۳۱ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۴۵
کد خبر: 81578132
T T
۰ نفر

تراژدي در مديترانه

۳۱ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۴۵
کد خبر: 81578132
تراژدي در مديترانه

تهران - ايرنا - سايت فرارو نوشت: در پي درخواست نخست وزير ايتاليا براي تشكيل جلسه اضطراري در رابطه با غرق شدن صدها مهاجر در درياي مديترانه، وزيران خارجه كشورهاي اتحاديه اروپا امروز ديدار مي كنند. قرار است اين نشست در لوكزامبورگ برگزار شود.

در ادامه اين مطلب كه روز دوشنبه در فرارو منتشر شد، مي خوانيد: روز يكشنبه در پي غرق شدن يك قايق 20 متري در آب‌هاي مديترانه كه حامل 700 مهاجر غيرقانوني بوده، بيم آن مي‌رود كه صدها نفر جان خود را ازدست داده باشند.

اين مهاجران قصد داشتند خود را از كشورهاي شمال آفريقا به اروپا برسانند.

از اتحاديه اروپا خواسته شده كه از عمليات جست‌وجو براي نجات مسافران اين قايق پشتيباني كند.

بنا بر گفته نجات‌يافتگان اين قايق ماهي‌گيري كه براي قاچاق مهاجران از آن استفاده شده، تنها 20 متر طول داشته و دست‌كم 700 نفر در آن جا داده شده بودند.

كارلوتا سامي، سخنگوي سازمان عالي امور پناهندگان ملل متحد مي‌گويد «به نظر مي‌رسد شاهد بدترين فاجعه‌اي كه در مديترانه ديده شده است، هستيم».

جوزف موسكات، نخست‌وزير مالت، مي‌گويد امدادگران «عملا» تلاش مي‌كنند از بين «مرده‌هاي شناور بر آب، زنده‌اي پيدا كنند».

موسكات نيز گفته است اين رخداد «مي‌تواند بدترين تراژدي‌ كه تا كنون در درياي مديترانه رخ داده، باشد».

روز يك‌شنبه 30 فروردين، مجموعا 17 قايق نيروهاي امدادي در منطقه دست به عمليات جست‌وجو زده‌اند.

در پي اين واقعه اتحاديه اروپا اعلام كرده است وزيران خارجه و داخله كشورهاي عضو در جلسه‌اي اضطراري گرد هم مي‌آيند.

سازمان عفو بين‌الملل رخداد مرگبار مديترانه را «تراژدي ساخته دست بشر» توصيف كرده است.

عفو بين‌الملل مي‌گويد زمان آن رسيده كه اروپا دست به اقدام بزند تا جان انسان‌ها را در دريا نجات دهد

گارد ساحلي ايتاليا و مالت، نيمه‌شب گذشته پيام‌هايي از كشتي‌هاي اطراف محل غرق شدن قايق مهاجران دريافت كرده‌اند كه خبر از فاجعه‌اي مي‌داد كه تا روز يك شنبه هنوز ابعاد آن روشن نبود.

اگر شمار كشته‌شدگان واقعه روز يك‌شنبه تائيد شود، شمار مهاجران قرباني در درياي مديترانه، در كم‌تر از 4 ماه در در سال ميلادي 2015، به 1600 نفر مي‌رسد.

آخرين فاجعه مربوط به مهاجران در مديترانه، پيش از غرق شدن قايق اخير، به يك هفته پيش از آن باز مي‌گردد كه 400 نفر در پي آن كشته شدند.

فدريكا موگريني، مسئول ارشد سياست خارجي اتحاديه اروپا، در بيانيه‌اي گفته است «بارها تكرا كرديم كه ديگر هرگز». موگريني افزوده است «اكنون وقت آن است كه اتحاديه اروپا، بدون تاخير» دست به اقدام بزند.

او در عين حال بدون آنكه اشاره‌اي مستقيم به كشورهاي شمال اتحاديه بكند، گفته است «بايد همه با هم براي نجات جان انسان‌ها اقدام كنيم».

به نظر مي‌رسد اشاره او به هزاران مهاجري‌ست كه تلاش مي‌كنند از شمال آفريقا خود را به طور عمده به ايتاليا و يونان در جنوب اروپا برسانند؛ و او با اشاره‌اي غير مستقيم از كشورهاي شمال اروپا مي‌خواهد تا براي جلوگيري از اين فجايع، همكاري بيشتري بكنند.

نقشه‌اي از خبرگزاري فرانسه، محل حضور نيروهاي گارد ساحلي و امدادگران را نشان مي‌دهد.

علاوه بر ايتاليا (170 هزار مهاجر در سال 2014) و يونان كه شمار زيادي از مهاجران را دريافت مي‌‌كنند، اسپانيا نيز با افزايش چند برابري شمار مهاجران روبه‌رو است.

ماريانو راخوي، نخست‌وزير اسپانيا، روز يك‌شنبه از اتحاديه اروپا خواست تا براي جلوگيري از مرگ بيشتر افراد، دست به اقدامات بيشتري بزند.

راخوي مي‌گويد وقت حرف زدن به سر آمده و بايد عمل كرد؛ «ما اروپايي‌ها، اگر قادر نشويم جلوي اين وضعيت اسفناك را كه هر روز رخ مي‌دهد بگيريم، اعتبار خود را در ورطه خطر قرار مي‌دهيم».

با وجود تمام خطرات و فجايعي كه تاكنون رخ داده است، پناهجويان و مهاجران بسياري تلاش مي‌كنند خود را از تنگه 15 كيلومتري جبل‌الطارق بگذرانند، تا از جنگ، فقر و شرايط سخت ديگر گريخته، خود را به اسپانيا برسانند.

تنگه جبل‌الطارق آبراهي است كه اسپانيا و مراكش را در اروپا و آفريقا از هم جدا مي‌كند. سئوتا، شهري خودمختار متعلق به اسپانيا، در شمال آفريقا، نيز در نقشه مشخص است.

در سئوتا و مليله، در اسپانيا، تنها نقاط مرز خاكي ميان اروپا و آفريقا نيز شمار كساني كه تلاش مي‌كنند تا از موانع بگذرند، افزايش پيدا كرده است. در سال گذشته ميلادي شمار كساني كه تلاش كرده‌اند تا از مليله بگذرند 16 هزار نفر بوده كه در مقايسه با يك سال پيش از آن بيش از پنج برابر افزايش داشته است.

براساس گزارش‌ها تنها 28 نفر از مسافران اين قايق نجات يافته‌اند. تخمين زده مي‌شود كه از آغاز سال جاري ميلادي تاكنون حدود 1500 مهاجر در دريا غرق شده اند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل اين حادثه را يكي از بزرگترين تراژدي‌ها در آب‌هاي مديترانه خوانده است.

كشورهاي اتحاديه اروپا به شدت از طرف نهادهاي حقوق بشري متهم هستند كه در رسيدگي به معضل مهاجران در درياي مديترانه و غرق شدن آنان 'كوتاهي' كرده‌اند.

اتحاديه اروپا به جز ايتاليا عمليات نجات قايق مهاجران را بسيار محدود كرده‌اند با اين استدلال كه شايد باعث كاهش مهاجرت غيرقانوني از شمال آفريقا به قاره اروپا شوند.

منبع: فرارو

اول ** 1346
۰ نفر