۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۹
کد خبر: 81658044
T T
۰ نفر
استان كرمان در آینده نزدیك به سه هزار مگاوات برق در صنایع نیاز دارد

كرمان - ایرنا - مدیرعامل شركت برق منطقه ای كرمان با بیان اینكه یكی از مشكلات استان تولید برق است گفت: دو تا سه سال آینده باید سه هزار مگاوات برق مورد نیاز صنایع متقاضی در حال احداث را تامین كنیم.

علی اصغر نصراللهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود مشكلات، با تلاش های انجام شده و به مدار آمدن نیروگاه بمپور در سیستان و بلوچستان، كهنوج در كرمان و گنو در بندرعباس تا حد زیادی كمبود فعلی تولید برق رفع و پایداری در شبكه ها ایجاد شده است.

وی خاطرنشان كرد: با پیگیری های به عمل آمده در استان كرمان تاكنون قریب به چهار هزار و 690 مگاوات تفاهم نامه با بخش خصوصی برای تولید انرژی منعقد شده است.

نصر اللهی افزود: به میزان دو هزار و 400 مگاوات متقاضی احداث مولد مقیاس كوچك وجود دارد كه برخی از آن ها در حال اتصال به شبكه ها و برخی نیز در جریان ساختمان سازی و اخذ اعتبارات و پروانه هستند.

وی گفت: برق منطقه ای كرمان هم اكنون معادل دو هزار و 500 میلیارد ریال طرح و پروژه در دست اقدام دارد كه 40 تا 60 درصد پیشرفت دارند.

وی با بیان اینكه شالوده كار اقتصاد مقاومتی تحقق اصل 44 قانون اساسی است اظهار كرد: وزارت نیرو در این راستا در زمینه تولید اقدام به جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی نموده و تسهیلاتی هم برای سرمایه گذاران در نظر گرفته است.

مدیرعامل شركت برق منطقه ای كرمان گفت: استان كرمان به دلیل شاخص هایی چون گرمی آب و هوا در جنوب، وسعت زیاد و رشد بخش كشاورزی و صنعتی با رشد بار انرژِی برق مواجه و با پیك بار دو هزار مگاوات روبرو است.

وی با اشاره به افزایش پیك بار مصرفی در تابستان بیان كرد: تابستان امسال و سال آینده وضعیت تولید به دلیل به مدار آمدن نیروگاه كهنوج، گنو و بمپور بهتر شده و مشكل زیادی خصوصا در جنوب استان وجود ندارد و اگر مردم هم صرفه جویی را لحاظ كنند قطعا خاموش های احتمالی وجود ندارد و تابستان و پیك بار را به راحتی می گذرانیم.

نصراللهی اظهار كرد: با وجود محدودیت منابع مالی و مشكلاتی كه در زمینه قوانین و بازرسی ها وجود دارد سعی ما بر این بوده است كه نقطه تعادل را رعایت كنیم و همچنین در زمینه تجهیزات سعی ما بر صیانت و نگهداشت منابع بوده است.

وی خاطرنشان كرد: هنوز درست استفاده كردن از مصرف انرژی در زندگی اجتماعی ما نهادینه نشده و رسانه ها باید در این زمینه تلاش و اطلاع رسانی بیشتری داشته باشند.

وی گفت: شركت برق منطقه ای كرمان دو هزار و 540 مگاوات ظرفیت نصب شده دارد و یك میلیون مشترك در شاخه های مختلف، مصرف كننده هستند.

معاونت بهره برداری برق منطقه ای كرمان پیش از این گفته بود: برق منطقه ای كرمان مسوولیت تامین برق پهناورترین استان كشور با مساحت 172 هزار كیلومتر مربع را به عهده دارد و این گستردگی باعث شده دورترین پست انتقال استان تا مركز 480 كیلومتر فاصله داشته باشد كه دمای برخی نقاط به 55 درجه می رسد.

سید ناصر میرتاج الدینی افزود: برق كرمان در حال حاضر دارای 9 خط 400 كیلوولت، 29 خط 230 كیلوولت، 96 خط 132 كیلوولت و 12 خط 63 كیلوولت جمعا به مقدار هشت هزار و 270 كیلومتر است و همچنین 198 ایستگاه پست انتقال و فوق توزیع در استان با ظرفیت 9 هزار و 707 مگاوات فعال می باشد.

7439/1860