۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۵۲
کد خبر: 81619810
T T
۰ نفر

تهران- ایرنا- امروز سوم خرداد ماه مصادف با سالروز آزادی خرمشهر است؛ روزی كه خرمشهر توسط نیروهای‌ ایرانی فتح شد و نیروهای عراقی به پشت مرزها رانده شدند؛ روزی كه در آن طلسم شكست ناپذیری عراقی ها شكسته شد.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، آزادسازی خرمشهر، فتحی ارزشمند بود كه پس از گذشت 32 سال از آن همچنان رنگ و بوی تاز‌ه‌ای دارد. برای به یاد ماندن این پیروزی سرنوشت ساز در كشور، تمامی اقشار جامعه از جمله هنرمندان نقش چشمگیری داشته‌اند. حبیب‌الله صادقی، متعلق به طیف نقاشان موسوم به نقاشان انقلاب، از جمله هنرمندانی است كه همواره در حفظ یاد و خاطره این روز افتخارآمیز كوشیده است.

صادقی كه در سال 1336 در تهران متولد شده است، نخستین بار نقاشی را در سن 8 سالگی آغازكرد؛ در سال 1352 در امتحان ورودی هنرستان هنرهای زیبا پسران تهران پذیرفته شد. او فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و كارشناسی ارشد این رشته و دكتری پژوهش هنر خود را از دانشگاه تربیت مدرس اخذ كرده است. این هنرمند از محضر استادانی همچون اصغر محمدی، محمود فرشچیان، مهدی حسینی، مجید مهرگان، هانیبال الخاص، ماركو گریگوریان، پرویز تناولی، حبیب الله آیت‌اللهی، جواد حمیدی و محمود جوادی پور بهره جسته است.

حبیب‌الله صادقی كه آثار بسیاری را با موضوع دفاع مقدس، جنگ و حماسه خلق كرده است، درباره ارزیابی خود از آثار هنری كه در زمینه آزادسازی خرمشهر در كشور وجود دارند به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: در كشور ما در هیچ دفتری اقدام شایسته و بایسته‌ای در حد و منزلت حماسه سوم خرداد ماه صورت نگرفته است.

وی افزود: در سراسر جهان نگاه جدی‌تری به موضوع جنگ وجود دارد؛ به عنوان مثال، با نگاهی به موزه آرمیتاژ در لنینگراد روسیه، موزه ملی تاریخ ویتنام، موزه‌های اسپانیا، امریكا و ...، خواهیم دید كه ما در سطح جهانی، نازل و ضعیف عمل كرده‌ایم.

این استاد نقاشی با بیان اینكه مدیران فرهنگی كشور به نسل هنرمندانی كه در متن جنگ قرار داشتند توجه وافی و جدی نداشتند، گفت: مسئولان هر سال هنرمندانی را زیر یك سقف جمع‌آوری می‌كنند و با اكتفا به تبلیغاتی ژورنالیستی، چنین روز بزرگی را به پایان می‌رسانند؛ در حالی كه به این موضوع توجه نمی‌كنند كه این هنرمند شاید فردا در قید حیات نباشد.

صادقی ادامه داد: در چنین وضعیتی نسلی كه در كنار موضوع دفاع مقدس بودند، با نگاهی سرشار از حیرت به سكوت مسئولان می‌نگرند؛ چرا كه آنان به موضوع دفاع مقدس كه بزرگترین لحظه تاریخی آن هم روز آزادی خرمشهر است، توجه لازم و كافی ندارند.

عضو پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران همچنین عنوان كرد: هنوز ما موزه‌ای كه در حد و شأن این روز باشد، نداریم؛ هیچ اتفاق مهم و جامعی برای تصریح این روز بزرگ به وقوع نپیوسته است؛ البته در باغ موزه دفاع مقدس اقدامی در حال انجام است كه فكر می‌كنم رفتاری مقدماتی است و باید یك رفتار جامع آرمانی صورت گیرد.

وی با اظهار اینكه شورای عالی انقلاب فرهنگی كشور باید ردیف بزرگ بودجه را برای این موضوع در نظر گیرد، افزود: همه در یك سكوت رادیویی تنها سالی یكبار از سر ادب كلاه احترام بر سر یكدیگر می‌گذاریم و كاری نداریم به اینكه اگر این انقطاع نسلی صورت گیرد، در فاصله یك چشم بر هم زدن نسلی كه با ما بودند و روزهای دفاع مقدس را دیدند، دیده از جهان فرو خواهد بست.

این منتقد نقاش انقلاب با اعتقاد بر اینكه هیچ فاجعه‌ای بدتر از این نیست كه بر بزرگ‌ترین تاریخ حماسی 100 سال اخیر ما سكوتی رادیویی حاكم شده است، تصریح كرد: هنوز اثری بدیع و فاخر با موضوع دفاع مقدس برای به نمایش گذاشتن روی دیوارهایمان خلق نشده است؛ تمامی هنرمندان ما انرژی و جوانی خود را صرف تدریس می‌كنند؛ در این 32 سال هیچ اقدام جدی صورت نگرفته است. یك اثر ماندگار كه هم‌قد انقلاب و سلحشوری جوانان در جنگ باشد خلق نكرده‌ایم. چه كسی مسئول این پروژه است و باید پاسخگو باشد.

صادقی افزود: مدیران فرهنگی كشور این ضرورت را درك نمی‌كنند كه مسئله سوم خرداد ماه مسئله‌ای تاریخی برای نسل‌های دیگر است؛ مسئولانی كه شاهد این مسئله از نزدیك بوده‌اند باید حتی یك لحظه هم درنگ نكنند؛ باید موزه بسازند و امكانات فراهم كنند؛ رهاوردهای هنرمندان ما از موضوع دفاع مقدس كجا باید ثبت شود؛ فردا ما به چه كسانی باید افتخار كنیم؛ به كدام نسل؛ كدام كشور در دنیا چنین تاریخی دارد.

با توجه به اظهارات صادقی به نظر می رسد لازم است تمهیداتی اساسی در زمینه هنر انقلاب صورت گیرد؛ مسئولان ما باید به فكر راهكار باشند و بودجه‌ای برای اختصاص دادن به این موضوع در نظر گیرند. هنرمندان باید بیشتر به هنر انقلاب توجه كنند و به راحتی از كنار آن رد نشوند؛ چرا كه آنان می‌توانند با به تصویر كشیدن خاطرات روزهای سختی كه سرنوشت كشور ما را رقم زده‌ است، احساس مسئولیت را در جامعه بیدار كنند.

نخبگان جامعه باید تلاش كنند یاد روزهای انقلاب و سالروز آزادی خرمشهر را همواره در اذهان زنده نگه دارند؛ مسئولان نیز باید تا جایی كه می‌توانند نخبگان و هنرمندان را حمایت كنند و انگیزه آنان را در این زمینه دوچندان كنند؛ تنها در این صورت است كه نتیجه سال‌ها تلاش رزمندگان و جوانان ما از بین نخواهد رفت و در همه شرایط افتخار به آنان فراموش نخواهد شد.

فراهنگ **9362**1601**
۰ نفر