۲۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۳۳
کد خبر: 81718020
T T
۰ نفر

كيفيت مقالات ارايه شده در كشور مورد توجه قرار گيرد

۲۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۳۳
کد خبر: 81718020
كيفيت مقالات ارايه شده در كشور مورد توجه قرار گيرد

زنجان - ايرنا - دانشمند برتر جهان گفت: بايد به كيفيت مقالات ارايه شده در كشور، با توجه به محورهاي نظام رتبه بندي دانشمندان جهان(ESI)، بيش از گذشته توجه شود.

مهرداد حميدي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، با اشاره به اينكه نظام رتبه بندي دانشمندان جهان(ESI) به كيفيت مقاله علمي توليد شده، توجه مي كند، افزود: شمار مقالات، يكي از عوامل مهم انتخاب يك درصد دانشمند پر استناد برتر جهان محسوب مي شود.
وي تعداد كل مقالات، ارجاعات انجام شده، وجود مقالات داغ (hat peper ) و تعداد ارجاع به آنها را چهار عامل تعيين كننده در انتخاب يك درصد دانشمند پر استناد برتر جهان ذكر كرد.
حميدي دو مقاله ارسالي با عناوين «نانو ذرات هيدروژلي» كه جزو جديدترين نانو ذرات مورد استفاده در نانو داروها محسوب مي شود و ديگري «پيگيلاسيون» كه جديدترين تكنيك در مورد داروسازي است، را از علل انتخاب خود به دليل بيشترين ارجاعات انجام گرفته بيان كرد.
رييس دانشكده دارو سازي استان زنجان گفت: ليست نظام رتبه بندي دانشمندان جهان(ESI) بسيار معتبر بوده و مورد پذيرش تمامي دولت ها، انجمن ها و مجامع علمي دنيا قرار دارد و در اين زمينه تحليل و تفسيرهاي متعددي انجام مي شود.
دانشمند برتر جهان با تاكيد بر اينكه متاسفانه در ايران فقط به توليد مقالات مانور و بها داده شده و كمتر به كيفيت و محورهاي اعلام شده از سوي نظام رتبه بندي دانشمندان جهان (ESI) توجه مي شود، ادامه داد: اين در حالي است كه فردي حتي سه برابر يك استاد منتخب، اقدام به توليد و چاپ مقالات گوناگون مي كند اما هيچ نوع ارجاعي به آنها انجام نمي شود.
وي ابراز اميدواري كرد: سياستگذاران و دولتمردان در كشور نيز معيارها و محورهاي اعلام شده از سوي اين نظام رتبه بندي را در تصميم سازي هاي مربوط به چاپ مقالات مورد توجه قرار دهند.
نظام رتبه بندي ESI بر اساس ميزان استنادات به مقالات مجلات منتخب در بانك اطلاعاتي ISI Web of Science، اسامي 31 دانشمند ايراني را منتشر كرده است كه در ميان آنان، نام دكتر مهرداد حميدي استاد نانوفناوري دارويي و رييس دانشكده داروسازي زنجان نيز به چشم مي خورد.
نتايج نظام رتبه بندي ESI براساس ميزان استنادات به مقالات مجلات منتخب در بانك اطلاعاتي ISI Web of Science و در يك دوره 10 سال و چهار ماهه، از اول ژانويه 2005 ميلادي تا پايان آوريل 2015 ميلادي محاسبه شده است.
پيش از اين دكتر حميدي رييس دانشكده دارو سازي استان زنجان نيز بر اساس نتايج منتشر شده در ماه ژانويه 2015 ميلادي نيز از سوي نظام رتبه بندي دانشمندان جهان (ESI) كه توسط گروه علم سنجي مركز توسعه و هماهنگي اطلاعات و انتشارات علمي معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام شده است جزو 25 نفر از دانشمندان برجسته دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور و در زمره دانشمندان برتر جهان قرار گرفته بود.
6085/7320