۲۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۴۹
کد خبر: 81651643
T T
۰ نفر
زيرساخت هاي توليد انرژي در استان اردبيل تقويت مي شود

اردبيل - ايرنا - نماينده مردم اردبيل ، نير ، نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي از توسعه و تقويت زيرساخت هاي توليد انرژي در اين استان خبر داد.

به گزارش ايرنا ، منصور حقيقت پور روز پنجشنبه در آيين افتتاح توربين بادي شهرستان نير افزود: در استان ‌هاي با ظرفيتي همچون اردبيل كه زمينه توليد متنوع انرژي وجود دارد نسبت به ايجاد زيرساخت‌ هاي جديد با توانمندي بالاي توليد انرژي اقدام جدي انجام خواهد شد.

او گفت: سازمان سانا بايد در راه ‌اندازي نيروگاه ‌هاي بادي متعدد در استان اردبيل تا حد يك سايت و مزرعه بزرگ اقدامات اساسي انجام دهد.

وي با اشاره به حل مشكلات پيش آمده در راه ‌اندازي اين نيروگاه بادي در نير با همكاري همه دستگاه‌ها به ويژه شركت برق و شهرداري نير اظهار كرد: به اندازه استان اردبيل در هيچ استاني ظرفيت توليد انرژي ‌هاي تجديدپذير وجود نداشته و اردبيل در اين زمينه از ظرفيت بي‌ نظيري برخوردار است.

حقيقت‌ پور ادامه افزود: در اين استان دالان خوب توليد انرژي باد در شهرهاي نير ، سرعين ، اردبيل ، نمين ، ‌كوثر و خلخال تا حد 1000 مگاوات وجود دارد كه معادل نيروگاه بوشهر است.

وي گفت: در كنار انرژي باد در استان اردبيل كه از تنوع بي ‌نظير انرژي برخوردار است توان توليد انرژي خورشيدي و ژئوترمال وجود دارد و با نگاه سرزميني مي‌ توان از ظرفيت آنها بهره گرفت.

نايب رييس كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي افزود: در مشگين‌ شهر اگر توان خوبي براي توليد انرژي ژئوترمال با حفر چاه ‌ها وجود دارد در شهر نير به جاي چاه درياچه آب ‌هاي گرم و بخار ناشي از آن در توليد انرژي وجود دارد كه اميدواريم با جذب سرمايه‌گذاران و حركت منطقي كه سازمان سانا انجام مي‌دهد از اين ظرفيت به عنوان انرژي تجديدپذير استفاده كرد.

حقيقت ‌پور بيان كرد: بر خلاف افرادي كه معتقدند باد تهديد است بنده باد را يك فرصت مي‌دانم تا در مركز و جنوب استان بتوان از انرژي خدادادي استفاده كرده و در شمال استان اردبيل نيز قابليت بي‌نظير انرژي خورشيدي و كاهش آفتاب شرايط متفاوتي را به اين استان در توليد سبد متنوع انرژي بخشيده است.

حقيقت ‌پور همچنين از ورود 80 كانتينر و تجهيزات و امكانات مربوط به احداث و راه‌اندازي كارخانه توليد سوخت از زباله و پسماند شهري خبر داد و افزود: اردبيل پاك با اين راه ‌اندازي اين كارخانه پاك‌تر خواهد شد.

استاندار اردبيل هم در اين آيين از سرمايه گذاري 1200 ميليارد توماني قرارگاه خاتم الانبيا در استان خبر داد و گفت: براي توسعه نيروگاه سبلان اردبيل قرارگاه خاتم الانبيا 1200ميليارد تومان سرمايه گذاري كرده مشغول به فعاليت است.

وي به سرمايه گذاري 600 ميليارد ريالي در پروژه ژئوترمال مشگين شهر اشاره كرد و افزود: اين پروژه به پيمانكار داده شده و قرار است 5/5 مگا بايت برق توليد كند.

استاندار اردبيل در ادامه از ايجاد مزرعه توربين بادي در استان خبر داد و گفت: با توجه به قابليت هاي استان مسوولان ذيربط بايد مكان مناسبي براي ايجاد مزرعه توربين بادي شناسايي كنند.

عليرضا عليزاده ، مديرعامل شركت برق استان اردبيل نيز از نصب و راه اندازي انرژي خورشيدي در استان خبر داد و گفت: در هفت روستا و چهار پايگاه مرزي سيستم استفاده از انرژي خورشيدي نصب و راه اندازي شده و به زودي در استانداري اردبيل و شركت برق منطقه اي استان هم راه اندازي خواهد شد.

فرماندار شهرستان نير هم خواستار سرمايه گذاري نهادهاي دولتي ، شبه دولتي و بخش

خصوصي در زمينه انرژي هاي نو و پاك و تجديد پذير از جمله انرژي بادي و بحث زمين گرمايي در ژئوترمال شد.

اكبر صمدي گفت: با توجه به گزارش جدي هواشناسي اين منطقه به عنوان يك كريدور و دالان جريانات جوي بيشتر فصول سال از وزش بادهاي بين 5 تا 25 متر بر ثانيه برخوردار بوده كه مطلوب ايجاد مزرعه توربين هاي بادي است و با تهيه طرح توجيهي ، فني و اقتصادي قابل ارائه در دومين همايش فرصت هاي سرمايه گذاري شهرستان مي باشد.

شهرستان نير در 30 كيلومتري جنوب اردبيل قرار دارد.

7116/6018