۱۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۳۷
کد خبر: 81670241
T T
۰ نفر

تهديد بيماري تب مالت براي مراغه

۱۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۳۷
کد خبر: 81670241
تهديد بيماري تب مالت براي مراغه

مراغه – ايرنا – كنترل پايدار تب مالت در مراغه با توجه به سير نزولي ابتلا به اين بيماري در اين شهرستان نيازمند توجه جدي مسوولان است.

افزايش آمار نگران كننده ابتلا به اين بيماري از اسفند سال 92 در اين شهرستان شروع و از آن پس دانشكده علوم پزشكي، خدمات درماني و شبكه دامپزشكي مراغه با همكاري هم در راستاي كاهش اين بيماري گام برداشتند تا اينكه در آمار منتهي به فروردين و ارديبهشت سال جاري، ابتلا به اين بيماري نسبت به مدت مشابه سال قبل با كاهش 40 درصدي مواجه شد.

كارشناسان مسايل بهداشتي با اشاره به موفقيت نسبي دستگاه هاي مسوول در كنترل و كاهش موارد ابتلا به تب مالت در مراغه مي گويند ادامه اين روند نيازمند تامين دزهاي بيشتر واكسن تب مالت، همكاري بيشتر دستگاه هاي ذيربط، مايه كوبي به موقع دام ها و آموزش مردم و دامداران براي پيشگيري از اين بيماري است.

اهميت تلاش براي كنترل پايدار كاهش آمار مبتلايان به تب مالت زماني آشكار مي شود كه بدانيم متوسط ابتلا به اين بيماري در آذربايجان شرقي 35 نفر به ازاي هر 100 هزار نفر است در حالي كه ميانگين ابتلا به اين بيماري در مراغه با 114 نفر به ازاي هر 100 هزار نفر بيش از سه برابر ميانگين استاني بوده و نيازمند توجه بيشتر مسوولان است.

رييس دانشكده علوم پزشكي، خدمات درماني و بهداشتي مراغه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به كاهش نزولي ابتلا به بيماري تب مالت در اين شهرستان، افزود: در دو ماه سال جاري 34 مورد ابتلا به اين بيماري گزارش شده در حالي كه اين آمار در مدت مشابه سال گذشته، 62 مورد بود.

علي جنتي، افزود: مهمترين علت كاهش اين آمار، افزايش تعامل اين دانشكده با شبكه دامپزشكي و افزايش سهميه مايه كوبي دام هاي اين شهرستان عليه اين بيماري است.

وي با اظهار نگراني از كاهش سهميه مايه كوبي اين شهرستان عليه اين بيماري در سال جاري، خواستار توجه و رسيدگي بيشتر مسوولان استاني به اين موضوع شد.

رييس دانشكده علوم پزشكي، خدمات درماني و بهداشتي مراغه با اشاره به اينكه براي كنترل پايدار اين بيماري بايد طرح تشديد مايه كوبي به مدت سه سال به صورت مستمر ادامه داشته باشد، ادامه داد: كاهش سهميه مايه كوبي نسبت به سال گذشته مي تواند زمينه افزايش ابتلا به اين بيماري در اين شهرستان را مجددا فراهم كند.

جنتي، با اشاره به اينكه طبق آمار 80 درصد مبتلايان به اين بيماري در مناطق روستايي و 20 درصد در مناطق شهري ساكن هستند، يادآوري كرد: بيشترين ميزان مبتلايان به تب مالت را مردان و در گروه سني 13 تا 43 سال تشكيل مي دهند.

وي، با بيان اينكه خودمراقبتي مردم بهترين راه پيشگيري از ابتلا به اين بيماري است، گفت: هزينه درمان اين بيماري بالا بوده و به قشر كاري جامعه آسيب وارد مي كند.

جنتي، آموزش به شهروندان را از ديگر راهكارهاي كاهش ابتلا به اين بيماري عنوان كرد و افزود: اين دانشكده در سال گذشته كارگاه هاي آموزشي مختلف با حضور مسوولان برگزار كرده و در سال جاري نيز اين سياست را ادامه مي دهد.

رييس شبكه دامپزشكي مراغه نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا از مايه كوبي 156 هزار راس گوسفند و بره در اين شهرستان طي سال جاري خبر داد و افزود: اين تعداد دام در يك هزار و 74 واحد دامي واكسينه شده اند.

علي پاشايي، افزود: اين طرح بيشتر در روستاها و مناطق شناسايي شده خطر ابتلا به بيماري تب مالت اجرا شده و در آينده نيز ادامه اين طرح انجام مي شود.

وي با اشاره به اينكه تشديد مايه كوبي دام هاي اين شهرستان عليه بيماري تب مالت از سال گذشته آغاز شده است، اظهار كرد: اجراي اين طرح در سال جاري، با وجود كاهش سهيمه مايه كوبي ادامه مي يابد.

پاشايي، ادامه داد: در سال گذشته 249 هزار راس دام در اين شهرستان عليه بيماري هاي دامي مايه كوبي شد.

تب مالت از جمله بيماري هاي مشترك بين انسان و دام است كه بر اثر ورود باكتري بروسلا از دام هاي آلوده به انسان ايجاد و اين بيماري در گوسفند و گاو شيوع زيادي دارد و باعث تلف شدن و سقط جنين در دام ها مي شود.

خوردن شير غيرپاستوريزه دام آلوده و لبنياتي كه از شير خام به دست مي آيد از جمله خامه، پنير و بستني موجب ابتلا به تب مالت مي شود.

مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعيت در 147 كيلومتري جنوب تبريز مركز آذربايجان شرقي واقع است.

از: حسن حسين زاده

3034/8023/518