۹ تیر ۱۳۹۴، ۸:۴۲
کد خبر: 81664962
T T
۰ نفر
فرش دستباف ظرفيتي مناسب براي اشتغالزايي در كردستان

سنندج - ايرنا- فرش دستباف به عنوان يكي از صنايع دستي استان كردستان ظرفيت بسيار خوبي براي اشتغالزايي بخصوص در مناطق روستايي است و در صورت حمايت بيشتر مي تواند شغل هاي فراواني را با سرمايه اندك ايجاد كند.

به گزارش خبرنگار ايرنا استان كردستان يكي از مهدهاي صنايع دستي كشور محسوب مي شود كه فرش دستباف اين استان آوازه جهاني دارد و با سرمايه گذاري بر روي اين بخش مي توان به ايجاد درآمد، اشتغالزايي و رونق اقتصادي استان كمك شاياني كرد.
جمعي از خبرنگاران رسانه هاي گروهي استان كردستان شامگاه يكشنبه در دهه موسوم به توليد در معيت رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت و معاونينش از كارگاه توليد فرش دستباف رستم پور در شهرك صنعتي سنندج بازديد كردند و از نزديك با روند توليد فرش در اين كارگاه آشنا شدند.
اين كارگاه در زميني به مساحت هزار و 500 مترمربع در سال 87 به صورت رسمي فعاليت خود را آغاز كرده و اكنون 40 نفر به صورت ثابت در آن مشغول به كار هستند.
بافنده هاي اين كارگاه كه همگي خانم هستند با لباس كُردي مشغول توليد فرش بودند و انواع فرش هاي بومي منطقه كردستان را به سفارش متقاضيان توليد مي كردند.
اشرف رستم پور كه مسووليت اين كارگاه را بر عهده داشت و رييس خانه فرش استان كردستان نيز هست در اين بازديد به خبرنگاران گفت: در اين كارگاه به سفارش مشتريان، فرش اصيل توليد مي كنيم و اكنون كشور ايتاليا مشتري اصلي توليدات اين كارگاه است.
وي اظهار كرد: سالانه 500 هزار مترمربع فرش در اين كاركاه توليد مي شود و بازار هدف اصلي توليدات نيز كشور ايتاليا است.
او ميزان سفارش سال 93 اين كارگاه را 300 متر مربع فرش ذكر كرد كه تمام اين توليدات به كشور ايتاليا صادر شده است.
وي قيمت تمام شده هر متر مربع فرش را در سال 94 حدود 50 ميليون ريال ذكر كرد و گفت: براساس سفارش مشتريان ظرفيت توليد فرش در ابعاد و اندازه ها و شكل هاي مختلف را داريم.
رستم پور به عنوان رييس خانه فرش كردستان خواستار حمايت بيشتر مسوولان از فرش دستباف شد و گفت: براساس آمارهاي غير رسمي حدود 85 هزار بافنده فرش در استان كردستان داريم كه از اين تعداد 22 هزار و 500 نفر آنها زير پوشش بيمه هستند.
وي از اينكه حمايت دولت از حوزه فرش دستباف سال به سال كمتر مي شود گلايه كرد و گفت: در دولت گذشته سود تسهيلات فرش دستباف بالا رفت و بافندگان توان بازپرداخت اقساط را نداشتند و از اين رو فرش دستباف لطمه خورد.
او براي حمايت از فرش دستباف پيشنهاد كرد در فروشگاه هايي كه به صورت اقساطي لوازم خانگي توليد داخل به متقاضيان داده مي شود فرش دستباف را نيز در ليست اين كالاها قرار دهند تا علاقه مندان به فرش دستباف بتوانند به راحتي آن را تهيه كنند.
وي از دولت خواست با حمايت از بافندگان ، زمينه ايجاد اشتغال را در سطح شهرها و روستاهاي كشور فراهم نمايد و تاكيد كرد با 100 ميليون ريال تسهيلات بانكي مي توان در حوزه فرش دستباف يك شغل ايجاد كرد در حالي كه در حوزه صنعت با يك ميليارد و 600 ميليون ريال مي توان يك شغل ايجاد نمود و اين نشان مي دهد فرش دست باف ظرفيت بسيار خوبي براي ايجاد اشتغال است.
او گفت: متاسانه مسوولان از پتانسيل فرش دستباف غافل هستند در حالي كه در كردستان به دنبال رفع بيكاري و ايجاد اشتغال هستند به راحتي مي توانند با سرمايه گذاري در اين حوزه به اهداف خود برسند.
وي خواستار اعطاي تسهيلات ارزان قيمت به بافندگان فرش و كارگاه هاي فرش بافي شد و گفت: اين تسهيلات مي تواند صنعت و هنر فرش دستباف در استان را احيا كند.
رستم پور گفت: متاسفانه مسوولان كشور با فرش دستباف قهر كرده اند و توصيه مي كنيم بيايند با اين صنعت آشتي كنند چرا كه راهكار ايجاد شغل در احياي اين صنعت است.ك/4
3033/1904