۲۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۵۳
کد خبر: 81565285
T T
۰ نفر
پرونده عاملان مرگ پلنگ ایرانی در بردسیر همچنان باز است

كرمان - ایرنا - مدیركل حفاظت محیط زیست استان كرمان گفت: عاملان مرگ پلنگ ایرانی در دشت ماهانك بردسیر دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند و در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد هستند اما پرونده آنها همچنان باز است.

محمود صفرزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا به كشته شدن یك قلاده پلنگ ایرانی در دشت ماهانك بردسیر در ایام نوروز امسال اشاره كرد و افزود: از یك سال قبل نمایه و آثاری از حضور پلنگ در این زیستگاه وجود داشت كه اقدامات حفاظتی را انجام دادیم زیرا در این منطقه آهو، میش، بز و گوشت خواران دیگری نیز وجود دارد.

وی بیان كرد: بر اثر بارندگی های اخیر و سردی هوا این پلنگ به دامنه تپه ها و دشت یا به قصد شكار و یافتن طعمه ای آمده، نزدیك گله شده و در حالی كه هنوز آسیبی به گله نرسانده بود چوپان گله به یكی از دامداران خبر می دهد.

وی گفت: دامدار به دلیل اطلاع نداشتن از حیات وحش نسبت به این حضور پلنگ ایرانی واكنش نشان می دهد و با خودرو به دنبال این حیوان می افتد و با این كارش پلنگ را بسیار می دواند كه در نهایت پلنگ به خودرو برخورد می كند و از ناحیه سر، دست و پا آسیب جدی می بیند و سپس تلف می شود.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان كرمان افزود: اگر فرض كنیم گونه نادری از حیوانات به دامی حمله و آن را تلف كرد نباید آن حیوان را نابود كنیم دامداران مطمئن باشند كه طبق روند قانونی خسارت آنها پرداخت می شود.

وی با تاكید بر آشتی كردن مردم با حیات وحش و طبیعت گفت: عوام فكر می كنند یوزپلنگ آسیایی از درنده ترین حیوانات است در حالی كه به هیچ وجه اینگونه نیست.

صفرزاده افزود: نوروز امسال محیط بانان در قالب اكیپ های كشیك در زیستگاه های حساس و بویژه مناطق حفاظت شده كار حفاظت را بر عهده داشتند كه در مواردی شروع به شكار و نفوذ به زیستگاه ها اتفاق افتاد و ماموران ما قبل از اینكه تیری شلیك شود و حیوانی آسیب ببیند از آنها حفاظت و صیانت كردند.

وی اظهار كرد: نوروز امسال زنده گیری چند مورد شامل كبك، تیهو، بره و كره اتفاق افتاده بود كه یا از طریق خود اظهاری یا شناسایی آنها خوشبختانه اتفاق خاصی برای این گونه ها روی نداد.

وی با تاكید بر اینكه تك تك مردم باید برای حفاظت از حیات وحش پای كار باشند، افزود: همیاران و محیط بانان دل در گرو حفاظت محیط زیست دارند.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان كرمان گفت: كودكان را از حیات وحش نترسانیم زیرا این ترس در بزرگسالی موجب می شود به حیوانات صدمه بزنند.

وی تصریح كرد: ترس از حیوانات در دوران كودكی در روحیه آنها باقی می ماند و در برخی موارد در بزرگسالی ممكن است با همین ترس اقدام به نابودی حیوانات كنند.

وی گفت: اگر كودكانمان را آموزش دهیم و به آنها بگوییم حیوانات جزئی از طبیعت و حیات وحش هستند و باید باشند تا نقش خود را در این محیط ایفا كنند خطرات وارده به این حیوانات كمتر خواهد شد.

صفرزاده افزود: رسانه ها نقش مهمی در اطلاع رسانی و آگاهی دادن مردم در زمینه حفاظت از حیات وحش و طبیعت بر عهده دارند.

وی گفت: دامداران باید بدانند پلنگ كاری به گله آنها ندارد و نباید چوپان با دیدن یك پلنگ هراسان شود و اقدام به كشتن حیوان كند.

وی بیان كرد: همچنین همه باید بدانند یوزپلنگ حیوانی ترسو، خجالتی و نجیب است و كاری به انسان ندارد و یكی از همكاران ما مدتی پیش از یك یوزپلنگ به همراه توله هایش از فاصله دو متری عكس گرفت.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان كرمان افزود: یوزپلنگ كاری به انسان ندارد مگر اینكه این حیوان احساس كند می خواهند به او آسیب برسانند كه ممكن است در قبال آن واكنش نشان دهد.

وی تصریح كرد: حیوانات هم دشمن طبیعی دارند و هم حیوانات دیگر را شكار می كنند و این اتفاق باید وجود داشته باشد تا تعادل اكولوژیست برقرار باشد.

مركز شهرستان بردسیر در فاصله 61 كیلومتری كرمان است.

7443/3028