۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۷:۳۵
کد خبر: 81688819
T T
۰ نفر

خرد شدن معادن سنگ زیر فشار ركود

۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۷:۳۵
کد خبر: 81688819
خرد شدن معادن سنگ زیر فشار ركود

مشهد - ایرنا - دست اندركاران در خراسان رضوی می گویند بازار فروش مواد معدنی خام یا فراوری شده رونق گذشته ندارد و در این میان معادن سنگ بیش سایر بخشهای معدنی بازار خود را از دست داده لذا تعطیل شده یا در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند.

یكی از فعالان بخش خصوصی در حوزه معادن خراسان رضوی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ركود بازار طی دو سال اخیر موجب تعطیلی هشت معدن سنگ از 10 معدن این شركت شد و تولید در معادن و كارخانه های مرتبط با آن را به حداقل رساند.

محمدعارف عارفی افزود: همچنین ركود در بازار، صادرات محصولات شركت به كشورهای عرب و تركمنستان را متوقف كرد.

سرپرست شركت معادن قدس رضوی ادامه داد: این شركت دارای 10 معدن سنگ مرمر و گرانیت و دو كارخانه سنگ بست در نهبندان و جاده مشهد - فریمان است و از این طریق سنگهای مربوط به ساخت و ساز در اماكن متبركه حرم مطهر امام رضا(ع)، نیاز ادارات دولتی و بخش خصوصی را تامین می كند.

وی گفت: با توجه به تعطیلی معادن و ركود در بازار، این شركت طی دو سال اخیر تنها تامین كننده نیاز پروژه های عمرانی حرم مطهر و شهرداری مشهد بوده و موفق نشده قراردادهای جدیدی منعقد كند.

عارفی افزود: یكی از مشكلات كارخانه های این شركت فرسودگی دستگاهها و تاسیسات آن است كه موجب كاهش تولید سنگ شده و به دلیل ركود در بازار، خرید دستگاههای جدید نیز توجیه اقتصادی نداشته است.

یك معدنكار دیگر در حوزه سنگ گفت: اكنون شرایط برای دارندگان معادن سنگ در خراسان رضوی بسیار دشوار و موانع داخلی و خارجی برای خروج از ركود بسیار است.

سیدرضا ابراهیمی افزود: بوروكراسی اداری پرابهام، هزینه بالای حمل و نقل، كمبود واحدهای فرآوری سنگ در كنار معادن سنگ، نبود حمایت كافی متولیان از معدنكاران در حوزه سنگ به لحاظ اخذ حقوق دولتی و نبود یك برنامه جامع برای حوزه سنگ از جمله موانع داخلی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تحریمها در حوزه خطوط كشتیرانی برای صادرات سنگ، دشواری نقل و انتقال ارز، دشواری ایجاد مبادلات اقتصادی با فعالان عرصه سنگ در كشورهای دیگر و عمل به توافقات در این خصوص از جمله موانع خارجی برای فعالیت در این حوزه به شمار می رود.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به قابلیت بالا و تنوع معادن سنگ در خراسان رضوی گفت: از لوكسترین سنگهایی كه در ایران به فروش نمی رسد و تاكنون فردی آن را ندیده است گرفته تا سنگهای معمولی كه بتوان با كمترین هزینه تولید و با قیمت كم بتوان به دست مصرف كننده رساند در خراسان رضوی وجود دارد.

وی افزود: متاسفانه به دلیل نبود كارخانه فرآوری سنگ بخشی از سنگ خام خراسان رضوی به اصفهان رفته و در آنجا برش می خورد و ارزانتر از سنگ فرآوری شده در این استان به آن بازمی گردد؛ دلیل این مساله مناسب سازی خط تولید سنگ در اصفهان و عقب ماندگی خراسان در این بخش است.

عضو سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی ادامه داد: از آنجا كه فرصتهای سرمایه گذاری در بخش معدن از معدنكاران گرفته و بروكراسی اداری بسیار پرابهام شده، از اهمیت سرمایه گذاری در بخش فرآوری مواد معدنی تا حدی كاسته شده است.

ابراهیمی گفت: اگر اراده ای برای بازگشت به دوران رونق معادن و صنایع معدنی وجود داشته باشد باید ثباتی در بازار و اقتصاد بوجود آید تا بتوان برنامه ریزی كرد زیرا ظرفیتهای معدنی خراسان آنقدر زیاد است كه بتوان این كار را انجام داد.

وی ركود در فعالیت معادن سنگ یا تعطیلی آنها را ناشی از در انتظار بسر بردن فعالان این بخش ذكر و بیان كرد: بخشی از این انتظارات داخلی و بخشی دیگر خارجی است.

او افزود: سنگ معادن خراسان رضوی به راحتی می تواند تحت شرایط مطلوبی به ایتالیا صادر شود و چون بسیار گران است لذا هزینه بالای حمل و نقل روی آن تاثیر ندارد.

عضو كمیسیون معدن اتاق بازرگانی صنایع و معادن و كشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: بخش معادن سنگ این استان نیازمند تغییر اساسی، نوسازی در ماشین آلات و شیوه های تولید، برنامه ریزی جامع و هدفمند و حمایت است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تعطیلی یا نیمه فعال شدن معادن سنگ استان را تایید كرد.

مهدی اعتمادی مقدم گفت: 15 درصد ذخایر معادن سنگ كشور متعلق به خراسان رضوی است كه شامل 273 معدن سنگ می شود و از این تعداد 24 معدن سنگ تزیینی و 149 معدن سنگ لاشه و ساختمانی است.

وی خراسان رضوی را به لحاظ برخورداری از تنوع، سختی و رنگ جزو استانهای نخست كشور در حوزه معادن سنگ اعلام و بیان كرد: ذخیره كل معادن سنگ در خراسان رضوی یك میلیارد و 140 میلیون تن و استخراج سالانه اسمی آنها یك میلیون تن است كه برای هزار و 700 نفر اشتغال ایجاد كرده اند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: از كل معادن سنگ خراسان رضوی 43 معدن به دلایل مختلف تعطیل یا نیمه فعال شده اند.

وی ادامه داد: 30 درصد از سنگ معدنی خراسان در استانهای دیگر برش می خورد و فرآوری می شود اما باقی آنها در خراسان در واحدهای سنگهای بری مصرف می شود، مقداری از سنگ نیز به صورت خام یا فرآوری شده به خارج از كشور صادر می گردد.

اعتمادی مقدم گفت: دلیل عمده ركود در فعالیت معادن سنگ خراسان رضوی كسادی بازار مسكن یا صنعت ساختمان نیست بلكه بخشی از آن به اقبال بلند مصنوعات سنگی در بازار برمی گردد.

وی افزود: اكنون بسیاری از كشورها كه از معادن سنگ بهره كافی ندارند از سنگ موجود بهترین بهره را برده و با ساخت سنگهای مصنوعی و استفاده از آنها در ساخت و سازها بهترین بهره وری را از این بخش گرفته اند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: موزاییك یا سنگهای مصنوعی دیگر، از تركیب سنگهای باطله و غیرباطله ای بوجود می آید كه در صنعت ساختمان كشورهای دیگر از اقبال بیشتری برخوردار است.

وی گفت: از سوی دیگر سنگی كه به صورت طبیعی از دل كوه درمی آورید به رنگ خاكستری یا سفید است و تنوع در رنگ ندارد در حالی كه سنگهای مصنوعی به فعالان صنعت ساختمان این قدرت را می دهد كه از سنگها با رنگهای متنوع در ساخت و ساز بهره گیرند و نیاز مشتری را تامین كنند.

او افزود: بنابراین اگر مصنوعات سنگی به جای سنگهای معدنی در صنعت ساختمان بكار روند قطعا ركود در این بخش به حداقل رسیده و مصنوعات سنگی تولیدی در داخل استان پاسخگوی نیاز صنعت ساختمان خواهد بود.

اعتمادی مقدم ادامه داد: اكنون برخی از فعالان صنعت ساختمان سنگهای رنگین را از كشورهایی مانند چین وارد می كنند و ساختمانهایی با سنگ نماهای زیبا و رنگین می سازند لذا با تولید مصنوعات سنگی می توان از ورود نمونه های چینی آن به بازار خراسان رضوی جلوگیلری كرد.

وی گفت: اكنون عمده سنگ نماهای بكار رفته در ساختمانهای استان خراسان رضوی وارداتی از كشورهای دیگر است و این فرصت اقتصادی از فعالان این بخش در استان گرفته شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: بازار صنعت ساختمان آنقدر نیز راكد نیست و اكنون با 50 درصد ظرفیت خود مشغول كار است لذا می توان با تولید مصنوعات سنگی جوابگوی همین مقدار از صنعت ساختمان نیز بود.

وی ادامه داد: سنگهای تزیینی می توانند در حوزه صنایع دستی ارزش افزوده و اشتغال بسیاری داشته باشند كه متاسفانه فعالان سنگ در خراسان در این حوزه ضعیف هستند.

اعتمادی مقدم گفت: سنگ مرمر از جمله سنگهایی است كه به جای كاربرد آن در ساختمان می توان در ساخت وسایل تزیینی از آن بهره گرفت بطوری كه اگر سنگ مرمر تبدیل به شیرسنگی شود 10 برابر كاربرد آن در نمای ساختمان ارزش افزوده دارد.

695 پروانه بهره برداری معدن با اشتغال 10 هزار نفر در خراسان رضوی وجود دارد. تاكنون 46 نوع ماده معدنی در این استان شناسایی شده است.

7489/1858
۰ نفر