اتاق بازرگاني بايد در تصميم سازي اقتصادي نقش برجسته تري داشته باشد

اهواز - ايرنا- نايب رييس اتاق بازرگاني ، صنايع و معادن و كشاورزي ايران گفت: اتاق بازرگاني در شرايط جديد ، بايد در تصميم سازي اقتصادي نقش برجسته تر و تاثيرگذارتري داشته باشد.

به گزارش ايرنا محسن جلال پور روز شنبه در نشست هم انديشي هيات نمايندگان اتاق هاي بازرگاني ، صنايع ، معادن و كشاورزي اهواز ، آبادان و خرمشهر ، از اتاق بازرگاني به عنوان پارلمان اقتصادي و بزرگترين تشكل اقتصادي بخش خصوصي نام برد و افزود:اتاق بازرگاني بايد بتواند نقشي مهم در نظامندكردن تشكل هاي اقتصادي ، بسترسازي سرمايه گذاري ، رفع موانع سرمايه گذاري و تقويت بنگاه هاي اقتصادي داشته باشد.

وي گفت: اتاق بازرگاني داراي بزرگترين شبكه منسجم اقتصادي است و اگر بتواند به صورت كارشناسي به مسايل اقتصادي ورود كند مي تواند كمك حال خوبي براي دولت باشد.

نايب رييس اتاق بازرگاني ، صنايع ، معادن و كشاورزي ايران تصريح كرد: در 36سال گذشته هرگاه اتاق بازرگاني كار كارشناسي و باتدبير انجام داده دولت بيشتر به آن بها داده و درجايي كه غيرمنسجم و غيركارشناسي به مسايل اقتصادي ورود كرده دولت از آن استقبال نكرده و درصدد محدود كردن و حتي حذف اختيارات و وظايف اتاق بازرگاني برآمده است.

جلال پور تاكيد كرد: بايد بتوانيم صداي واحد داشته باشيم و از اختلافات و دودستگي ها پرهيز كنيم آنگاه اتاق بازرگاني قادر خواهد در اقتصاد و رونق تجارت در كشور نقش آفريني كند.

وي گفت: بايد اتاق بازرگاني صلابت و اقتدار داشته باشد و لازمه اين اقتدار دست كشيدن از مسايل منفعت طلبانه و انديشيدن به مسايل و مصالح ملي است.

جلال پور از وجود سه اتاق بازرگاني در اهواز ، خرمشهر و آبادان با 45هيات نمايندگي به عنوان فرصت و هم تهديد ياد كرد و گفت: بايد صداي واحدي تحت عنوان اتاق بازرگاني خوزستان شنيده شود و نظرات و پيشنهادها به صورت منسجم ، يكدست و كارشناسي در مجامع تصميم سازي از جمله اتاق بازرگاني ايران ارايه شود.

نايب رييس اتاق بازرگاني ، صنايع ، معادن و كشاورزي ايران ، حضور اتاق در نمايشگاه هاي ملي و بين المللي را فرصتي ارزشمند در توسعه تجارت و بازرگاني و رونق اقتصادي بنگاه ها توصيف كرد و گفت: استان خوزستان به دليل همجواري با عراق فرصت خوبي براي صادرات كالاهاي نفتي به اين كشور دارد.

وي وجود صنايع عظيم نفت ، گاز و پتروشيمي ، جاري بودن 30درصد آبهاي جاري كشور در خوزستان و بهره وري بالا را از مزيت هاي اقتصادي استان برشمرد و گفت: بايد با همه توان بخش خصوصي و ظرفيت هاي آن را وارد ميدان كرد.

وي در ادامه لزوم تغيير و اصلاح ساختار را در راستاي كارآفريني و رونق اقتصادي ضروري خواند و گفت: در كنار تغيير ساختار بايد صداي واحد از خوزستان شنيده شود.

شهلا عموري رييس اتاق بازرگاني ، صنايع ، معادن و كشاورزي اهواز نيز ضمن ابراز خرسندي از برپايي نخستين نشست هم انديشي هيات نمايندگان اتاق هاي اهواز ، آبادان و خرمشهر در اهواز ، به موقعيت مناسب اقتصادي و نزديكي خوزستان به بازار عراق اشاره كرد و گفت: پارسال پنج ميليون و 360هزار تن به ارزش يك ميليارد و 432ميليون دلار كالاي غيرنفتي از خوزستان به عراق صادر شده است كه با توجه به نياز بازار عراق ، امكان افزايش صادرات از دو مرز چذابه و شلمچه وجود دارد.

وي گفت: استان خوزستان به لحاظ ارزش صادرات كالاهاي غيرنفتي مقام دوم و از نظر وزني رتبه سوم كشوري را داراست.

عموري افزود: پارسال همچنين 53هزار تن خرما به ارزش 96ميليون دلار از خوزستان به خارج صادر شده است.

وي گفت: در مدت كوتاهي كه از دوره جديد اتاق بازرگاني ، صنايع ، معادن و كشاورزي اهواز مي گذرد با همدلي و تشريك مساعي گام هاي مهمي در سامان بخشيدن به وظايف اصلي اتاق برداشته شده است.

عموري افزود: در چند ماه اخير نشست هايي براي رفع مشكلات صادرات كالا از مرز چذابه برگزار شده كه خروجي آن 13مصوبه بوده است.

سيداحمد حسيني رييس اتاق بازرگاني ، صنايع ، معاون و كشاورزي خرمشهر نيز در اين نشست هم انديشي با اشاره به صدمات ناشي از هشت سال جنگ تحميلي به بنادر خرمشهر و آبادان اظهار داشت: با وجود مزيت خوب استان ، هنوز به لحاظ ميزان بيكاري در كشور دوم هستيم چيزي كه به هيچ وجه قابل قبول نيست.

وي ابراز اميدواري كرد استان خوزستان با سه اتاق بازرگاني فعال بتواند گام هاي بلندي در تحقق اهداف اقتصادي و ايجاد اشتغال و رونق تجارت خارجي بردارد.

حسيني گفت: پارسال دو ميليون و 900هزار تن كالاي غيرنفتي به ارزش يك ميليارد و يكصد ميليون دلاراز مرز شلمچه به عراق صادر شده است.

غلامرضا اكبري زاده رييس اتاق بازرگاني ، صنايع ، معادن و كشاورزي آبادان نيز با اشاره به مشكلات فراروي صادرات اظهار داشت: استان خوزستان با وجود آنكه سه اتاق بازرگاني دارد ولي تاكنون يكدست و منسجم عمل نكرده است.

وي با بيان اينكه آبادان و اهواز هركدام سه نماينده در مجلس شوراي اسلامي دارند ولي به تناسب تعداد نمايندگان ، گره هاي اقتصادي و اشتغال استان باز نشده است ابراز اميدواري كرد با همدلي و انسجام و دوري از اختلافات ، مشكلات فراروي صادرات برداشته شود.

در اين نشست برخي نمايندگان سه اتاق اهواز ، آبادان و خرمشهر مشكلات فراروي صادرات را از جمله ناتواني بنگاه هاي اقتصادي در پرداخت هزينه ، كمبود نقدينگي ، سهم تامين اجتماعي ، گرد و خاك و ديوان سالاري مطرح كردند.

6065