۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۳۷
کد خبر: 81608175
T T
۰ نفر

گيلان زلزله خيز است، ايمني را رعايت كنيم

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۳۷
کد خبر: 81608175
گيلان زلزله خيز است، ايمني را رعايت كنيم

انزلي - ايرنا - زمين لرزه اي با بزرگي 6 . 4 درجه ريشتر در مقياس دروني زمين ساعت دو و 38 دقيقه بامداد دوشنبه بيست و يكم ارديبهشت ماه جاري، شهر جيرنده از توابع شهرستان رودبار را لرزاند و بار ديگر بر همگان گوشزد كرد كه گيلان زلزله خيز است و بايد ايمني را رعايت كنيم.

اين زمين لرزه گرچه تلفاتي به همراه نداشت اما براي خيلي ها يادآور زمين لرزه مرگبار 31 خرداد 1369 رودبار منجيل با بزرگي 4 . 7 درجه ريشتر بود كه سبب كشته شدن بيش از 40 هزار تن و ويراني هاي فراوان شد.

زمين لرزه جيرنده خود آغازي بر رخداد سه خرد لرزه بود كه حدود دو ساعت پس از رخداد زمين لرزه اصلي توسط دستگاه هاي لرزه نگاري كشوري ، پيرامون رومركز رخداد اصلي به ثبت رسيدند؛ زمين لرزه هايي كه هشدار ديگري براي لزوم آمادگي ما براي مقابله با حوادث غيرمترقبه از ايمن سازي ساختمان ها تا برنامه ريزي براي مديريت بحران است .

كارشناس مركز پژوهش هاي زمين شناسي و اكتشافي گيلان روز پنجشنبه در اين باره به ايرنا گفت : نقشه هاي پهنه بندي خطر زمين لرزه، نشان از جنبايي اين پهنه از ايران زمين دارند.

محمدعلي شكري اظهار كرد : وجود گسل هاي جنبايي همچون گسل البرز (خزر)، آستارا و لاهيجان و رودبار در پهنه استان گيلان و همچنين رخداد زمين لرزه هاي تاريخي و دستگاهي مهم و ويرانگر در اين گستره نيز مويد اين مسئله است.

وي خاطرنشان كرد : با وجود اينكه اين زمين لرزه از لحاظ تكان هاي لرزه اي در محدوده ضعيف قرار داشت ولي به سبب عمق كم آن، در شهرهاي اطراف همچون لاهيجان كه با فاصله حدود 60 كيلومتري از رومركز قرار دارد، به خوبي احساس شد.

به گفته شكري؛ تعداد 384 هزار و 412 نفر در محدوده اي با شعاع 50 كيلومتري از رومركز اين زمين لرزه ساكن هستند.

گسل البرز يا خزر در دامنه شمالي البرز، از لاهيجان تا جنوب گنبد كاووس به طول 550 كيلومتر به موازات درياي خزر كشيده شده و در حال حاضر به شدت فعال است.

بسياري از زمين لرزه هاي رخداده در استان هاي گيلان و مازندران، در نتيجه فعاليت اين گسل اتفاق افتاده است.

از جمله گسل هاي مهم گيلان مي توان به گسل هاي لاهيجان ، رودبار ، بنان ، سفيدرود و قزل اوزن اشاره كرد.

با توجه به وجود گسل هاي جنبايي چون گسل البرز( خزر ) ، آستارا و لاهيجان در پهنه استان گيلان ، شناسايي هرچه بهتر گسل ها به عنوان سرچشمه هاي لرزه زا ، رعايت اصول ايمني و مهندسي در ساخت سازه ها و بناها و همچنين آموزش همه جانبه براي آمادگي در برابر رخداد زمين لرزه، تنها راه كاهش خسارات ناشي از اين پديده طبيعي است.

به گفته كارشناسان؛ در زلزله هاي اتفاق افتاده در دنيا بيش از 90 درصد مرگ و ميرها به علت ويران شدن ساختمان هايي است كه انسان ها از آنها به عنوان محل زندگي و يا محل كار و غيره استفاده مي كنند.

بنابراين يكي از راه هاي مهم مقابله با زلزله كاهش و تلفات آن، استفاده از ساختمان هايي استاندارد از نظر مهندسي زلزله و همچنين آموزش و آگاهي مردم در خصوص راه هاي مقابله با زلزله است.

استان گيلان در كرانه درياي خزر با دو ميليون و 500 هزار نفر جمعيت، دهمين استان پرجمعيت و بيست و هشتمين استان وسيع ايران است.

تراكم جمعيت در اين استان با 177 نفر در هر كيلومتر مربع ، جايگاه سوم را در ايران دارد. ك/3

6030/6070
۰ نفر