۲۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱:۲۴
کد خبر: 81564669
T T
۰ نفر

يونيسف:‌ فاجعه انساني كودكان يمني را تهديد مي كند

۲۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱:۲۴
کد خبر: 81564669
يونيسف:‌ فاجعه انساني كودكان يمني را تهديد مي كند

تهران - ايرنا - صندوق حمايت از كودكان سازمان ملل متحد ( يونيسف) گزارش داد كه كودكان يمني در جنگ كنوني در اين كشور در معرض تهديدها و خطرات بسياري قرار دارند.

به گزارش ايرنا به نقل از يونيسف،‌ «استفان دوژاريك»‌ سخنگوي دبيركل سازمان ملل روز چهارشنبه به نقل از يونيسف گفت:‌ در حمله هوايي اخير به مدرسه الرشيدي يمن، دو كودك كشته و دو كودك زخمي شدند.

استفان دوژاريك افزود: چنين اتفاقاتي، لزوم دست يافتن به توافقي صلح آميز ميان طرفين درگيري و بكار گيري همه توان جامعه جهاني براي كمك به بي گناهان و غيرنظاميان و احترام طرفين به قوانين بين المللي را بيش از پيش برجسته مي كند.

وي به نقل از كميسرعالي حقوق بشر سازمان ملل در يمن گفت: تاكنون 37 ساختمان در صنعا، الدالي و عدن تخريب شده است كه اين رقم شامل پنج باب بيمارستان و يك مدرسه مي شود.

سخنگوي دبيركل سازمان ملل درباره موضع دبيركل سازمان ملل در قبال تجاوز عربستان به يمن گفت: هدف و تمركز ما يافتن راه حلي سياسي و خاتمه جنگ و درگيري براي ارائه كمك هاي انساني و بهداشتي است.

دوژاريك فراهم شدن شرايط براي امدادگران و در ادامه آن در كنار شروع مجدد مذاكرات سياسي ميان طرفين درگيري در يمن را نيز بسيار مهم خواند.

وي درباره موضع سازمان ملل از احتمال تاثيرات حضور ناوهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران در آب هاي يمن و نيز كمكهاي تسليحاتي آمريكا به عربستان سعودي و متحدانش براي جنگ در يمن گفت: موضع دبيركل سازمان ملل تمركز بر فرونشاندن آتش درگيري ها و يافتن راه حل ديپلماتيك است.

اوضاع وخيم اردوگاه آوارگان فلسطيني در يرموك سوريه نيز بخش ديگر پرسش خبرنگاران از سخنگوي دبيركل سازمان ملل بود.

استفان دوژاريك با اشاره به مكالمه تلفني دبيركل سازمان ملل و وزير خارجه قطر، موضع سازمان ملل را حل مسالمت آميز و پايان درگيري هاي نظامي در سوريه و درخواست صدور مجوز ورود براي امدادگران و كمك هاي انسان دوستانه به اين اردوگاه دانست.

وي افزود: طبق اطلاعاتي كه از نمايندگي‌‌ها و دستگاه هاي اطلاعاتي سازمان ملل دريافت كرده ايم، شمار زيادي از پناهجويان از دسترسي به آب آشاميدني سالم، غذا و مواد بهداشتي اوليه محروم هستند.

سخنگوي دبيركل سازمان ملل گفت: سازمان هاي كمك رسان به پناهجويان فلسطيني نيز از طرفين درگيري آتش بس را درخواست كرده اند تا شرايط رسيدن كمك هاي بشردوستانه و همچنين ايجاد شرايط امن براي خروج پناهجوياني كه قصد ترك اردوگاه يرموك را دارند، فراهم شود.

به گفته سخنگوي دبيركل سازمان ملل، اين سازمان از طرفين درگيري خواسته است به قوانين بين المللي در خصوص امنيت جاني و سلامت غيرنظاميان احترام بگذراند و از جريان هايي كه مي توانند بر پيكارجويان مسلح منطقه تاثير گذارند، خواسته است تا طرفين را به خاتمه درگيريهاي مسلحانه مجاب كنند.

استفان دوژاريك همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره موضع دبيركل سازمان ملل در مورد توافق هسته اي 5+1 با ايران گفت: دبيركل در جريان توافق و مذاكرات قرار دارد ولي بيانيه يا گزارشي رسمي به بان كي مون و يا از طريق او به سايرين ابلاغ نشده است.

سخنگوي دبيركل سازمان ملل افزود: دبيركل نيز دست يافتن به راه حلي ديپلماتيك و مسالمت آميز ميان ايران و كشورهاي عضو گروه 1+5 را خواستار است.

شبس**1502**1565
۰ نفر