۲ تیر ۱۳۹۴، ۱۹:۲۹
کد خبر: 81657518
T T
۰ نفر

منابع آبي مهمترين عامل توسعه پايدار هستند

۲ تیر ۱۳۹۴، ۱۹:۲۹
کد خبر: 81657518
منابع آبي مهمترين عامل توسعه پايدار هستند

يزد - ايرنا - مسوول حفاظت از منابع آب استان يزد گفت: منابع آبي به عنوان مهمترين عامل توسعه پايدار تلقي مي شوند و با صيانت از اين منابع ارزشمند بايد با نگاه منطقي مشكلات را حل كنيم.

به گزارش ايرنا سيدعلي سادات اخوي روز سه شنبه در جلسه شوراي حفاظت از منابع آب در اردكان افزود: بايد مسوولان امر نسبت به آگاه سازي مردم و كشاورزان در استفاده بهينه از منابع آبي و سفره هاي اب زير زميني و ذخيره سازي اين مايع حياتي براي نسل هاي آينده اقدام پيشگيرانه لازم را سر لوحه كار خويش قرار دهند.

وي اظهار كرد: زنگ خطر بي آبي در اين استان به صدا آمد و براي مقابله با اين بحران بايد برنامه ريزي منطقي صورت بگيرد.

اين مسوول يكي از نقاط قوت تشكيل اين شورا را پرهيز از بخشي‌نگري دانست و گفت: تجربه تشكيل جلسات در شهرستان‌هاي مختلف، اين نقاط قوت را به خوبي نشان داده است.

سادات اخوي يكي از برنامه‌هاي شوراي حفاظت از منابع آب را مشاركت دادن مردم در مسئله حفاظت از آب دانست و افزود: عمده مشكلات كشور در زمينه آب مربوط به بحث مديريت مصرف آب است و اگر با همكاري مردم اين امر محقق شود بخش زيادي از معضل بحران آب مديريت مي‌شود.

اين مسوول اعلام كرد: بارندگي‌ها در استان اثرات چنداني در تامين سفره‌هاي زيرزميني استان نداشته است چرا كه تبخير بالاي آب در سال و پراكندگي بارش‌ها در سطح حوزه، اجازه تغيير در سطح آب اين حوزه‌ها را نمي‌دهد.

وي توجه به اين مسئله را در رسانه‌ها خواستار شد و گفت: متأسفانه گاهي در خصوص انعكاس آمار بارش‌ها در رسانه‌ها موارد فني رعايت نمي‌شود و بايد تنها يك مرجع براي بيان آمارها تعيين و معرفي گردد.

فرماندار اردكان نيز با اشاره به خشك‌سالي‌هاي پي در پي و خشك شدن قنوات در اردكان گفت: تا پايان خردادماه 64 ميلي‌متر بارندگي گزارش شده است كه اين رقم نسبت به مدت مشابه كاهش بيش از 8درصدي را نشان مي‌دهد.

حسين اسماعيلي شرايط بحراني خشك‌سالي و پايين‌رفتن سطح آب چاه‌هاي كشاورزي را از عواملي دانست كه لزوم حفاظت از منابع آب را دوچندان كرده و به‌همين دليل، اين مسئله به صورت جدي‌تر در دستور كار دستگاه‌ها قرار گرفته است.

وي خاطرنشان كرد: در شهرستان اردكان 192 حلقه چاه كشاورزي با 3245 ليتر مجوز برداشت، 42 حلقه چاه آب شرب و بهداشت داراي 338 ليتر مجوز برداشت و نيز 100 حلقه چاه صنعتي و خدمات فضاي سبز و منابع طبيعي با 663 ليتر مجوز برداشت وجود دارد كه بايستي با توجه به شرايط بحران، برداشت از چاه‌هاي عميق و نيمه‌ عميق با كنترل بيشتري انجام و چاه‌هاي غيرمجاز شناسايي و با آن‌ها برخورد شود.

رييس شوراي حفاظت از منابع آب شهرستان بر كنترل مجوزهاي صادره در بخش صنايع و كشاورزي شهرستان تاكيد كرد و افزود: الگوي مصرف بايد در بسياري از زمينه‌ها از جمله آب تغيير كند و فرهنگ‌سازي در اين زمينه وظيفه‌ي دستگاه‌هاي ذي‌ربط است.

وي افزود: عمده حوضه آبي شهرستان اردكان در دشت يزد ـ اردكان و در شمال دشت قرار گرفته كه پتانسيل مناسب ولي كيفيت نامطلوبي براي بخش كشاورزي و شرب دارند.

اسماعيلي سختي آب شرب اين شهرستان را كه از 13 حلقه چاه تأمين مي‌شود بين سختي 4900-1500 اعلام كرد و گفت: هدف از تشكيل شوراي حفاظت از منابع آب، تعامل، همفكري و هم‌گرايي بين اعضا در جهت حل مشكلات و حفظ منابع موجود آبي و ارائه‌ي راهكار است.

در ادامه اين جلسه، اعضاي شوراي حفاظت از منابع آب شهرستان اردكان به بيان ديدگاه‌هاي خود پرداختند.

استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد با مصرف آب كمتر در صنايع و الزام صنايع به بكارگيري اين فن‌آوري‌ها، تجديدنظر در صدور مجوز صنايع آب‌خواه و تقويت برنامه‌هاي فرهنگي در خصوص مديريت مصرف آب از جمله پيشنهادات مطرح‌شده در اين نشست بود.

شوراي حفاظت از منابع آب به رياست فرماندار شهرستان‌ها تشكيل و دادستان عمومي و انقلاب (يا رئيس دادگستري)، فرمانده نيروي انتظامي، مدير جهاد كشاورزي و رؤساي ادارات توزيع برق، محيط زيست، شركت پخش فرآورده‌هاي نفتي، منابع طبيعي و آب منطقه‌اي، ساير اعضاي آن را تشكيل مي‌دهند.

اردكان با 80 هزار نفر جمعيت در 60 كيلومتري شمال شهر يزد واقع شده است.ك/3

7544/8068