۲۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۹:۱۱
کد خبر: 81680471
T T
۰ نفر
شروع همكاری ایران با موسسه بین‌المللی تحلیل كاربردی سیستم‌ها

تهران -ایرنا-رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دیدار با مدیران، پژوهشگران و اساتید موسسه بین المللی تحلیل كاربردی سیستم‌ها از همكاری با این نهاد خبر داد.

به گزارش ایرنا دیدار مدیران موسسه بین المللی تحلیل سیستم ها با مسئولان صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دعوت از ایران برای عضویت در این موسسه و پس از نظر مساعد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر نیرو و دیگر رییسان سازمانهای تخصصی، تفاهمنامه عضویت ایران در موسسه یاسا در اردیبهشت 1394 امضاء شد.

بر اساس دعوت این موسسه از صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی برای آشنای بیشتر با بدنه تخصصی یاسا، ادامه مذاكرات عضویت، ارائه موضوعات همكاری موسسات ایرانی عضو كمیته ملی یاسا، عملیاتی كردن تفاهمنامه و تعیین دقیقتر زمینه های مطالعاتی، دكتر نصرت الله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و دكتر غفوری آشتیانی، استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، با مدیران و پژوهشگران موسسه یاسا دیدار كردند.

در این ملاقات، زمینه ها و موضاعات تحقیقاتی پیشنهادی ایران در حوزه آب، انرژی، محیط زیست و تغییر اقلیم، مدیریت ریسك زلزله، و ریسك و اقتصاد(HSE) كه به ترتیب توسط وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ارائه شده بود برای بخش های تخصصی مرتبط در موسسه یاسا عنوان شد. دستاورهای حاصل از این جلسات و مذاكرات با مسئولان و متخصصان یاسا برای كشور به صورت خلاصه عبارتند از:

1- تحقق و اجرای تفاهم نامه امضا شده با یاسا در اردیبهشت 94 تا عضویت رسمی ایران در موسسه یاسا.

2- انتخاب و برنامه ریزی برای اجرای 5 پروژه مشترك اولویت دار برای شروع در سال اول در زمینه آب، انرژی، ریسك و تاب آوری، محیط زیست و آلودگی هوا براساس پیشنهادات كمیته ملی یاسا در ایران و توانمندی های موسسه یاسا. كمیته ملی یاسا در حال حاضر با توجه به موضوعات همكاری و سوابق مربوطه متشكل از نمایندگان صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی به عنوان مركز و كانون تمام هماهنگی ها و همكاری ها، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله است.

3- با توجه به توان بالای علمی ایران، حضور ایران در یاسا به عنوان یك آورده علمی برای موسسه و افزایش كلان تحقیقاتی خواهد بود و همكاری با یاسا كاملا دو طرفه است.

4- اعطای حداقل 4 كرسی پسا دكتری كوتاه مدت به متخصصان ایرانی برای اجرای پروژه های تعریف شده و میزبانی متخصصان ایرانی بر حسب نیاز.

5- برگزاری كارگاه های آموزشی برای متخصصان جوان و دانشجویان تحصیلات تكمیلی در زمینه های اولویت دار با هدف آشنایی متخصصان جوان با فعالیت های موسسه یاسا و نگرش سیستمی به مسائل كشور.

6- برنامه ریزی و حركت در جهت اینكه در آینده ایران عهده دار نقش مركز منطقه ای و یا رابط كلیدی یاسا در منطقه شود.

7- ارائه پروژه های مشترك تدوین شده توسط سازمانهای تخصصی ایران و موسسه یاسا به موسسات بین المللی برای دریافت منابع مالی مورد نیاز.

8- برگزاری كارگاه های تخصصی تعیین هدف (Scoping Workshop) در 9 ماه آینده در تهران جهت تعیین چالش های كاری و نیاز كشور، برنامه ریزی وتعریف شرح خدمات همكاری در اولویت های تعیین شده.

عناوین كلان كارگاه های تعیین هدف با مسئولیت سازمان مربوطه عبارتند از:

1- مطالعه جامع و یكپارچه بر ریسك بحران آب، مدیریت مصرف آب از نگاه اقتصادی، حاكمیتی و اجتماعی و انرژی و تغییر اقلیم. (مسئول: وزارت نیرو)

2- مطالعه جامع انرژی در ایران و برنامه ریزی انرژی و مطالعات ریسك و انرژی. (مسئول: وزارت نیرو)

3- ریسك و تاب آوری در برابر سوانح طبیعی (مسئول: پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله)

4- تدوین راه حل های علمی رفع آلودگی هوا و محیط زیست. (مسئول: سازمان محیط زیست)

موسسه بین المللی تحلیل كاربردی سیستم ها در كشور اتریش واقع شده و یك موسسه مستقل غیردولتی است كه با بهره گیری از فناوری های نوین، در موضوعات و مسایل مورد بسیار مهم بین المللی مانند تغییر اقلیم، انرژی، آب، امنیت غذایی، آلودگی هوا و عدالت اجتماعی فعالیت می كند. این موسسه دارای ساختاری مستقل است كه در سال 1971 میلادی توسط 12 كشور دنیا كه معتقد بودند، كشورها بدون توجه به ارتباطات سیاسی، باید به لحاظ علمی، با یكدیگر ارتباط داشته باشند، تاسیس شد. این موسسه، ارتباط بین شاخه های مختلف علوم را برقرار می كند و متخصصان برجسته حدود 60 كشور جهان، با این موسسه همكاری دارند كه برندگان جایزه نوبل از جمله آنها هستند.

علمی (1)**1023**1599
۰ نفر