۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۲۸
کد خبر: 81612300
T T
۰ نفر

يك هزار و 273 رشته قنات در همدان نيازمند مرمت است

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۲۸
کد خبر: 81612300
يك هزار و 273 رشته قنات در همدان نيازمند مرمت است

همدان- ايرنا- مدير آب و خاك و امور فني و مهندسي سازمان جهاد كشاورزي استان همدان گفت: يك هزار و 273 رشته قنات در اين استان نيازمند لايروبي، بهسازي و مرمت است.

حبيب الله مظاهري روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا ايرنا اظهار كرد: دو هزار و 473 رشته قنات در استان وجود دارد كه تاكنون هزار و 200 رشته از اين قناتها بازسازي، مرمت و احيا شده است.

وي با بيان اينكه طرح لايروبي و مرمت قنات چندين سال در دست اجرا است افزود: سال گذشته دو ميليارد و 700 ميليون ريال اعتبار براي بازسازي 124 رشته قنات در سطح استان هزينه شده است.

مدير آب و خاك جهاد كشاورزي استان همدان گفت: هم اكنون تامين آب بخشهاي كشاورزي استان يكي از مشكلات عمده است كه مرمت و بازسازي قنات استان سهم بسزايي در تامين آب بخش كشاورزي دارد كه بايد در اين رابطه اعتبارات كافي پرداخت شود.

مظاهري همچنين از يكپارچه سازي 13 هزار و 740 هكتار از اراضي كشاورزي استان خبر داد و گفت: تاكنون 15ميليارد ريال اعتبار از صندوق اعتبارات ملي براي اين امر هزينه شده است.

وي يكپارچه سازي اراضي كشاورزي استان را مهمترين راهكار كاهش مصرف آب در بخش كشاورزي دانست و گفت: اجراي اين طرح سطح بيشتري از اراضي كشاورزي را تحت پوشش سيستم مكانيزه آبياري قرار خواهد داد.

وي بيان كرد: تاكنون 120 هكتار از اراضي كشاورزي استان زير پوشش سامانه آبياري مكانيزه قرار گرفته كه سال گذشته نيز بيش از 10 هزار هكتار از اراضي مستعد استان مجهر به سيستم شد.

استان همدان با وسعتي بالغ بر 19 هزار و 491 كيلومتر مربع در غرب ايران قرار دارد كه بيش از 660 هكتار از اراضي آن قابل كشت است.

استان همدان سالانه پنج ميليون تن انواع محصولات باغي و زراعي توليد مي كند.

7529/6993