۲۴ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۲۱
کد خبر: 81719774
T T
۰ نفر
خريد حدود 60 هزار تن برگ سبز چاي در استان هاي گيلان و مازندران

رشت - ايرنا - رييس اتحاديه چايكاران كشور از خريد حدود 60 هزار تن برگ سبز چاي در استان هاي گيلان و مازندران از آغاز برداشت برگ سبز چاي تاكنون خبر داد.

ايرج هوسمي روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ايرنا در رودسر گفت: از دهم ارديبهشت ماه امسال همزمان با آغاز برداشت برگ سبز چاي تاكنون، حدود 60 هزار تن برگ سبز چاي از چايكاران گيلان و مازندران خريداري شده است.
وي افزود: از اين ميزان برگ سبز چاي خريداري شده بطور تقريبي 14 هزار تن چاي خشك استحصال شده است.
برداشت برگ سبز چاي، به طور معمول در سه مرحله بهاره، تابستانه و پاييزه انجام مي شود و از ارديبهشت ماه آغاز و تا مهرماه ادامه مي يابد.
رييس اتحاديه چايكاران كشور بدون ذكر اعلام ميزان پرداخت مطالبات چايكاران اظهار كرد: كل مطالبات چايكاران در چين اول و بخشي نيز از برداشت دور دوم، به چايكاران پرداخت شده است.
هوسمي از آغاز برداشت مرحله سوم برداشت برگ سبز طي روزهاي آينده خبر داد و خاطرنشان كرد: در صورت شرايط مناسب آب و هوا و بارش نزولات آسماني، ميزان كل برداشت تا پايان فصل بهره برداري به 80هزار تن مي رسد.
به گفته هوسمي؛ برداشت برگ سبز چاي از ارديبهشت ماه آغاز و در چهار مرحله و بعد از 45 تا 50 روز در هر مرحله قابل برداشت مي باشد.
در استان هاي گيلان و مازندران حدود 34هزار هكتار باغ چاي با بيش از 60 هزار خانوار بهره بردار وجود دارد.
امسال قيمت هر كيلوگرم برگ سبز چاي درجه يك، دو هزار و 180 تومان و برگ سبز درجه دو، يك هزار و 210تومان از چايكاران خريداري شده است.
در فصل زراعي گذشته، افزون بر 65 هزار تن برگ سبز چاي از باغات شمال كشور برداشت كه با فرآوري آن، حدود 14 هزار تن چاي خشك توليد شد.
چاي خشك مورد نياز كشور حدود يكصد هزار تن در سال برآورد شده است.ك/3
3019/ 6158