۱۳ تیر ۱۳۹۴، ۸:۴۶
کد خبر: 81669622
T T
۰ نفر
سالانه 12 هزار حيوان گزيدگي در خراسان رضوي رخ مي دهد

مشهد - ايرنا - مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماريهاي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: سالانه 12 هزار حيوان گزيدگي در خراسان رضوي رخ مي دهد.

دكتر محمد جعفر صادقي روز شنبه همزمان با روز ملي مبارزه با بيماريهاي مشترك بين انسان و حيوان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: 90 درصد از حيوان گزيدگي ها در خراسان رضوي مربوط به گزش سگ و مابقي مربوط به ساير حيوانات نظير روباه، گرگ، گربه و شغال مي باشد.

وي با بيان اينكه خطر انتقال هاري از طريق گزش روباه در اين استان افزايش يافته است اظهار كرد: تبعات خشكسالي و تجاوز به حريم حيوانات در ساخت و سازها از دلايل افزايش روباه گزيدگي به شمار مي رود.

وي ادامه داد: در سال جاري دو مورد مرگ بر اثر ابتلا به هاري در خراسان رضوي گزارش شده است كه يك مورد آن مربوط به مناطق زيرپوشش دانشگاه علوم پزشكي مشهد مي باشد.

صادقي خاطر نشان كرد: خطر انتقال بيماري هاري از طريق مصرف گوشت دام مبتلا به هاري نظير گوسفند و يا گاو به انسان نيز وجود دارد.

مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماريهاي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با بيان اينكه 450 نوع بيماري مشترك بين انسان و حيوان شناخته شده است گفت: تب مالت، تب كريمه كنگو، هاري، كيست هيداتيك، سالك، سل گاوي و سياه زخم از مهمترين اين بيماريها هستند.

وي بيان كرد: با ارتقاي بهداشت و برنامه ريزي هاي صورت گرفته شاهد كاهش انواع بيماري هاي مشترك بين انسان و حيوان هستيم اما هنوز با وضعيت مطلوب فاصله داريم.

وي افزود: عملكرد دامپزشكي در كنترل بيماريهاي دامي يكي از اصول مهم در كنترل بيماري هاي مشترك بين انسان و حيوان مي باشد چرا كه اگر دام سالم داشته باشيم خطر انتقال كاهش مي يابد.

وي همكاري هاي بين بخشي بين نهادهاي دامپزشكي، علوم پزشكي، شهرداري و حفاظت محيط زيست را از راهكارهاي مهم در كنترل بيماريهاي مشترك بين انسان و حيوان عنوان كرد.

13 تير ماه روز ملي مبارزه با بيماريهاي مشترك بين انسان و حيوان نامگذاري شده است.

3027 / 6053