۳ تیر ۱۳۹۴، ۸:۵۷
کد خبر: 81657909
T T
۰ نفر
هر هكتار درخت بلوط 500 تا دوهزار متر مكعب آب ذخيره مي كند

ياسوج - ايرنا - رييس اداره محيط زيست كهگيلويه گفت: هر هكتار جنگل بلوط سالانه قادر به ذخيره سازي 500 تا دو هزار متر مكعب آب در خاك در فصل بارندگي است.

سيد قدرت علي پور روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با اشاره به پستي و بلندي هاي ايجاد شده در سطح خاك توسط درخت بلوط افزود: اين پستي و بلندي باعث افزايش سرعت نفوذ آب در خاك كه زمان نفوذ يك ليتر آب در زمين هايي كه داراي پوشش بلوط هستند هفت دقيقه، اراضي كشاورزي46 دقيقه و در مناطق غيرجنگلي اين زمان به چهار ساعت مي رسد.

وي اظهاركرد: سرعت نفوذ بارش در خاكهاي جنگلي بلوط 40 برابر بيشتر از اراضي بدون جنگل است.

علي پور تصريح كرد: هنگام كربن گيري درختان از 264 گرم گاز كربنيك هوا مقدار 192 گرم اكسيژن آزاد كه از اين نظر هر هكتار جنگل بلوط قادر است سالانه 5/2 تن اكسيژن آزاد كه اين مقدار توليد اكسيژن مي تواند براي تنفس يكصد انسان در سال كافي باشد.

وي با اشاره به نقش مهم درختان بلوط در جذب ريزگردها و تلطيف هوا ابراز داشت: هر هكتار از درختان بلوط قادرند حدود 68 تن از آلاينده ها و ريزگردها را رسوب دهد.

علي پور با اشاره به شيوع بيماري سوسك چوبخوار در جنگلهاي زاگرس بيان كرد: با توجه به مزيت هاي بيشمار درخت بلوط اين روزها زوال خشكيدگي درختان بلوط هر رهگذري را شرمسار خود مي كند.

وي سطح كل جنگلهاي زاگرس راحدود شش ميليون هكتار دانست و گفت: متاسفانه مساحتي باغ بر 920 هزار هكتار از اين جنگلها دچار نوعي بيماري است كه حفاظت از اين جنگلها نيازمند ياري و حمايت همه دوستداران، مديران، نهادهاي دولتي و طبيعت دوستان است.

بيماري زغالي و سوسك چوب خوار 110 سال در جهان پيشينه دارد و اين آفت خطرناك در همه استانهاي زاگرس نشين ديده مي شود.

اين كارشناس محيط زيست عامل اصلي خشكيدگي اين جنگلها را قارچي با نام ذغالي بلوط و عامل ثانويه آن را آفت چوبخوار ذكر كرد.

علي پورعوامل تشديد كننده اين بيماري را وقوع خشكسالي، ريزگردها، تغيير اقليم، برداشت بي رويه آبهاي زيرزميني و چراي بي رويه دام اعلام كرد.

وي افزود: سوسك چوبخوار درون تنه درختان بلوط تخمگذاري و لاروها با تغذيه از آوندهاي درختان، باعث قطع آوند شده و مرگ و خشكيدگي درخت را رقم مي زند.

علي پور با اشاره به نمود عيني اين بيماري در منطقه حفاظت خاييز اظهاركرد: تلاش چندين ساله حفاظت از اين منطقه به راحتي مقهور طبيعت شده است.

وي عنوان كرد: با تلاش مسوولان كشوري و استاني در اختصاص اعتبار براي مقابله با اين بيماري و همچنين اعتباري كه منابع طبيعي شهرستان به اين موضوع اختصاص داده جمع آوري و قطع پايه هاي خشك آلوده و انتقال آنها به بيرون از منطقه و معدوم سازي آنها درحال انجام است.

علي پو افزود: كاربردي ترين روش براي مبارزه با اين آفت در طبيعت معدوم سازي شاخه هاي خشكيده است.

وي با اشاره به اينكه 500 هكتار از درختان بلوط منطقه حفاظت شده خاييز به اين بيماري دچار شده اند اظهاركرد: اين بيماري پوشش گياهي اين منطقه حفاظت شده را نيز تحت تاثير قرار داده است.

كوه خاييز با 33 هزار هكتار در حوزه استحفاظي شهرستان هاي گچساران، كهگيلويه و بهبهان از سال 77 از سوي شوراي عالي محيط زيست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده است و گونه هاي حيات وحش آن كل و بز است و درختان بلوط، كنار،بنه و كلخنگ پوشش جنگلي آن را با گونه غالب بلوط تشكيل داده است.

شهرستان كهگيلويه 183 هزارو 815 هكتار جنگل و مرتع دارد.

7531/1662