۱۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۰۸
کد خبر: 81753724
T T
۰ نفر
جندی شاپور دزفول برای انجام نخستین كاوش های باستان شناسی آماده است

دزفول - ایرنا - سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول از آمادگی محوطه باستانی جندی شاپور(گندی شاپور) برای انجام كاوش های باستان شناسی خبر داد و گفت:نخستین كاوش های باستان شناسی در گندی شاپور با حضور باستان شناسان ایرانی و خارجی انجام می شود.

یعقوب زلقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه كاوش های باستان شناسی در مهرماه امسال و پیش از برگزاری كنگره بین المللی گندی شاپور انجام می شود افزود:در نشست كمیته میراث فرهنگی گندی شاپور كه شامگاه سه شنبه با حضور معاون میراث فرهنگی ، رییس موزه ملی ایران و رییس پژوهشكده باستان شناسی با موضوع كنگره گندی شاپور در محل موزه ملی ایران برگزار شد بررسی و كاوش از محوطه جندی شاپور در دستور كار قرار گرفت.
وی با اشاره به اینكه تاكنون كاوش های باستان شناسی در این محوطه باستانی صورت نگرفته است و تنها در سال 1962 میلادی دو باستان شناس آمریكایی گمانه زنی هایی در این منطقه داشته و اهمیت این محوطه باستانی را بیان كرده اند افزود:مقرر شد تیمی متشكل از كارشناسان داخلی و خارجی به كاوش در محوطه باستانی جندی شاپور بپردازند.
زلقی افزود:در بازدید مسوولان بلندپایه سازمان میراث فرهنگی كشور از محوطه باستانی جندی شاپور دزفول كه بزودی انجام می شود راهكار لازم برای انجام كاوش های باستان شناسی و رفع مشكلات سایت باستانی ارایه می شود.
سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول اظهار كرد:بازنگری در تعیین عرصه حریم گندی شاپور دزفول نیز در برنامه های بعدی می باشد تا با تعیین عرصه حریم محوطه مشكلی در این خصوص با كشاورزان پیش نیاید.
وی نخستین اصل ایجاد پایگاه گندی شاپور را تعیین پلان مدیریت آن دانست و گفت:با مشخص شدن این مهم چارچوب كار ( نقشه راه) مشخص و عملیاتی خواهد شد.
زلقی افزود:در این نشست همچنین بر لزوم راه اندازی موزه در شهرستان دزفول تاكید شده ضمن اینكه چندین صاحب نظر خارجی آگاه از میراث فرهنگی ایران در همایش جندی شاپور حضور و سخنرانی خواهند كرد.
دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول كه اكنون تنها بقایایی از آن برجا مانده در عصر ساسانیان، نخستین مركز علمی جهان بود كه رشته های پزشكی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
شهر باستانی جندی شاپور با 800 هكتار وسعت در 12 كیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود 1800 سال پیش در این شهر تاسیس شد.
دانشگاه جندی شاپور (گندی شاپور) در عصر خود معتبرترین مركز علمی جهان بود كه رشته هایی چون پزشكی و نجوم در آن تدریس می شد.
آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
7278/6068