یاد از دست رفتگان در بزرگترین آرامستان سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- مردم سیستان و بلوچستان پنجشنبه پایان هر سال طبق سنتی حسنه بر سر مزار عزیزان از دست رفته‌شان حاضر می‌شوند و با قرائت قرآن و وداعی دوباره با رفتگان، خود را برای ورود به سال جدید آماده می‌کنند.

به گزارش ایرنا، نفس‌های سال ۱۴۰۲ به شماره افتاده، حال و هوای این روزهای شهر نوید فرا رسیدن نوروز را می دهد، نوید آیین کهن و باستانی که با خودش سرسبزی و طراوت به ارمغان می آورد و بوی عید را در کوچه ها و خیابان ها می پراکند. نزدیک شدن به سال جدید با آیین و سننی همراه هست که هرچند زندگی‌ها به سمت مدرنیته شدن در حال حرکت است اما هنوز هم برخی رسوم را مردم مانند گذشتگان خود به جای می‌آورند به طوریکه برخی از آداب و رسوم نسل به نسل و سینه به سینه چرخیده و بدون کوچکترین تغییری به ما رسیده است.

یکی از سنت های های دیرینه پیش از نوروز، که از بزرگان دینی به یادگار مانده یاد کردن شهدا و اموات در آخرین پنجشنبه سال است، مردم سیستان و بلوچستان مانند مردم همه استان‌های دیگر در این روز در آرامستان‌ حضور یافته و اهل قبور را زیارت می‌کنند و به قرائت قرآن و سوره فاتحه و دعا برای آرامش عزیزان در خاک خفته می‌پردازند هر چند حضور بر سر مزار عزیزان در دیگر ایام به صورت مستمر انجام می‌شود اما زیارت از اهل قبور در پنجشنبه آخر سال با حس و حال خاصی همراه است.

نزدیک شدن به سال جدید برای کسانی که امسال عزیزی را از دست داده اند، سخت است؛ چون قرار است سال جدید را در نبود او و فقط با مرور خاطراتش شروع کنند، افراد زیادی در سالجاری پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر، دوست، فامیل دور یا نزدیک خود را از دست داده‌اند و این روزها جای خالی عزیزانشان را بیشتر از روزهای قبل احساس می‌کنند چرا که هنوز به نبود آن‌ها عادت نکرده اند، آنچه بازماندگان را تسلی می دهد، حضور بر مزارشان است تا با نثار فاتحه ای و ریختن اشکی دل‌هایشان آرام گیرد.

یاد از دست رفتگان در بزرگترین آرامستان سیستان و بلوچستان

خانه تکانی خانه‌های ابدی توسط بازماندگان

پنجشنبه آخر سال به نام اموات رقم خورده، آرامستان‌ها مملو از افرادی است که برای دیدار از اموات خود می ‌آیند، هر شخص بر سر مزار عزیزش می‌نشیند دعا می‌خواند، خیرات می‌دهد و با آب و گلاب مزار عزیز از دست رفته اش را تمیز می‌کند تا خانه ابدی او را نیز برای سال جدید آماده کرده باشد چیدن میوه و شیرینی و گاه هفت سین بر روی قبور نشانه های زندگی را در قبرستان زنده می کند و پیوند همیشگی مرگ و زندگی را به یاد می آورد که مردگان از یاد نرفته اند.

حاضر شدن بر سر مزار اموات در زوهای پنجشنبه و جمعه اخر سال در همه استان‌ها جایگاه شایسته ای دارد تا جایی که در این روزها مقررات ویژه ترافیکی وضع می شود و برنامه ریزی برای حضور در قبرستان شهر و چگونگی برنامه‌های آن از سوی مسوولان از روزها قبل انجام می‌گیرد.چه زیباست رسم پنجشنبه آخر سال، این روز وعده ملاقات با یاران نهفته در زیر خاک است؛ عزیزانی که تا چند وقت پیش در کنارمان بودند و تصور از دست دادنشان در هیچ کجای ذهنمان نبود اما اکنون برایمان جز خاطره‌ از آنان چیزی باقی نمانده است.

مردم زاهدان برای به جای آوردن رسم پنجشنبه آخر سال میعادگاهی به نام بهشت محمد رسول الله دارند که بیش از ۳۳ سال قدمت دارد. این آرامستان در بلوار لاهوری و جاده میرجاوه قرار دارد با مساحت ۹۰ هکتار محل آرام گرفتن اموات بسیاری بوده است و طبق اعلام مسوولان اکنون بیش از ۱۳۰ هزار نفر در بزرگترین آرامستان سیستان و بلوچستان دفن هستند. در پنجشنبه پایانی اسفندماه شاهد خیل عظیم حضور مردم در این آرامستان خواهیم بود.

یاد از دست رفتگان در بزرگترین آرامستان سیستان و بلوچستان

مردم باید با آرامستان همکاری و همراهی داشته باشند

با توجه به تعداد متوفیان و مراجعه کنندگان بی شمار به بهشت محمد رسول الله در پنجشنبه آخر سال در این روز نیازمند تدابیری حداقل برای موضوع مدیریت حمل و نقل و ترافیک هستیم. یکی از تدابیری که مسوولان این سازمان برای پنجشنبه، جمعه و ایام پایانی سال در نظر گرفته اند استفاده از ظرفیت‌های ارگان‌های مختلف برای تردد آسان مردم در این این مسیر است.

معاون سازمان آرمستان‌های شهرداری زاهدان با اشاره به تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این سازمان در خصوص روزهای پر ترافیک پنجشنبه و جمعه آخر سال اظهار کرد: در این زمینه در نشست‌هایی که با پلیس راهور داشتیم، قرار است نیروهای راهور و پلیس در روزهای پنجشنبه و جمعه آخر سال در راستای تسهیل تردد مراجعه‌کنندگان به بهشت محمد رسول الله زاهدان خدمت‌رسانی کنند.

الیاس اربابی بیان کرد: نیروهای سازمان بهشت محمد رسول الله زاهدان برای خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به مراجعه‌کنندگان از صبح تا ساعت ۲۱ در محل حضور خواهند داشت و سه درب اصلی برای تردد آسان مردم در روزهای پنجشنبه و جمعه اخر سال باز خواهد بود با بازگشایی این درب‌ها خروج و ورود مراجعه‌کنندگان تسهیل شده است.

وی با اشاره به اینکه بهشت محمد رسول الله (ص) زاهدان در روزهای پنجشنبه و جمعه اخر سال با مشکل کمبود جای پارک رو به رو است تصریح کرد: مراجعه کنندگان از توقف غیرضروری در حاشیه راه‌ها و حتی خیابان‌های فرعی اجتناب کنند تا از ایجاد ترافیک جلوگیری شود چون تمهیدات برای جمعیت میلیونی که در این ۲ روز در این مجموعه حضور می‌یابند، کفایت نمی‌کند و مردم حتما باید با ما همراهی و همکاری داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha