۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۴۴
کد خبر: 81653453
T T
۰ نفر

66 هزار هكتار بيابان زدايي در سرخس

۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۴۴
کد خبر: 81653453
66 هزار هكتار بيابان زدايي در سرخس

مشهد - ايرنا - مدير پروژه مشترك تثبيت شن و بيابان زدايي سرخس گفت: به منظور جلوگيري از حركت شنهاي روان تاكنون عمليات بيابان زدايي در سطح 66 هزار هكتار از زمينها و اطراف جاده هاي منتهي به اين شهرستان توسط آستان قدس رضوي انجام شده است.

بهزاد تقوي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: پروژه مشترك تثبيت شن و بيابان زدايي سرخس بخشي از طرح تثبيت شن در سطح 243 هزار هكتار از زمينهاي بياباني در شمال خراسان رضوي است كه توسط اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تدوين شد.

وي گفت: با اولويت قرار دادن همه مناطق محصور در كانال باد و اثرات منفي آن بر روستاها، زمينهاي زراعي و محدوده‌ هاي فعال شن روان مقرر شد پروژه مشترك تثبيت شن سالانه بر اساس برنامه ‌هاي ابلاغي اداره كل منابع طبيعي خراسان رضوي به مرحله اجرا در آيد و هزينه‌ هاي آن بر اساس حجم برنامه‌ هاي ابلاغي هر دو طرف محاسبه و پرداخت شود.

وي افزود: آستان قدس رضوي بحث بيابان‌ زدايي را بطور ويژه در منطقه شمال خراسان رضوي بويژه سرخس در قالب طرح تثبيت شنهاي اراضي بياباني با همكاري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان رضوي از سال 1375 آغاز كرده است.

او بيان كرد: منطقه بياباني در سرخس تمامي روستاها، مزارع، چاههاي عميق، تاسيسات اقتصادي و اراضي آستان قدس رضوي و موقوفات را با تهديد مواجه كرده بود بطوري كه بيشتر اوقات بر اثر حركت ريزگردها و طوفان شن جاده سرخس - مشهد مسدود مي شد.

وي گفت: اجراي اين طرح تاكنون باعث جلوگيري از روند بيابان ‌زايي، جلوگيري از روند تخريب مراتع و جنگلها، كمك به تغذيه سفره ‌هاي آب زيرزميني، جلوگيري از مهاجرت روستانشينان به شهرها، رونق كسب كار و بهبود شرايط زيست محيطي منطقه سرخس شده است.

تقوي افزود: اقداماتي شامل مالچ ‌پاشي در سطح پنج هزار هكتار، نهال ‌كاري در سطح بيش از 16 هزار و 500 هكتار، بذرپاشي در سطح 15 هزار هكتار، احداث بادشكن در 47 كيلومتر، حفاظت و قرق 60 هزار هكتار، احداث سالانه يك هكتار خزانه به منظور توليد نهال و بوته، آبياري متناوب در محدوده ‌هاي نهالكاري شده در سطح بيش از 66 هزار هكتار در قالب پروژه مشترك تثبيت شن و بيابان‌ زدايي در منطقه سرخس و اطراف آن تاكنون انجام شده است.

حدود 75 درصد سطح خراسان رضوي در اقليم بياباني خشك، نيمه خشك و فراخشك قرار دارد و سطح رخساره ‌هاي بياباني استان رقمي معادل پنج ميليون و 554 هزار هكتار است.

مركز شهرستان 90 هزار نفري سرخس در فاصله 185 كيلومتري شرق مشهد واقع است. پست ترين نقطه خراسان رضوي در دشت سرخس با ارتفاع 299 متر از سطح دريا واقع شده است.

خراسان رضوي منطقه اي خشك و نيمه خشك است زيرا 75 درصد وسعت آن در اقليم بياباني يعني خشك، نيمه خشك و فراخشك قرار دارد. يك ميليون و 651 هزار و 511 هكتار از زمينهاي خراسان رضوي در مناطق بياباني متاثر از كانونهاي فرسايش بادي قرار دارد كه شامل حدود 30 درصد از وسعت استان است.

خراسان رضوي داراي 15 كانون بحراني فرسايش بادي در 17 منطقه و 15 شهرستان است.

7489/1858