۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۲۸
کد خبر: 81607227
T T
۰ نفر

حال آرامستان‌هاي زنجان خوب نيست

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۲۸
کد خبر: 81607227
حال آرامستان‌هاي زنجان خوب نيست

زنجان - ايرنا -ارتفاع نامناسب و نبود فاصله طولي و عرضي تعريف شده براي قبور در آرامستان‌هاي شهر زنجان، باعث شده تامشكلات عديده اي در رفت و آمدهاي عموم مردم در اين محل ايجاد شود و برخي به ناگزير بر روي قبرها پا بگذارند كه گاهي نيز اين عمل رنجش خانواده صاحب قبر را به دنبال دارد.

خواه ناخواه انسان در طول زندگي ناگزير به عبور از برخي مسيرهايي مي شود كه برايش تعريف شده است در نوزادي، كودكي، نوجواني، جواني، ميانسالي، پيري و در نهايت كهنسالي و مرگ.

اين مسيري است كه اغلب انسان‌ها در حيات خود ناگزير از پيمودن آن بوده و هر كس به نوعي خوب يا بد، سهل يا سخت آن را طي مي كند و بنا به آنچه در مزرعه اين جهاني كشت كرده، در آخرت درو مي كند.

اما وقتي بنا به اقتضاي روزگار براي زيارت اهل قبور گذرت به آرامستان‌هاي شهر زنجان مي افتد، با پديده هاي جالبي برخورد مي كني، از گراني قيمت گرفته تا چينش نامناسب قبرها.

بهتر است بگوييم گراني زمين فقط در ساختن سرپناه براي انسان‌هاي زنده خلاصه نمي شود بلكه آرامگاه اموات نيز با افزايش قيمت زمين مواجه شده اند و اين افزايش قيمت بر دوش خيلي‌ها سنگيني مي كند.

با توجه به اتمام ظرفيت آرامستان‌هاي داخل شهر زنجان حالا بعضي از مردم مجبورند فوت شدگان خود را كمي دورتر در محل بهشت زهرا(س) خارج از محدوده شهري واقع در چهار كيلومتري كوي فرهنگ در غرب شهر دفن كنند و براي زيارت اهل قبور مسافت قابل توجهي از اين سوي شهر تا آن سوي شهر بپيمايند تا شايد با خستگي مضاعف براي قرائت فاتحه اي نثار روح درگذشتگان خود بر سر مزار حاضر شوند.

البته به اين دليل اغلب شهروندان براي دفن اموات خود در محل بهشت زهرا(س) زنجان مقاومت مي كنند و تمايلي به اين امر نشان نمي دهند.

يك شهروندان زنجاني گفت: آرامستان‌هاي شهر از نابساماني‌هاي متعددي همچون مسطح نبودن قبور و ارتفاع نامناسب آنها، وجود كودكان كار و نبود نرخ ثابت در زمينه كفن و دفن اموات رنج مي برند.

علي محمدي افزود: گاهي وقتي خانواده اي براي تدفين اموات خود به اين آرامستان‌ها مراجعه مي كنند حين تدفين به واسطه ارتفاع نامناسب قبور دچار مصدوميت شده يا حتي ممكن است حرمت ميت به دليل سقوط از دست دفن كنندگان حفظ نشود.

وي ادامه داد: وقتي عصر پنجشنبه براي زيارت اهل قبور به آرامستان هاي اين شهر مراجعه مي كنيد ترافيك حاكم بر خيابان‌هاي منتهي به آن كلافه كننده است، طوري كه برخي از افراد ترجيح مي دهند صبح روز پنجشنبه يا جمعه براي زيارت اهل قبور به اين آرامستان ها مراجعه كنند.

اين شهروند زنجاني افزود: بهشت فاطمه (س) در چهار راه پايين وبهشت معصومه (س) در بلوار آزادي شهر زنجان ديگر پاسخگوي نياز مردم اين شهر نيست چرا كه علاوه بر نابساماني موجود در اين آرامستان‌ها ديگر فضايي براي دفن متوفيان وجود ندارد.

مدير عامل سازمان آرامستان‌هاي شهرداري زنجان تكميل نبودن ظرفيت كامل قبرستان‌ها با توجه به موقوفه بودن زمين آنها را عامل اصلي تاخير در انتقال آرامستان اين شهر به محل جديد عنوان كرد.

قرار بود دفن اموات شهر زنجان از اول بهمن پارسال در محل قبرستان جديد ' بهشت زهرا (س) ' در زميني به مساحت 45 هكتار در چهار كيلومتري غرب شهر انجام شود.

شعيب اسماعيلي از انتقال آرامستان‌هاي شهر زنجان در شش ماهه نخست امسال به محل جديد خبر داد.

مدير عامل سازمان آرامستان‌هاي شهرداري زنجان انتقال آرامستان اين شهر به محل جديد را نيازمند تعامل و همراهي شهروندان و مسوولان خواند و اضافه كرد: قبور خانوادگي، قبور مربوط به خانواده‌هاي شهدا، مقبره‌هاي هنرمندان، سرويس‌هاي بهداشتي، مسجد، مراكز فرهنگي و فروشگاه‌هاي ويژه اي در قبرستان جديد زنجان تعبيه شده است.

وي به افزايش 20 تا 30 درصدي نرخ كفن و دفن اموات از سوي سازمان آرامستان‌هاي شهر زنجان اشاره كرد و افزود: پارسال هيچ گونه افزايش قيمتي در اين بخش اعمال نشده است در صورتي كه سالانه به طور متوسط نرخ تدفين اموات 20 درصد افزايش پيدا مي كند.

مدير عامل سازمان آرامستان هاي شهرداري زنجان گفت: امسال افزايش قيمت كفن و دفن اموات در زنجان از سوي متوليان امر تصويب و ابلاغ شده كه البته بنا به خدمات درخواستي خانواده متوفي اين هزينه‌ها مي تواند متغير باشد.

هزينه كفن و دفن هر شخص در شهر زنجان سال گذشته به طور ميانگين 500 تا 600 هزار تومان بود كه اين ميزان در سال جاري به 700 تا 800 هزار تومان افزايش يافته است.

اسماعيلي ادامه داد: ساماندهي و تسطيح قبور موجود در گورستان‌هاي داخل شهر نيازمند اعتبار قابل توجهي است.

مدير عامل سازمان آرامستان‌هاي شهر زنجان فاصله به نسبت طولاني بهشت زهرا (س) در مقايسه با آرامستان‌هاي داخل شهر را از مهمترين علل مقاومت مردم در برابر تدفين اموات خود در اين محل عنوان كرد.

وي ادامه داد: سازمان آرامستان هاي شهرداري زنجان تعامل مطلوبي با اقشار مختلف مردم داشته و همواره همكاري هاي لازم براي ارايه خدمات به شهروندان را در دستور كار قرار داده است.

مدير كل اوقاف و امور خيريه استان زنجان به موقوفه بودن زمين اين قبرستان‌ها اشاره و اضافه كرد: به دليل موقوفه بودن زمين‌هاي اين گورستان‌ها شهروندان براي تدفين اموات خود هزينه‌اي بابت قيمت زمين پرداخت نمي كنند.

حجت الاسلام علي باقري ادامه داد: تمامي قبرستان‌ها، تكايا، مساجد و معابد وقف عام و در اختيار اوقاف هستند.

وي به قبرستان داخل شهر زنجان واقع در خيابان بعثت اشاره و اضافه كرد: در صورت تغيير كاربري اين مكان موقوفه، فعاليت جديدي كه براي اين مكان تعريف مي شود بايد بر اساس نيات واقف انجام شود.

به نظر مي رسد با تمام كش و قوس هايي كه براي تدفين اموات در آرامستان‌هاي زنجان وجود دارد، اتخاذ تدابير لازم از سوي متوليان امر براي ساماندهي به اين اوضاع ضروري است.

تسطيح قبور، مناسب كردن وضعيت عبور و مرور در آرامستان‌هاي شهر و ساماندهي ترافيك اين منطقه به خصوص در عصر پنجشنبه‌ها نيازمند توجه جدي مسوولان است.

7318/6085