۲ خرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۴۶
کد خبر: 81618854
T T
۰ نفر
افتتاح نمايشگاه آثار هنري به مناسبت سالروز سوم خرداد در اروميه

اروميه - ايرنا - نمايشگاه آثار هنري به مناسبت سالروز سوم خرداد با حضور معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار آذربايجان غربي، امروز در اروميه افتتاح شد.

به گزارش ايرنا، در اين نمايشگاه آثار هنري شامل عكس، اجراي زنده نقش برجسته و نقاشي ايراني، غرفه فروش كتاب با 30 درصد تخفيف و نمايشگاه اينفو گرافي در معرض ديد بازديدكنندگان قرار داده شده است.

در اين نمايشگاه 22 اثر در بخش اينفوگرافي، 15 عكس دفاع مقدس در بخش عكس و 100 كتاب دفاع مقدس از انتشارات سوره مهر حوزه هنري عرضه شده است.

آغاز به كار توليد تابلوي نقش برجسته چوبي با محوريت خرمشهر و توليد نقاشي با موضوع دفاع مقدس از ديگر بخش هاي اين نمايشگاه است.

همچنين در اين نمايشگاه صحنه هاي دوران دفاع مقدس به صورت هنرمندانه اي بازسازي شده است.

در كنار سنگرهاي دفاع مقدس، عكس هاي گرفته شده مردم به ويژه جوانان در همان جا تحويل خانواده ها مي شود.

رييس حوزه هنري آذربايجان غربي در حاشيه آيين افتتاح اين نمايشگاه به خبرنگار ايرنا گفت: حوزه هنري استان با 15 برنامه به استقبال از سالروز آزادسازي خرمشهر رفته است.

عليرضا نوروزي افزود: ويژه برنامه هاي آزادسازي فتح خرمشهر از دوم خرداد آغاز شده و تا چهارم خرداد در استان ادامه دارد.

وي اظهار كرد: گراميداشت ياد و خاطره رشادت ها و جانفشاني هاي شهيدان و رزمندگان در صيانت از كيان ايران اسلامي، حفظ ارزش هاي هشت سال دفاع مقدس، حمايت از آرمان هاي بنيانگذار كبير انقلاب و تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري از جمله اهداف اصلي اجراي برنامه هاي سالروز آزادسازي خرمشهر است.

وي اضافه كرد: طراحي و توليد تابلو نقاشي با موضوع حماسه سوم خرداد، پخش آواهاي موسيقي دفاع مقدس، اجراي مسابقه فرهنگي و اهداي جوايز به برندگان و برگزاري نمايشگاه اينفوگرافي با 24 اثر در نگارخانه اروميه از جمله برنامه هاي حوزه هنري در گراميداشت سالروز فتح خرمشهر در استان است.

نوروزي عرضه كتاب هاي ويژه دفاع مقدس از انتشارات سوره مهر و توليدات حوزه هنري آذربايجان غربي و توليد نقش برجسته چوبي با موضوع خرمشهر توسط يكي از هنرمندان شهرستان اروميه را از ديگر برنامه هاي در نظر گرفته شده به مناسبت سالروز حماسه سوم خرداد خواند.

آزادسازي خرمشهر در روز سوم خرداد سال 61 هجري شمسي پس از 578 روز اشغال به عنوان مهم ترين هدف عمليات بيت المقدس در دوره جنگ ايران و عراق توسط ارتش جمهوري اسلامي ايران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي انجام گرفت.

در پايان اين نبرد علاوه بر پايان بخشيدن به 19 ماه اشغال بخشي از حساس ترين مناطق خوزستان و آزادسازي خرمشهر، ضربه اي سنگين به توان رزمي و روحيه نيروهاي عراقي وارد آمد.

در جريان آزادسازي خرمشهر نزديك به 16 هزار نيروي عراقي كشته و زخمي شدند و همچنين 19 هزار نفر نيروي عراقي به اسارت نيروهاي ايراني درآمدند.

پس از آزادسازي خرمشهر رزمندگان ايراني در اولين اقدام خود پس از آزادسازي شهر، در مسجد جامع خرمشهر نماز اقامه كردند و خبر اين پيروزي به سرعت پخش شد و مردم در سراسر ايران به خيابان آمدند و به شادي و پخش شيريني پرداختند.

آزادسازي خرمشهر از لحاظ نظامي نقطه عطفي در تاريخ جنگ ايران و عراق شناخته مي شود، در ايران از اين عمليات و روز به عنوان نمادي از پيروزي، مقاومت و ايستادگي در برابر دشمن ياد مي شود.

شوراي عالي انقلاب فرهنگي سوم خرداد را در تقويم رسمي ايران به عنوان روز مقاومت، ايثار و پيروزي نامگذاري كرده است.

8137/2093