۱۵ مرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8158357
T T
۰ نفر

نگاهی کوتاه به کشور الجزایر

۱۵ مرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8158357
نگاهی کوتاه به کشور الجزایر ...............................................
الجزیره، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/05/86 داخلی.خارجی.الجزایر.سیاسی.احمدی نژاد.
از: محمدکاظم جعفری "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری اسلامی ایران صبح روز دوشنبه در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد شهر الجزیره پایتخت الجزایر شد.
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری ایران به دعوت "عبدالعزیز بوتفلیقه" همتای الجزایری خود برای انجام یک دیدار رسمی دو روزه وارد الجزایر شد.
احمدی نژاد در فرودگاه هواری بومدین شهر الجزیره مورد استقبال رسمی "عبدالعزیز بوتفلیقه" رییس جمهوری الجزایر قرار گرفت.
این سفر فرصتی است تا نگاهی کوتاه به کشور الجزایر بیاندازیم.
نام و جغرافیا ..............
"جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر" کشوری در شمال افریقا با یک هزار و 200 کیلومتر مرز آبی در جنوب مدیترانه بیش از دو میلیون و 381 هزار متر مربع وسعت با تونس، لیبی، مالی، نیجر، موریتانی، صحرا و مغرب همسایه است.
پایتخت آن شهر الجزیره است.
جمعیت: .....
جمعیت الجزایر 35 میلیون نفر است که 5/3 میلیون نفر در پایتخت هستند و روزانه دو میلیون نفر نیز از خارج پایتخت به آن رفت و آمد می کنند. 70 درصد جمعیت کشور زیر30 سال و از نژاد عرب و بربر می باشند.
زبان رسمی عربی است اما زبان های فرانسوی و آمازیغ نیز کاملا رایج است.
دین و مذهب: ................
اسلام ـ اهل سنت (مالکی ) نظام سیاسی: ...........
رییس جمهوری برای 5 سال بر اساس انتخاب مستقیم مردم و با اختیارات وسیع در قانون اساسی از جمله حق انتصاب نخست وزیر انتخاب می شود.
قوه مقننه الجزایر شامل سه نهاد، مجلس ملی مردمی، مجلس سنا و شورای قانون اساسی است که هم اکنون به ترتیب "عبدالعزیز زیاری" ، "عبدالقادر بن صالح" و "بوعلام بسایح" ریاست آنها را بر عهده دارند.
در حالی که ترکیب مجلس ملی و مردمی با 389 عضو توسط رای مستقیم مردم مشخص می شود، مجلس سنا 144 عضو دارد که یک سوم آن توسط رییس جمهوری منصوب و بقیه بطور غیر مستقیم توسط مردم و از طریق شوراهای شهر و استان انتخاب می شوند.
مصوبات مجلس ملی مردمی پس از تصویب در مجلس سنا به صورت قانون در می آید.
شورای قانون اساسی در الجزایر در روند برگزاری انتخابات که توسط وزارت کشور انجام می شود دارای "نظارت قانونی" و تنها مرجع رسمی نظارت بر روند انتخابات، دریافت و رسیدگی به شکایات احتمالی و اعلان چگونگی نتایج انتخابات است.
این شورا 9 نماینده دارد که تمام اعضای آن حقوقدان هستند. سه عضو شورا از سوی رییس جمهوری منصوب می شوند که از میان این سه نفر یکی بعنوان رییس شورای قانون اساسی برگزیده می شود.
یکی از اختیارات شورای قانون اساسی نظارت بر انتخابات ها و قضاوت درباره صحت یا بطلان نتایج آن و دیگری نظارت بر طرحها و لوایح مجلس و دولت در ارتباط با انطباق آن با قانون اساسی می باشد.
شورای قانون اساسی همچنین می تواند پیشنهاد تغییرات مفادی از قانون اساسی را به ریاست جمهوری ارایه کند و رییس جمهوری نیز باید برای ایجاد این تغییر آنرا به همه پرسی عمومی در جامعه بگذارد.
اقتصاد: .......
الجزایر یکی از دارندگان مهم ذخایر نفت و گاز در جهان است. ظرفیت فعلی تولید نفت خام این کشور روزانه 5/1 میلیون بشکه است و تا دو سال دیگر به دو میلیون بشکه خواهد رسید.
ظرفیت تولید گاز طبیعی این کشور نیز در حال حاضر 62 میلیارد مترمکعب است و تا چهار سال دیگر به 85 میلیارد مترمکعب افزایش خواهد یافت.
تراز تجاری الجزایر طی سالهای اخیر همواره با تفاوت قابل ملاحظه ای میان صادرات و واردات، مثبت بوده است.
درحالی که تراز مثبت تجاری این کشور در سال 2004 میلادی 13 میلیارد و 514 میلیون دلار بود در سال 2006 به 31 میلیارد و 820 میلیون دلار رسید.
بزرگترین مشتریان الجزایر در ماه آوریل امسال به ترتیب آمریکا (991) ، ایتالیا (627) ، اسپانیا (380) ، فرانسه (359 )، کانادا (251) هلند (188) و بلژیک (162) میلیون دلار بود که عمدتا مربوط به فروش نفت و گاز می باشد.
از سوی دیگر درهمین زمان، امتیاز واردات کالا و خدمات به الجزایر به ترتیب از آن فرانسه (422) ، ایتالیا (189)، چین (165) ، آلمان (136) ، اسپانیا (122)، آمریکا (115)، ژاپن (89) و ترکیه (85) میلیون دلار بوده است.
هم اکنون 20 درصد نیاز آمریکا به گاز طبیعی و 60 درصد نیاز بازارهای هر یک از دو کشور اسپانیا و ایتالیا را الجزایر تامین می کند و شرکت های آمریکایی و انگلیسی بزرگترین سرمایه گذاران بخش نفت و گاز این کشور هستند.
ارزش صادرات غیر نفتی الجزایر طی ماه آوریل 2007 به 80 میلیون دلار رسید.
تولید ناخالص داخلی: ...................
ارزش تولید ناخالص داخلی الجزایر در سال 2006 به 101 میلیارد دلار رسید و بدهی خارجی آن نیز طی سالهای اخیر 25 میلیارد دلار به کمتر از 5 میلیارد کاهش یافت. رشد اقتصادی 8/4 و نرخ بیکاری 3/12 درصد می باشد.
ذخیره ارزی الجزایر نیز از مرز 80 میلیارد دلار فراتر رفته است.
ارزش کل صادرات الجزایر در سال 2006 نیز 82/52 و ارزش کل واردات 21 میلیارد دلار گزارش شده است.
تاریخچه : .........
الجزایر که پیش از این بخشی از امپراتوری عثمانی بود در سال 1830 میلادی مورد تهاجم فرانسه قرارگرفت و با یک میلیون ساکن فرانسوی تبار برای مدت 132 سال به مستعمره این کشور تبدیل شد. اما مردم الجزایر با آغاز یک جنک خونین چریکی هفت ساله به رهبری جبهه آزادیبخش ملی از اول ماه نوامبر1954 سرانجام پس از تقدیم بیش از 5/1 میلیون شهید در پنجم ژوییه 1962 استقلال خود را بازیافت.
نخستین رییس جمهوری الجزایر، "احمد بن بلا" در سال 1965 بدلیل اختلاف نظر در چگونگی اداره کشور، توسط وزیر دفاع ، سرهنک "هواری بومدین" سرنگون شد.
پس از مرک بومدین درسال 1979 شاذلی بن جدید به قدرت رسید. وی در انتخابات سالهای 1984 و1988 دوبار دیگر به مقام ریاست جمهوری الجزایر رسید.
بدنبال شورشهای سراسری توسط جوانان الجزایری دراکتبر 1988 شاذلی بن جدید وعده مردم سالاری چند حزبی رابه مردم داد. جبهه نجات اسلامی در دور نخست انتخابات عمومی 26 دسامبر1991 به پیروزی رسید. اما شاذلی بن جدید در 11 ژانویه 1992 به ظاهر در پی یک کودتا از سمت خود استعفا کرد. بدین ترتیب انتخابات ناتمام الجزایرملغی شد و یک شورای پنج نفره تحت عنوان "شورای عالی حکومتی" به ریاست "محمد بوضیاف" اداره امور را در دست گرفت.
در 9 فوریه وضعیت فوق العاده اعلام شد و بدنبال آن در 4 مارس 1992 یک دادگاه الجزایر دستور انحلال جبهه نجات ملی را صادر کرد.این تصمیم باعث شد خشونت و ناآرامی گسترش یابد. در29 ژوئن ، بوضیاف در شهر عنابه در شرق الجزایر مورد سوء قصد قرارگرفت و کشته شد.
درپی آن "علی کافی" به عنوان رییس دولت به قدرت رسید،اماناآرامی ها و خشونت های خیابانی به حمله های چریکی تبدیل شد.انفجاربمب درشهرهاو قتل عام در روستاهای دورافتاده افزایش یافت. براساس آمارهای رسمی در طول یک دهه ناآرامی بین 150 تا 200 هزار نفر از جمله 100 تبعه خارجی کشته شدند.
اغلب این کشتارها به گروه مسلح اسلامی موسوم به "جماعت سلفی دعوت و نبرد" نسبت داده می شود گروهی که چند ماه پیش با پیوستن به القاعده نام خود را به "القاعده در سرزمین مغرب اسلامی" تغییر داد.
در5 آوریل 1999، وزیر امور خارجه اسبق الجزایر "عبدالعزیز بوتفلیقه" با کسب 9/73 درصد آراء به ریاست جمهوری انتخاب شد و در سال 2004 نیز با پیروزی قاطع برای بار دوم به این منصب رسید.
بوتفلیقه در این سال های طرحهای "وفاق اجتماعی" و "آشتی ملی" را برای عبور کشور از بحران امنیتی و رفتن به سوی آرامش و صلح به اجرا گذاشت که برغم تداوم پراکنده خشونت ها، این طرحها تا حدود موفق ارزیابی شده است.
شدند.
خاورم/380/1459 شماره 196 ساعت 19:04 تمام
۰ نفر