پیرسلمان جانی دوباره گرفت

همدان- ایرنا- تداوم خشکسالی و برداشت بی رویه سفره های زیر زمینی موجب خشک شدن تالاب زیبای پیرسلمان در شهرستان اسدآباد شده بود که بارش های نیمه سنگین برف و نزول رحمت الهی جانی دوباره به این تالاب بخشیده و آبگیری این منظر زیبای طبیعی آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بارش مستمر و برف و باران در پهن دشت های تشنه استان همدان موجب رفع عطش طبیعت و احیای دوباره برخی تالاب ها از جمله تالاب زیبای پیرسلمان در شهرستان اسدآباد شده است.

۲۷ آبگیر و تالاب در همدان وجود دارد که تالاب های «چم شور» اسدآباد، «آق گل» ملایر و «پیرسلمان» اسدآباد جزو تالاب‌های طبیعی این استان به شمار می روند.

طی چند سال اخیر خشکسالی پی در پی موحب افت آب های زیر زمینی، خشک شدن رودخانه های فصلی و دائمی، فرونشست زمین و پدید آمدن فروچاله ها و خشک شدن سدها و تالاب های همدان شده است.

خشکسالی و افت آب موجود در تالاب ها، رودخانه ها و آبگیرها حتی میزان حضور و زمستان گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در این استان را نیز به شدت کاهش داده در حالی که دهه های گذشته ۷۰ گونه پرنده در تلاب های همدان فرود می آمدند و حتی با زمستان گذرانی شاهد جوجه کشی این پرندگان بودیم.

با ورود به فصل زمستان، همه چشم امید به آسمان دوختند تا با سخاوت ابرها و ریزش باران، تن خشک زمین از آب سیراب شده و رگ های خشک و ترک خورده آن جان دوباره بگیرد.

پیرسلمان جانی دوباره گرفت

سخاوت آسمان و ریزش برف و باران از آخرین روزهای های دی امسال بار دیگر موجب جوشش چشمه سازها، پر شدن آب بندها، جاری شدن آب در رودخانه های فصلی و دائمی شد و شور و شوق را دوباره به طبیعت بکر همدان بازگرداند.

تالاب دائمی پیرسلمان اسدآباد هم که حدود یک و نیم سالی است به طور کامل خشک شده بود و روزگار ناخوشی را می گذراند از بخشش آسمان بی نصیب نماند و جان دوباره گرفت.

تالاب پیرسلمان در ۱۹ کیلومتری اسدآباد و در همسایگی مرقد امامزاده پیرسلمان واقع شده و نام او نیز برگرفته از این امامزاده است؛ این تالاب فاقد هرگونه ورودی است بلکه از طریق چشمه های موجود در بستر آن، آب باران و نزولات جوی تغذیه می شود.

به گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: جاری شدن آب در رگ های خشک تالاب پیرسلمان بار دیگر جان دوباره ای به این تالاب بخشید و موجب خرسندی طبیعت دوستان و ساکنان این مناطق شد.

مجید اسکندری افزود: تداوم خشکسالی و برداشت بی رویه آب های زیر زمینی موجب خشک شدن تالاب پیرسلمان از تیرماه سال گذشته شده بود بنابراین با وجود ماندگاری این وضعیت نباید تنها چشم به سخاوت آسمان دوخت بلکه جلوگیری از برداشت های بی رویه آب از سوی سودجویان می طلبد.

وی اظهار داشت: مهمترین علت خشک شدن تالاب پیرسلمان اسدآباد اضافه برداشت از چاه هایی دارای مجوز واقع در حواشی این تالاب و کشت دوم محصولات پر آب بر است و بررسی ها گویای این است.

پیرسلمان جانی دوباره گرفت

رییس اداره حفاظت محیط زیست اسدآباد تاکید کرد: کشاورزان به حق آبه پیش بینی شده قانع نبوده و از چاه هایی موجود بیش از ظرفیت پیش بینی شده بهره برداری می کنند در حالیکه افت آب های زیر زمینی و خشک شدن تالاب در گام نخست به ضرر کشاورزان اطراف تالاب به عنوان بهره برداران و ذی نفعان اصلی تالاب است.

اسکندری اضافه کرد: نتایج به دست آمده از سرشماری زمستانه در مناطق تحت مدیریت محیط زیست اسدآباد گویای این است خشک شدن تالاب موجب فرود نیامدن پرندگان آبزی و کنار آبزی در این تالاب شده و پرندگان بیشتر در سد نعمت آباد و تصفیه خانه این شهر فروآمدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست اسدآباد ادامه داد: این اداره پیش از آبگیری پیرسلمان و هنگام خشک بودن تالاب نسبت به لایروبی آن و برداشتن گل و لای و نیزارهای موجود با بهره گیری از توان سایر نهادها اقدام کرد که این اقدام موجب افزایش عمق آن شد.

اسکندری بیان کرد: به دنبال ریزش برف و باران و جاری شدن آب در چشمه سارها، ذوب شدن برف ها و پر شدن منابع آبی زمین، شاهد جوشش آب از کف تالاب پیرسلمان هستیم و هم اینک بخشی از تالاب را آب فرا گرفته است که امید می رود تا بهار سال آینده این تالاب آبگیری و به طور کامل پُر شود.

وی با بیان اینکه تالاب پیرسلمان سال گذشته در فهرست مناطق شکار ممنوع قرار گرفت ابراز امیدواری کرد با آبگیری کامل این تالاب دوباره شاهد حضور پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در این منطقه باشیم.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است و وسعت مناطق زیر پوشش محیط زیست به ۶۲ هزار هکتار می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha