۲۳ فروردین ۱۳۹۴، ۸:۳۷
کد خبر: 81567657
T T
۰ نفر
ضرورت افزایش تعداد آموزشكده های فنی وحرفه ای در كردستان

سنندج - ایرنا - هر ساله جمع زیادی از نوجوانان و جوانان كردستان برای تحصیل در رشته های فنی مقطع كاردانی یا كاردانی به كارشناسی به دلیل كمبود فضای آموزشی در استان، راهی استان های دور دست می شوند.

به گزارش خبرگار ایرنا، استان كردستان دارای ظرفیت های عظیم نیروی انسانی است كه بررسی آماری حضور دانش آموزان كردستانی در مراكز آموزش عالی گویای این ادعا است.

تعدادی از جوانان استان كه علاقه مند به فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای هستند به دلیل نبود تعدادی از رشته ها و ظرفیت كم سه آموزشكده و دانشكده فنی وحرفه ای برای تحصیل به استان های همجوار، شمالی از جمله گیلان و خراسان می روند.

فرزندان استان كردستان به این امید به این رشته ها می روند تا ضمن تحصیل و گرفتن مدرك در رشته ای، فن تخصصی هم یاد بگیرند كه اگر در آینده به استخدام دولت در نیامند خودشان بتوانند در بازار، كار كنند زیرا هدف از تاسیس آموزشكده‌های فنی حرفه‌ای تربیت نیروی كار متخصص، فعال و توانمند است تا جوانان برای ورود به عرصه صنعت و بازار كار، اعتماد به نفس داشته باشند.

و آموزشكده‌های فنی – حرفه‌ای، هم بر این اصل بنا نهاده شده اند كه آموزش هایی به دانشجویان ارایه دهند كه جنبه كاربردی داشته باشد تا بتواند در آینده‌ شغلی آنها تاثیر مثبت بگذارد، زمینه‌ حضور فعالانه‌ آنها در بازار كار و حتی خوداشتغالی آنان را فراهم نماید و در زمینه كارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی برای سایر افراد نیز كمك كند.

این از دلایل مهم تاكید این گزارش برای تاسیس دانشكده ها و آموزشكده های فنی در كردستان است زیرا استان كردستان از جمله استان هایی است كه درصد زیادی از جمعیت فعال آن بیكار هستند و این آموزشكده های فنی كه با رویكرد آماده سازی دانش آموزان برای یك شغل خاص، آماده سازی آنان برای زمینه های عام شغلی از جمله اهداف راه اندازی آن است می تواند مقداری از دغدغه های اشتغال استان را حل كند.



*** مجوز تاسیس و راه اندازی دو دانشكده اخذ شده است

محسن بیگلری نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی كه پیشتر رئیس آموزشكده فنی و مهندسی سقز بوده است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه هم اكنون تعداد دانشكده های و آموزشكده های فنی وحرفه ای جوابگوی نیاز فارغ التحصلان وعلاقه مند به تحصیل استان نیست، خاطر نشان كرد كه مجوز تاسیس و راه اندازی دانشكده فنی وحرفه ای دخترانه در سقز و پسرانه در بانه اخذ شده است.

كامران رحیمی هم كه قبلا رئیس آموزشكده فنی و مهندسی سقز بوده و اكنون رئیس مركز آموزش های عالی آزاد و خاص دانشگاه فنی وحرفه ای كشور است با بیان اینكه افزایش سهم آموزش های مهارتی در دستور این دانشگاه قرار دارد یادآور شد كه در اسناد بالادستی كشور هم این موضوع مورد توجه خاص قرار دارد.



***آموزشكده های فنی نیاز به رشته های به روز دارند

رحمان سیدیان رئیس آموزشكده فنی وحرفه ای پسرانه شهرستان سقز هم با بیان اینكه در حال حاضر 500 نفر دانشجو در رشته های كامپیوتر، معماری و حسابداری در این آموزشكده مشغول به تحصیل هستند، اظهار كرد: باید در كنار توجه به افزایش این آموزشكده ها، لازم است رشته های بروزی را به این آموزشكده ها آورد زیرا مراكز آموزشی، رشته های بروزتری آورده اند و ما نیز درخواست رشته های كارشناسی معماری و نرم افزار كامپیوتر، كاردانی آی تی، معماری سنتی و حسابداری نموده ایم.

اگر چه در حال حاضر در كشور 168 آموزشكده و دانشكده فنی وجود دارد و چهار مورد نیز در حال ساخت است ولی عدم توزیع مناسب آن در كشور از مشكلات آن است.

احمد نویدی و محمود برزگر در تحقیقی پیمایشی به این نتیجه رسیده اند كه افزایش تعداد آموزشكد ه ها و دانشجویان و ایجاد رشته های جدید متناسب با امكانات و منابع موجودضروری است.

با این وجود اگر چه مسائلی چون مشخص نبودن جایگاه قانونی این آموزشكده ها، دغدغه اصلی مسوولان آن است ولی توجه به افزایش آنها و توزیع مناسب در سراسر كشور برای بهره مندی عادلانه تمام ایرانی ها از آن ضروری است. سخنان سعید شفیعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای كشور نیز كه در گفت و گو با خبرنگاران اعلام نموده بود در 10 سال اخیر تاسیس آموزشكده های فنی و حرفه ای روند نزولی داشته است این موضوع را تایید می كند.ك/4

7249/6108