اردبیل پای صندوق رای

اردبیل - ایرنا - مردم اردبیل همزمان با سراسر کشور در پای صندوق‌های رای در یک هزار و ۳۷۵ شعبه حضور یافتند تا با انتخاب رییس جمهور دوره چهاردهم، سرنوشت و مقدرات کشور را برای چهار سال آینده تعیین کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرایند رای گیری مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای انتخاب نهمین رئیس جمهور در حالی از دقایقی قبل در شهرها و روستاهای استان اردبیل آغاز شد که با توجه به شفاف‌تر شدن فضای انتخابات و گفتمان‌های حاضر در این مرحله، به نظر می‌رسد امروز شاهد مشارکتی بالاتر از مرحله قبل انتخابات باشیم.

پس از برگزاری این انتخابات در دور نخست در روز هشتم تیرماه و به علت عدم احراز آرای کافی برای انتخاب رئیس جمهور، رقابت بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به عنوان دارندگان بالاترین آرا به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه ۱۵ تیرماه کشیده شد.

به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور ، در مرحله اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از تعداد ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای اخذ شده، مسعود پزشکیان با کسب ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی با کسب ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ ‏رای به دور دوم راه یافتند.

طی یک هفته اخیر فضای عمومی شهر به ویژه فضای مجازی مملو از تبلیغات طرفداران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود و ستادهای انتخاباتی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در سطح استان در این مرحله با اتخاذ راهکارهای خلاقانه و بدیع سعی در اقناع شهروندان برای حضور در پای صندوق‌های رای داشتند.با این حال از ساعت هشت روز پنجشنبه و با توجه به قانون ممنوعیت تبلیغات در مهلت ۲۴ ساعت مانده به برگزاری انتخابات تبلیغات نامزدها حداقل در فضای رسمی و علنی متوقف شد.

بر اساس این گزارش در این مرحله ۳۱ هزار نفر از عوامل اجرایی نظارتی، پشتیبانی و انتظامی در سطح استان دست‌اندرکار برگزاری انتخابات در یک هزار و ۳۷۵ شعبه اخذ رای هستند. بیش از یک میلیون نفر از مردم استان اردبیل واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد حدود ۵۵ هزار نفر رای اولی هستند و برای نخستین بار پای صندوق‌های رای می‌روند.

این در حالی است که مردم استان اردبیل در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری در هشتم تیر مشارکتی بالاتر از میانگین کشوری را رقم زدند.

به گفته رضا قاسمیان ، معاون استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل در مرحله اول ۵۰۴ هزار و ۶۰۲ نفر معادل ۴۸.۵ درصد از واجدان شرایط پای صندوق‌های رای حضور یافتند که از این تعداد مسعود پزشکیان ۳۸۲ هزار و ۶۴۷ رای، سعید جلیلی ۷۲ هزار و ۸۷۸ رای، محمدباقر قالیباف ۳۶ هزار و ۳۷۷ رای و مصطفی پورمحمدی ۲ هزار و ۶۷۶ رای را کسب کردند و تعداد آرای باطله هم ۱۰ هزار و ۲۴ رای بود.

بر این اساس ، در مرحله اول انتخابات مسعود پزشکیان ۷۷.۳ درصد از آرا و سعید جلیلی ۱۴.۷ درصد آرای مردم استان اردبیل را کسب کردند.

طبق اظهارات رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل، مشارکت در شهرستان اردبیل ۴۷.۶ درصد، در نمین ۴۲.۷۲ درصد، نیر ۵۵.۸ درصد، سرعین ۷۹.۷۵ درصد، پارس‌آباد ۴۷.۳۷ درصد، بیله‌سوار ۴۰.۷۵ درصد، اصلاندوز ۵۲ درصد، گرمی ۴۳.۳ درصد، انگوت ۴۷.۲ درصد، مشگین‌شهر ۵۲.۸ درصد، خلخال ۴۹.۷ درصد و کوثر ۵۳.۱ درصد بود.

حضور ناظران نامزدها در شعب اخذ رای

دبیر ستاد انتخابات استان اردبیل نیز با اشاره به آمادگی کامل این استان برای برگزاری مرحله دوم انتخابات اظهار کرد: ما از ستاد انتخاباتی هر نامزد انتخابات خواسته‌ایم تا به ازای هر صندوق، یک نماینده معرفی کند تا بر فرآیند برگزاری انتخابات و شمارش آرا نظارتی دقیق داشته باشند.

بهروز زلالی با بیان اینکه هموطنان بدون محدودیت مکانی و یا سایر محدودیت‌ها می‌توانند در مرحله دوم انتخابات رای خود را به صندوق‌ها بریزند، بیان کرد: افرادی که در مرحله اول انتخابات به هر عنوان رای ندادند، می‌توانند در هر شعبه‌ای رای خود را به صندوق‌ها بریزند و هیچ محدودیتی برای حضور و مشارکت آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه محدودیت‌های مکانی و شعب اخذ رای بی‌معنا است، افزود: در مرحله دوم انتخابات از ساعت هشت صبح تا موعد اعلام شده، هموطنان می‌توانند آرای خود را به صندوق‌ها ریخته و در ارتقای مشارکت مرحله دوم انتخابات دخیل باشند.

دبیر ستاد انتخابات استان اردبیل گفت: بر اساس اعلام ستاد انتخابات، افراد بدون محدودیت شرکت در مرحله اول، می‌توانند در مرحله دوم رای دهند و نیاز به رای دادن در همان شعبه مرحله اول وجود ندارد.

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل نیز اعلام کرد: امکان رای دادن با کارت ملی قدیمی وجود ندارد و باید در کنار این کارت، شماره ملی و یا شناسنامه به همراه شرکت‌کنندگان باشد تا احراز هویت با کد ملی در سریع‌ترین زمان انجام شود.

وحید خلوصی افزود: اخذ رای با شناسنامه قدیمی یا جدید و یا کارت ملی هوشمند انجام می‌شود و ما آمادگی داریم تا به افرادی که دارای کد ملی هوشمند نیستند، کد ملی آنها را اعلام کنیم تا در روز رای‌گیری مشکلی از لحاظ احراز هویت نداشته باشند.

با اعلام غیررسمی نتایج انتخابات برخورد قضایی می‌شود

دادستان استان اردبیل نیز ضمن دعوت از اقشار مختلف برای حضور حداکثری در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، از هواداران نامزدها و رسانه‌ها خواست تا نسبت به رعایت قانون تا پایان فرآیند انتخابات تمکین داشته، از بیان اخبار بدون مبنا و غیرمستند و نیز از هرگونه اعلام غیررسمی و زودهنگام نتایج انتخابات خودداری کنند.

جلال آفاقی افزود: هر گونه اقدام رسانه‌ای که موجب تشویش اذهان عمومی و القای پیروزی زودهنگام یک نامزد شود، تحت پیگرد دادستانی قرار خواهد گرفت.

ملت ایران؛ برنده انتخابات ۱۵ تیرماه

فرایند اخذ رای از شهروندان در نهایت شامگاه امروز جمعه به پایان می‌رسد و یکی از دو نامزد راه یافته به این مرحله راهی پاستور خواهد شد ولی موضوع مهم در این رویداد مهم، لزوم حضور و مشارکت حداکثری شهروندان در پای صندوق‌های رای است.

در رقابت بین دو گفتمان حاضر در این مرحله، هر کدام بتواند تعداد بیشتری از شهروندان را مجاب کند، در نهایت سکان دستگاه اجرایی کشور را برای یک دوره چهار ساله در اختیار خواهد داشت.

با این حال مشارکت بالا و رای بیشتر قدرت رئیس جمهور را هم در عرصه‌های داخلی و هم در مناسبات بین‌المللی افزایش خواهد داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha