۱۳۰ میلیارد تومان خسارت ریزگردها در خراسان رضوی برآورد شده است

مشهد- ایرنا- معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: میزان خسارت ناشی از ریزگردها در حوزه تاسیسات و هزینه‌های اعمال شده در این زمینه در استان معادل ۱۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

علی شکاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۷۰ درصد خسارات و تاثیر ریزگردها در استان از محل تحت تاثیر بودن از کانونهای داخلی گرد و غبار خراسان رضوی است.

وی ادامه داد: میزان جا به جایی و برداشت خاک در مناطق بحرانی درجه یک معادل ۳۰ تن در هکتار در مناطق درجه ۲ معادل ۱۵ تن درجه و در مناطق درجه سه بین پنج تن است.

معاون اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۳۰ کانون گرد و غبار در ۲۲ شهرستان استان شناسایی و فعال است که از سال ۸۹ تا سال ۹۷ این شمار ۲ برابر شده است.

شکاری با بیان این که این استان با پنج میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار سطح بیابانی در اصل ۴۷ درصد مساحت بیابانی دارد افزود: از این سطح معادل یک میلیون و ۲۴۰ هکتار، سطح بیابانی حاد و بحرانی است.

وی افزود: "بیابان" به مناطقی اطلاق می‌شود که اقلیم فراخشک و خشک با متوسط بارندگی سالانه کمتر از ۱۵۰ میلیمتر دارند و درصد پوشش گیاهی آنها کمتر از ۱۰ درصد است. 

وی ادامه داد: بیابان‌زایی نیز فرایند جاری در طبیعت است که در روند آن، زمین در مناطق خشک، نیمه‌خشک و حتی خشک نیمه‌ مرطوب بر اثر عوامل طبیعی و انسانی تخریب می شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی به سابقه عملیات بیابان‌زدایی در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: این استان در زمره استانهای پیشرو در تثبیت شن، مقابله با گرد و غبار و بیابان‌زدایی در کشور است.

اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی مسوول نظارت بر روند تحولات طبیعی و بهبود شرایط اقلیمی در هشت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی این استان است. 

حفاظت و صیانت از یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار از این عرصه منابع طبیعی خراسان رضوی به صورت مشارکتی توسط ۷۲ هزار خانواده بهره‌بردار ساکن این مناطق انجام می‌شود.

خراسان رضوی منطقه‌ای خشک و نیمه‌ خشک است و  ۷۵ درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه‌خشک و فراخشک قرار دارد. یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۵۱۱ هکتار از زمینهای این استان در مناطق بیابانی است که شامل حدود ۳۰ درصد از وسعت استان و متاثر از ۳۰ کانون فرسایش بادی در ۲۲ شهرستان است.

همچنین وسعت مراتع خراسان رضوی ۶ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۲۹ هکتار معادل ۵۶ درصد از کل مساحت استان است. مساحت جنگلهای خراسان رضوی نیز با محاسبه بیشه‌زارها، درختچه‌ها و جنگلهای دست کاشت حدود یک میلیون هکتار یعنی ۸.۵ درصد از کل وسعت استان است. 

بلندترین نقطه خراسان رضوی قله سه هزار و ۶۱۵ متری بینالود و پست‌ترین نقطه آن در دشت سرخس با ارتفاع ۲۹۹ متر کمتر از سطح دریاست. 

خراسان رضوی با ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع  (۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ هکتار) وسعت، معادل هفت درصد مساحت کل کشور را در بر گرفته است.

این استان شامل ۳۳ شهرستان، ۸۱ شهر، ۷۹ بخش، ۱۷۵ دهستان و سه هزار و ۲۸۱ روستاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha