۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۰۰
کد خبر: 81653079
T T
۰ نفر

تالاب پیرسلمان همدان خشك شد

۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۰۰
کد خبر: 81653079
تالاب پیرسلمان همدان خشك شد

همدان- ایرنا- تالاب فصلی پیرسلمان اسدآباد در استان همدان به دلیل خشكسالی، كاهش بارندگی و برداشت غیراصولی و رعایت نكردن الگوی مصرف خشك شد.

به گزارش ایرنا شهرستان اسدآباد دارای دو تالاب چم شور و پیرسلمان است كه هر دوی آنها بواسطه تنش آبی كه استان دچار آن شده در دهه 90 روزهای خوبی را پشت سر نگذاشتند.

تالاب سه هكتاری پیرسلمان در فاصله 20 كیلومتری از شهر اسدآباد قرار گرفته و با افت آب های زیرزمینی مدت زمان خشك شدن این تالاب فصلی نیز افزایش یافت.

این تالاب از آبهای زیرزمینی و چشمه ها تغذیه می شود و عمق آب موجود در آن در زمان بارندگی تا یك متر هم رسیده است.

بررسی وجه تسمیه این تالاب گویای این است كه نام آن از مرقد مطهر امامزاده پیرسلمان كه در نزدیكی آن قرار دارد گرفته شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد در این باره به ایرنا گفت: تالاب زیبای پیرسلمان از تالابهایی است كه همه ساله میزبان پرندگان مهاجر است.

رامین رمضانی افزود: خشكسالی اخیر منجر به كاهش حضور پرندگان مهاجر شد تا جایی كه پرندگان بومی نیز این منطقه را ترك كردند.

وی اظهار كرد: در حاشیه تالاب فصلی پیرسلمان شهرستان اسدآباد انواع گونه های گیاهی شامل لویی، جگن، خزه، عدسك آبی می روید.

وی بیان كرد: كاهش نزولات جوی باعث شد كه مدت زمان خشك شدن این تالاب فصلی افزایش یابد بگونه ای كه اینك آبی در این تالاب جریان ندارد.

وی علاوه بر عوامل طبیعی نظیر كاهش باران عوامل انسانی نظیر حفر چاههای غیرمجاز و بهره برداری بی رویه از منابع آبی زیرزمینی را در خشك شدن تالاب پیرسلمان موثر دانست.

رییس اداره حفاظت محیط زیست اسدآباد یادآوری كرد: به منظور احیای پیرسلمان 500 میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی به این تالاب در سال گذشته اختصاص یافت.

رمضانی افزود: این اعتبار برای اجرا و احداث آب بند هزینه شد تا بتوان خروجی آب تالاب را كنترل كرده و از هدر رفت آب و اضافه برداشت جلوگیری كرد.

وی تنها راه جلوگیری از خشك شدن تالابها را رعایت الگوی مصرف، استفاده صحیح از آب برای مصارف كشاورزی، مجهز كردن مزارع به آبیاری قطره ای، مسدود كردن چاههای فاقد مجوز و جلوگیری از كشت های پرآب بر دانست.

استان همدان دارای 27 تالاب طبیعی و مصنوعی است و تالاب پیرسلمان با سه هكتار مساحت در 20 كیلومتر شهر اسدآباد واقع شده است.

تالاب پیرسلمان در 10 سال گذشته دو بار در سالهای 88 و 92 به طور كامل خشك شده است و سال گذشته دوباره این تالاب زیبا احیا شد.

استان همدان سال جاری در زمره استانهای گرفتار تنش آبی شدید قرار گرفته است.

7526/6993
۰ نفر