۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۲۷
کد خبر: 81586821
T T
۰ نفر
مسيرهاي جريان آب كشاورزي سد سفيدرود در گيلان تخليه شوند

رشت - ايرنا - مديرعامل شركت آب منطقه اي استان گيلان خواستار تخليه مسيرهاي جريان آب سدسفيدرود براي جلوگيري از هرگونه حادثه احتمالي از پايان هفته جاري شد.

سيف الله آقابيگي روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: با توجه به آغاز فصل كشاورزي در گيلان و رها سازي آب سدسفيدرود در پايان هفته جاري، براي آبگذاري آبراه ها ، رودخانه ها ، نهرها و كانال هاي آبرساني به اراضي شاليزاري استان، آب سدسفيدرود رهاسازي شده و با پر آب شدن اين مسيرها خطر غرق شدن وجود دارد.

وي از مسافران و همه گيلانيان بخصوص كشاورزان و ساكنان حريم رودخانه ها و كانال هاي آبرساني خواست براي جلوگيري از هر گونه حادثه دلخراش، موارد احتياط و ايمني را رعايت كرده و از ورود به رودخانه ها، كانال ها، انهار و تأسيسات آبي استان بطور جدي خودداري كنند.

وي افزود: علاوه بر خطر غرق شدگي، در صورت بروز هرگونه حادثه و اتفاقي در مسير آبرساني و قطع آب كانال ها ، مشكلات فراواني براي اين شركت و شاليكاران ايجاد خواهد شد.

وي از صاحبان كارگاه ها و ماشين آلات راهسازي نيز خواست وسايل كارگاهي و ماشين آلات سنگين خود را از حريم و بستر رودخانه ها بويژه رودخانه سفيدرود خارج سازند.

آقابيگي گفت: كشاورزان بايد با بهره گيري از زمان باقي مانده براي اولين مرحله آبگذاري، نسبت به آماده سازي انهار و كانال هاي آبرساني بين مزارع اقدام كنند.

وي خاطرنشان كرد: با توجه به نزديك شدن به اولين مرحله آبگذاري كانال هاي آب كشاورزي، جلسه هاي متعددي با محوريت آخرين هماهنگي ها پيرامون فصل كشاورزي جاري برگزار شده است.

وي افزود: تاكنون بيش از يك هزار و 300 كيلومتر از انهار و كانال ها لايروبي شده و انتظار داريم كشاورزان ضمن استفاده از تمامي ظرفيت هاي آبي استان و بهره گيري موثر از زماني كه تا آغاز اولين مرحله آبگذاري كانال هاي آب كشاورزي مانده ؛ نسبت به آماده سازي و پاكسازي كانال ها و انهار فرعي و جاده هاي بين مزارع اقدامات تكميلي را به عمل آورند.

وي تصريح كرد: با پاكسازي و لايروبي انهار و كانال ها پس از رهاسازي ، آب مورد نياز بدون توقف و تأخير در شاليزارها جريان مي يابد و كار شاليكاري را آسان تر مي كند.

استان گيلان 238هزار هكتار اراضي شاليزاري دارد كه آب بيش از 170 هزار هكتار از اين اراضي از طريق شبكه آبياري سدسفيدرود تامين مي شود.

فصل آبياري از طريق شبكه هاي آبياري سدمخزني سفيدرود از اوايل ارديبهشت ماه در گيلان با آب تخت كردن شاليزارها براي نشاءكاري آغاز و تا نيمه مردادماه در گيلان ادامه مي يابد.

تاكنون بيش از 900 ميليون مترمكعب آب در پشت سدمخزني سفيدرود واقع در شهر منجيل ذخيره شده است.ك/3

6029/2007