۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۳۵
کد خبر: 81775202
T T
۰ نفر

ساخت باغ موزه دفاع مقدس در مشهد آغاز شد

۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۳۵
کد خبر: 81775202
ساخت باغ موزه دفاع مقدس در مشهد آغاز شد

مشهد - ايرنا - ساخت مرکز فرهنگي و باغ موزه دفاع مقدس روز يکشنبه طي مراسمي در بوستان کوهسنگي مشهد آغاز شد.

استاندار خراسان رضوي در اين مراسم گفت: ساخت باغ موزه دفاع مقدس، عمل صالح و حرکتي مناسب در راستاي حفظ، اعتلا و گسترش فرهنگ ايثار و شهادت است.

عليرضا رشيديان افزود: مشهد نه شهري در ميان ساير شهرهاي کشور بلکه پايتخت معنوي کشور است و باغ موزه دفاع مقدس آن هم نه فقط براي مردم مشهد بلکه براي 28 ميليون زائر سالانه اين شهر و در افق چشم انداز براي 40 ميليون زائر داخلي و خارجي که براي کسب معرفت و برکت به زيارت بارگاه منور حضرت امام رضا (ع) مشرف مي شوند ساخته مي شود.

وي اظهار کرد: اين باغ موزه بايد موزه ويژه اي باشد که فرهنگ ايثار و شهادت را به عنوان اصلي ترين عنصر قدرت جمهوري اسلامي ايران به بازديد کنندگان منتقل کند.

رشيديان همچنين با اشاره به فاجعه درگذشت حجاج بيت الله الحرام در منا بر اثر بي تدبيري دولت عربستان افزود: بسياري از کشته شدگان فاجعه منا آفريقايي، هندي و پاکستاني هستند و برخي با اغراض خاص در صدد پوشاندن اين واقعيت مي باشند تا تغييراتي در ساختار اين مصيبت ايجاد کنند.

وي ادامه داد: بيشترين تعداد کشته شدگان ايراني اين فاجعه متعلق به خراسان رضوي هستند.

مدير کل حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس خراسان رضوي نيز در اين مراسم گفت: باغ موزه دفاع مقدس مشهد پس از 18 سال مکان و زمين مورد نظر را پيدا کرد و بهترين نقطه شهر مشهد در بوستان کوهسنگي به اين امر اختصاص يافت.

سردار اکبر نجاتي افزود: اين مکان به قدوم مبارک حضرت امام رضا (ع) متبرک است که به هنگام گذر از اين منطقه سه روز در اين مکان سکني گزيده اند.

وي اظهار کرد: اين مکان همچنين به حضور هشت شهيد گمنام که در ارتفاع کوهسنگي و جبل النور آرميده اند متبرک مي باشد.

وي ادامه داد: در اين باغ موزه، معارف شهدا و دفاع مقدس به زبان هنر ارائه خواهد شد تا منشا ايستادگي، هدايت و مقاومت در مقابل استکبار باشد.

نجاتي گفت: باغ موزه دفاع مقدس مشهد بعد از باغ موزه دفاع مقدس تهران بزرگترين باغ موزه کشور از نظر زيربنا خواهد بود و دو بخش اصلي براي آن پيش بيني شده است.

وي افزود: يک بخش باغ موزه مربوط به بخش دفاع مقدس و بخش ديگر مربوط به بيداري اسلامي است.

وي با بیان اینکه زیربنای این باغ موزه حدود 20 هزار متر مربع پیش بینی شده و اعتبار اولیه آن نیز 60 میلیارد ریال است ابراز اميدواري کرد اين طرح در رديف اعتبارات ملي قرار گيرد تا در مدت چهار سال کار ساخت آن به اتمام برسد.

مدير کل حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس خراسان رضوي گفت: اين استان در دوران دفاع مقدس با 16 تيپ نيرو حضور درخشان در جبهه ها داشت و 480 فرمانده شهيد تقديم ميهن و اسلام کرد که از اين جمله مي توان به شهيد صياد شيرازي، شهيد کلاهدوز و شهيد کاوه اشاره کرد.

سردار نجاتي افزود: از پنج شهيد ملي جهاد سازندگي کشور نيز سه شهيد ساجدي، رضوي و طرحچي خراساني بودند.

نماينده مشاور باغ موزه دفاع مقدس مشهد هم گفت: براي ساخت اين باغ موزه، معماريهاي شاخص استان از قبيل حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و بناهاي قديمي داراي نماد و نشانه هاي مذهبي، مراکز فرهنگي و موزه هاي دفاع مقدس داخل کشور، المانهاي شاخص دفاع مقدس در کشور و نيز موزه هاي صلح و جنگ هيروشيماي ژاپن، ويتنام، لبنان، انگليس، آلمان، روسيه، اوکراين، ارمنستان، مصر، مکزيک و کانادا بررسي و مطالعه شده است.

محمودي افزود: هدف کلان اين موزه نشان دادن جدال حق و باطل، ريشه يابي انقلاب اسلامي براي جوانان، بزرگداشت ارزشهاي دفاع مقدس و ترويج فرهنگ جهاد و شهادت با ابزار معماري، رنگ، صدا و حرارت است.

وي اظهار کرد: در اين باغ موزه آمفي تئاتري با ظرفيت 500 نفر به شکل خيمه اي بنا مي شود و اين مجموعه داراي پژوهشکده و کتابخانه نيز خواهد بود که در نماهاي آن فرمهاي اسليمي به کار برده خواهد شد.

1922 / 6053