۲۱ مرداد ۱۳۹۴، ۲۲:۳۹
کد خبر: 81717516
T T
۰ نفر
همزمان با روز دریای خزر/برگزاری جشنواره رویای ماهی كوچولو در گلستان

گرگان - ایرنا - در بزرگداشت 21 مرداد روز جهانی دریای خزر جشنواره 'رؤیای ماهی كوچولو' از سوی اداره حفاظت محیط زیست گلستان و با مشاركت كانون 'سبز تمیشه' در كردكوی و بندرتركمن برگزار شد.

مسئول روابط عمومی اداره كل حفاظت محیط زیست گلستان چهارشنبه در این رابطه گفت: این مراسم در قالب یك برنامه تركیبی شامل جنگ شادی، مسابقه نقاشی و نیز پرواز بادبادك ها برای كودكان و نیز جلسه پرسش و پاسخ برای سایر افراد حاضر در مراسم، به همراه پاكسازی نمادین از سواحل دریای كاسپین اجرا شد.
احمد دباغیان افزود: در این مراسم یك روزه كه با حضور كودكان و دانش آموزان برگزار شد به تمامی كودكان شركت كننده در مسابقه نقاشی و پرواز بادبادك ها جوایزی به رسم یادبود اهداء شد.
در پایان این مراسم هدیه و لوح سپاسی از طرف اداره حفاظت محیط زیست بندرتركمن به خانم كشاورز مسوول كانون سبز تمیشه به منظور قدردانی از زحمات و تلاش های وی در پاسداشت دریای خزر و محیط زیست استان گلستان اهداء شد.
همه ساله به مناسبت 12 آگوست روز دریای كاسپین برنامه های متنوعی در بزرگداشت این روز برگزار می شود.
به همین مناسبت برنامه پاك سازی سواحل بندرتركمن با همكاری كاركنان اداره حفظ محیط زیست این شهرستان، قشرهای مردمی و مشاركت تشكل زیست محیطی سبز تمیشه اجرا شد.
همچنین قرار است كه این برنامه امروز نیز در سواحل بندرگز با مشاركت دانش آموزان، قشرهای مختلف مردم و سمن های فعال زیست محیطی برگزار شود.
از دیگر برنامه های این مناسبت دوچرخه سواری در حمایت از فك خزری است كه از سوی ایرج روغنچی قهرمان ملی دوچرخه سواری با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان شیلات انجام می شود.
حركت این دوچرخه سوار روز چهارشنبه از آستارا در گیلان آغاز شده و قرار است ششم یا هفتم شهریور به بندرتركمن در گلستان برسد.
طی این برنامه در بنادر صیادی شهرهای آستارا، بندرانزلی، بابلسر و بندرتركمن كارگاه های آموزشی برای صیادان محلی برگزار می شود.
این دوچرخه سوار سال گذشته نیز به همین مناسبت و با شعار 'یك دریا برای پنج ملت دوست' مسیر ساحلی پنج كشور حاشیه دریای خزر را طی كرده بود.
21 مرداد ماه سال 1385 كنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای كاسپین (كنوانسیون تهران) برای پنج كشور ساحلی لازم‌ الاجرا و به عنوان روز دریای كاسپین نام گذاری شد.
دریای كاسپین با وسعت 600 هزار و 384 كیلومترمربع بزرگترین دریاچه جهان است و طول پیرامون آن به هفت هزار كیلومتر می‌رسد.
این دریاچه از نظر تنوع زیستی بسیار غنی بوده و حدود 400 گونه آبزی، بومی آن هستند كه ماهیان خاویاری از مهم ترین آن ها هستند.
علاوه بر منابع زنده این دریا پس از خلیج فارس و سیبری به لحاظ ذخایر نفت و گاز موجود در ساحل و زیربستر در مقام سوم قرار دارد.
كاسپین برای حدود 15 میلیون سكنه حاشیه خود هزاران فرصت شغلی ایجاد كرده است و منبع اصلی درآمد محسوب می شود.
به دلیل همین ویژگی های بارز اكولوژیكی، غنای چشمگیر ژنتیكی و تنوع بی همتای زیستی، همچنین موقعیت خاص استراتژیك، پهنه عظیم دریای كاسپین طی اعصار و ادوار تاریخی، در بستر رخدادهای سیاسی و طیف گوناگون فرهنگ ها، سنت ها، آداب و رسوم، در خلق فرصت های درخشان اقتصادی اجتماعی در سطح منطقه و جهان به خوبی پدیدار گشته است.
فعالیت های انسانی بیش از حد و بهره برداری های اقتصادی پرشتاب و كم ملاحظه موجب تخریب اكوسیستم‌های طبیعی، آلودگی محیط زیست و كاهش كیفیت آب دریای خزر شده است.
دخالت های نسنجیده و شتاب زده انسانی در دریای كاسپین كه به شكل تغییر كاربری اراضی شامل تخریب و استحصال اراضی جهت ساخت و سازهای بی رویه و غیراصولی ساحلی اعم از اسكله و بندر، مجتمع های گردشگری، مسكونی و تجاری، توسعه فعالیت های اكتشاف و استخراج منابع فسیلی زیر بستر، صید بی‌رویه آبزیان خصوصا ماهیان خاویاری، تخریب زیستگاه ها و از دست رفتن مناطق تخم ریزی ماهیان خاویاری، تخلیه مستقیم آلودگی های شهری، صنعتی و كشاورزی مناطق ساحلی به دریا، بار زیاد آلودگی ها با منابع مشخص و نامشخص در حوزه آبریز رودخانه های منتهی به دریا، در كنار نحوه نامناسب رفتار جوامع انسانی ساحلی با منابع خزر، مدیریت ضعیف مناطق ساحلی، تغییرات فیزیكی عظیم در رژیم طبیعی رودخانه ها مانند سدسازی، استخراج شن و ماسه و نظیر آن از عمده تهدیدات زیست محیطی امروز دریای كاسپین محسوب می شود.
این تهدیدات باعث اختلال وضعیت طبیعی دریای كاسپین شده و متاسفانه گونه های ارزشمندی چون ماهیان خاویاری و یا فك دریای خزر به عنوان تنها پستاندار زیستمند این اكوسیستم را در فهرست گونه های در معرض خطر انقراض قرار داده و حیات اكولوژیكی و اقتصادی زیست بوم خزر را متأثر ساخته است.
3039/6159/6203