به گزارش روز شنبه خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، كتاب های درسی مهمترین كتاب هایی هستند كه كودكان با آن سر و كار دارند و نقش مهمی در گسترش فرهنگ كتابخوانی و علاقه مند كردن بچه ها به مطالعه دارند.
امروزه بیشتر تصویرگران به سوی تصویرگری كتاب های داستانی روی آورده و كمتر تصویرگری را می توان یافت كه به كتاب های غیر داستانی و درسی بپردازد.
تصویر، محیط زندگی انسان را احاطه كرده و در فعالیت های اجتماعی او نقش اساسی را بر عهده دارد. همان گونه كه كلام و نوشته از عناصر ارتباطی انسان ها با یكدیگر است، تصویر نیز با ویژگی های منحصر به فرد خود بدون محدودیت زمانی و مكانی نقش مهمتر و عام تری را در ارتباطات انسانی داراست.
امروزه تصویرگران به ظریف ترین نكات محیط زندگانی خود توجه دارند كه شاید از دید بسیاری از محققان و اندیشمندان علوم نظری به دور مانده باشد. تصویرگر با به وجود آوردن تصاویر آموزشی و علمی، آگاهی افراد جامعه را از دنیای پیرامون خود افزایش می دهد.در این میان تصویرگران كتاب های كودكان باید دقت بیشتری در ارائه تصاویر مرتبط با داستان یا درس داشته باشند چرا كه باعث برقراری ارتباط كودكان با كتاب می شود و زمینه علاقه مند كردن آنها به خواندن كتاب است.
هدی حدادی نویسنده و تصویرگر كتاب های كودك و نوجوان در گفت و گو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا اظهار كرد: چیزی كه امروز در اختیار كودكان و نوجوان قرار می گیرد باید بسیار هوشمند باشد، كودكی كه در اساس كتابخوان نباشد برایش مهم نیست در كتاب چه چیزی نوشته شده، اما گاه یك تصویر خوب، جذابیتی برای یك كتاب به وجود می آورد كه حتی كتاب نخوان ترین كودكان را به كتاب جذب می كند.
وی افزود: در تصویرگری كتاب های داستانی بسیار خوب عمل شده است اما به علت نداشتن آموزش خوب و مسنجم دانشگاهی و آكادمی در بخش غیر داستانی تصاویر خوب و یا مرتبط با درس ارائه نشده است.
تصویرگر كتاب های كودك و نوجوان با اشاره به این كه متن و تصویر در كتاب كودك باید مكمل هم باشند گفت: باید مفهوم، تصویر و گرافیك با یكدیگر هماهنگ باشند البته این به این معنا نیست كه صرفا كتاب مصور داشته باشیم. بلكه نباید برای همه گروههای سنی یك مدل كتاب تولید كرد.
هانیه كیمیا دیگر تصویرگر كتاب كودك نیز گفت: دانش آموزان با توجه به تحولات و وارد شدن به عصر دیجیتال نمی توانند تصاویر گذشته را در كتاب های درسی بپذیرند چون تصاویر گذشته با توجه به شرایط موجود آن دوران؛ طراحی و ارائه شده است.
وی اظهار داشت: تصاویر كتاب های درسی كه در گذشته طراحی و گنجانده می شد طبق سواد بصری كودكان آن دوران بود.
كیمیا خاطرنشان كرد: دانش آموزان دهه های گذشته وابستگی خاص به تصاویر كتاب های درسی داشتند به طوری كه بسیاری از تصاویر به همراه متن درس را حتی پس از سال ها به یاد دارند در حالی كه دانش آموزان امروز به راحتی تصاویر كتاب را فراموش می كنند.
وی افزود: این فراموشی به دلیل فناوری دیجیتال و تكنولوژی ها است كه بسیاری از دانش آموزان و به طور كلی كودكان امروز با آن ارتباط دارند.
به عفیده كیمیا، باید تصویرسازی كتاب های درسی منطبق با ارزش های تربیتی و اسلامی باشد و نمی توان آن را به سادگی تغییر داد؛ این یك واقعیت است كه ادبیات ما به لحاظ ساختمان فكری در فضای قدیم مانده و به روز نیست، و به این دلیل نویسندگان خلاق و پیشرو كم داریم.
وی افزود: نكته قابل توجه دیگر، فاصله زیاد میان نویسندگان و تصویرگران كتاب كودك است كه با برگزاری كارگاه، می توان دنیای ذهنی بین نویسنده و تصویرگر را تا حدود زیادی كاهش داد. فراهنگ**9338**1027
تهران -ایرنا- كتاب های درسی به عنوان نخستین كتاب هایی كه در اختیار كودكان قرار می گیرند، باید با تصویرگری زیبا، تخیل و فضای فانتزی، موجب جلب توجه بیشتر كودكان به كتاب شود.