۱۳ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۵۱
کد خبر: 81706898
T T
۰ نفر
تقویت زبان كردی یكی از دستاوردهای مهم سفر روحانی به كردستان بود

سنندج - ایرنا- مسوول امور استان های خانه مطبوعات كشور تقویت زبان كردی را یكی از دستاوردهای مهم سفر رئیس جمهوری به كردستان دانست و گفت: در كنار دستاوردهای اقتصادی، نگرش و دیدگاه دكتر روحانی نسبت به زبان كردی قابل ستایش است.

محمود محمودی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با قدردانی از نگاه ویژه نظام و دولت به كردستان افزود: رهبر معظم انقلاب زبان كُردی را از سرمایه های ملی كشور اعلام فرمودند و دولت نیز با درایت و در لبیك به فرمایشات رهبری، رشته زبان و ادبیات كُردی را در دانشگاه كردستان راه اندازی كرد.
او دستاوردهای دولت تدبیر و امید را در حوزه فرهنگی در حدود دو سال اخیر قابل ستایش دانست و گفت: دكتر روحانی با ایجاد رشته زبان و ادبیات كُردی در دانشگاه كردستان پایبندی خود به بیانیه 10 ماده ای اقوام و مذاهب را ثابت كرد.
محمودی با بیان اینكه 10 ماده این بیانیه به تدریج در حال تحقق است گفت: مردم كردستان از اینكه 72 درصد به دكتر روحانی رای داده اند نه تنها پشیمان نیستند بلكه مطالبات خود را در دولت تدبیر و امید محقق شده می دانند.
سردبیر هفته نامه ئاگرین روژ چاپ سنندج در ادامه سخنان خود به سخنرانی های دكتر روحانی در كردستان نیز اشاره كرد و گفت: مواضع شفاف و دیدگاه های دكتر روحانی در مورد كُردها و كردستان و مسایل و مشكلات این استان، امید را در دل كردستانی ها زنده كرد و نشان داد دكتر روحانی همانند زمان تبلیغات انتخابات، به كردستان علاقه مند است و برای توسعه آن تلاش می كند.
محمودی همچنین از راه اندازی بخش كُردی خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان دیگر دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید نام برد و افزود: تقویت و ترویج زبان كُردی و جلوگیری از فراموش شدن آن جزو مطالبات اصلی كُردها است و دكتر روحانی به خوبی این مطالبه را محقق كرد.
او با بیان اینكه نگارش مكتوب در حفظ و تقویت زبان بسیار موثر است اظهار كرد: اینكه دولت اقدام به راه اندازی بخش كُردی در خبرگزاری رسمی خود كند نشان از نگاه و توجه ویژه به زبان كُردی از سوی دولتمردان دارد و باید این اقدام دولت را به فال نیك گرفت.
وی به افزایش مجوز كتاب و نشریات محلی در دو سال اخیر نیز اشاره كرد و آن را در راستای باز شدن فضای فرهنگی به واسطه نگاه دولت اعتدال دانست و گفت: نویسندگان كُردستانی همواره با عدم صدور مجوز برای كتب و نشریات مواجه بودند كه این امر در دولت تدبیر و امید تسهیل شده و ما اكنون شاهد فعالیت نشریات كُردی و همچنین كتب فراوان به زبان كُردی هستیم.
او اظهار امیدواری كرد در دولت تدبیر و امید بخشی از مشكلات نویسندگان، روزنامه نگاران و اهالی فرهنگ استان كردستان كه بیشتر مسایل صنفی و معیشتی است، برطرف گردد.
رئیس جمهوری روز یكشنبه چهارم مرداد به مدت یك روز مهمان مردم كردستان بود و در نشست خبری با خبرنگاران از راه اندازی رشته زبان و ادبیات كُردی در دانشگاه كردستان و بخش كُردی خبرگزاری جمهوری اسلامی در استان كردستان خبر داد.ك/3
3033/1904