۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۰۷
کد خبر: 81630977
T T
۰ نفر

آموزش در سطوح عالی باید توأم با پژوهش باشد

۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۰۷
کد خبر: 81630977
آموزش در سطوح عالی باید توأم با پژوهش باشد

رشت - ایرنا - رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران كشور با تاكید بر ضرورت توجه به پژوهش و آموزش های پژوهش محور، این مهم را موجب ارتقاء كیفیت آموزشی خواند و گفت: آموزش در سطوح عالی باید توأم با پژوهش باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نصرت الله ضرغام روز دوشنبه در جمع اعضای هیات رییسه، اساتید و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكی استان گیلان در رشت افزود: پژوهش باید از سنین پایین آغاز و فرهنگ سازی در این زمینه نیز بایستی از مدارس نهادینه شود.

وی اظهار كرد: این باور باید در دانش آموزان و كودكان ما ایجاد شود كه اساس و پایه پیشرفت ، رفاه و توسعه اقتصادی در گروی این است كه از ابتدا، به موضوع علم ، به درستی پرداخته شود.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران كشور اعضای هیات علمی و فارغ التحصیلان دانشگاهی را ظرفیت خوبی برای كارهای پژوهشی عنوان و تصریح كرد: وجود 770 هزار دانشجوی فوق لیسانس و دكتری در كشور، از ظرفیت های خوب در فعالیت های پژوهشی هستند كه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان داشت: تربیت نیروی انسانی خوب، فراهم آوردن تجهیزات و امكانات و نگهداری مناسب از تجهیزات و تعمیرات به موقع آن از راه های تقویت زیرساخت های پژوهشی است.

وی استعدادها و توانمندی های فرزندان ایران اسلامی را ثروت اصلی كشور دانست و خاطر نشان كرد: بایستی با كشف این استعدادها برای پرورش و هدایت آنها اقدام كنیم تا به شكوفایی برسند.

وی تصریح كرد: اتكاء به استعدادها و ظرفیت های علمی و دانش فرزندان ما، وابستگی ها را از بین می برد و این مهم، راهی برای پیشرفت و توسعه كشور است.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران كشور بیان كرد: اگر استعدادهای فرزندان ایران اسلامی به خوبی شناسایی نشود، آنها برای تحصیلات تكمیلی در مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری راهی كشورهای دیگر می شوند.

ضرغام در ادامه بیان كرد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران كشور به منظور رفاه محققان و سامان دهی مناسب برای تولید علم و فناوری ، هم افزایی دانشگاه و صنعت و آماده سازی بستر اجرایی برای سوق دادن منابع تحقیقاتی و فناوری به مردم و در نهایت توسعه پایدار كشور در سال 1382 با تصویب اساسنامه آن توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد و در سال 93 با تصویب این شورا به بنیاد ملی علم ایران تغییر نام یافت.

وی یادآور شد: شكوفایی امور تحقیقاتی در راستای تولید علم، فناوری و تجاری سازی و بهره مند شدن مردم از نتایج آنها از طریق ارایه كمك ها و خدمات حمایتی، مادی و معنوی به پژوهشگران و فناوران حوزوی و دانشگاهی ایرانی اعم از حقیقی و حقوقی از اهداف صندوق است.

وی اظهار كرد: در زمان حاضر حمایت های مادی و معنوی از پژوهشگران و فناوران از سوی این صندوق به صورت روش هایی از جمله توسعه نوآوری ، كمك به اجرای طرح های تحقیقاتی ، حمایت از تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی و فناورانه، اعطای كرسی پژوهشی ، حمایت از ثبت بین المللی اختراعات و حمایت از توسعه اشتغال نخبگان انجام می گیرد.

ضرغام بیان داشت: كمك به اتمام پروژه های تحقیقاتی نیمه تمام، حمایت از برگزاری نشست های علمی با موضوع علم و فناوری ، ارایه خدمات مشاوره حقوقی به پژوهشگران و فناوران در سطح كشور، حضور فعال در جشنواره های علمی نخبگان، توسعه دیپلماسی علمی و توسعه مراكز نوآوری با مشاركت بخش خصوصی از دیگر فعالیت های حمایتی صندوق است.



* امضاء تفاهمنامه صندوق حمایت از پژوهشگران كشور با دانشگاه علوم پزشكی گیلان

در پایان این نشست تفاهمنامه ای به امضاء نصرت الله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران كشور با انوش برزیگر رییس دانشگاه علوم پزشكی گیلان به امضاء رسید.

همكاری در زمینه اجرای 20 طرح تحقیقاتی دكترای تخصصی در راستای سیاست ها و اولویت های تحقیقاتی اعلام شده توسط دانشگاه و صندوق، حمایت از اختراعات و اكتشافات، حمایت از طرح های پژوهشی پژوهشگران دانشگاه كه منجر به تولید شود، ایجاد لینك پورتال های دو مجموعه برای آگاهی از كارهای تحقیقاتی انجام شده و در دست انجام از موضوعات این تفاهمنامه است. ك/2.

7286/2007
۰ نفر