۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۶:۴۹
کد خبر: 81776967
T T
۰ نفر

نابودي رژيم صهيونيستي زير 25 سال

۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۶:۴۹
کد خبر: 81776967
نابودي رژيم صهيونيستي زير 25 سال

تهران-ايرنا- پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، در يادداشتي مهم‌ترين چالش‌ها و شكاف‌هايي كه «بقاي»رژيم صهيونيستي تهديد مي‌كنند را بررسي كرد.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، رضا مرادي در اين يادداشت با اشاره به پيش‌بيني رهبر معظم انقلاب در مورد نابودي اسرائيل تا 25 سال ديگر، شكاف هاي قومي-طبقاتي، مذهبيون-سكولارها، نظامي-امنيتي و مهاجرت معكوس را در جامعه اسرائيل، چهار عامل اصلي سر آمدن عمر رژيم اشغالگر قدس عنوان كرده است.
متن كامل اين يادداشت كه در پايگاه اطلاع رسانيkhamenei.ir منتشر شده ، به شرح زير است:
رهبر انقلاب اسلامي در ديدار اقشار مختلف مردم فرمودند: «بعد از اتمام اين مذاكرات هسته‌اي، شنيدم صهيونيست‌ها در فلسطين اشغالي گفتند فعلا با اين مذاكراتي كه شد، تا 25 سال از دغدغه‌ي ايران آسوده‌ايم؛ بعد از 25 سال فكرش را مي كنيم. بنده در جواب عرض مي كنم اوّلاً شما 25 سال آينده را نخواهيد ديد. ان‌شاءالله تا 25 سال ديگر، به توفيق الهي و به فضل الهي چيزي به نام رژيم صهيونيستي در منطقه وجود نخواهد داشت» سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد نابودي رژيم صهيونيستي را مي‌توان با استفاده از شواهد و واقعيت موجود در منطقه به‌خوبي تبيين كرد.
*شكاف قومي-طبقاتي
يكي از مهم‌ترين شكاف‌هايي كه در سال‌هاي اخير جامعه‌ اسرائيل را به‌سمت نوعي نارضايتي و بي‌ثباتي سوق داده است، «تبعيض قومي-طبقاتي» است. جامعه‌ي صهيونيستي از دو گروه عمده تشكيل مي‌شود كه اشكنازي و سفاردي ناميده مي‌شوند. سفاردي‌ها يهودياني هستند كه در شبه‌جزيره‌ي «ايبريا» شامل اسپانيا و پرتغال مي‌زيستند و پس از سقوط خلافت اسلامي اندلس در سال 1492 ميلادي، از آن كشور گريختند و در جنوب اروپا، شمال آفريقا و شهرهاي لندن، آمستردام و هامبورگ سكونت گزيدند. امروزه واژه‌ي سفاردي از نظر معنايي توسعه‌يافته و تمامي جوامع يهوديان شامل آفريقا، عراق، سوريه، يونان، تركيه و ساير يهوديان (غيراشكنازي) را شامل مي‌شود. اشكنازي‌ها نيز گروه قدرتمند ديگر اسرائيل هستند. واژه‌ اشكناز نام عبري آلمان است و بنابراين اشكنازي در اصل به‌معني يهودي آلماني است كه به‌تدريج بر همه‌ي يهودياني كه از تمام اروپا و آمريكا به فلسطين آمدند، اطلاق شد.1
بين سفاردي‌ها و اشكنازي‌ها دشمني ديرينه‌اي وجود دارد؛ چراكه سفاردي‌ها اشراف يهود بودند و از اينكه با اشكنازي‌ها هم‌محل شوند، احساس شرم مي‌كردند و همواره سعي داشتند فاصله‌ي خود را با اشكنازي‌ها حفظ كنند و با آنان عبادت يا ازدواج نمي‌كردند. اما بعدها وضعيت كاملا برعكس شد. درحالي‌كه سفاردي‌ها تبديل به اقليت شده‌اند، اشكنازي‌ها در تمدن غربي و همچنين دولت رژيم صهيونيستي موقعيت برجسته‌اي يافته‌اند. برخي از تحليل‌گران معتقدند كه شكاف ميان سفاردي‌ها و اشكنازي‌ها بيشتر اقتصادي است تا ايدئولوژيك. به همين دليل، قابل پر كردن است. اما عده‌اي ديگر معتقدند كه اين نابرابري نهادينه‌شده است؛ به‌گونه‌اي كه نسل سوم سفاردي‌ها هنوز جزء طبقه‌ي كارگر و طبقات پايين هستند، درحالي‌كه همين نسل اشكنازي‌ها به طبقات متوسط رو به بالا تعلق دارند. برخي از رهبران رژيم صهيونيستي، يهوديان سفاردي را قرون‌وسطايي ناميده‌اند كه فاصله‌ي بسيار زيادي با يهوديان اشكنازي دارند. حتي اشكنازي‌ها سفاردي‌ها را از نظر عقلي، عقب‌مانده مي‌نامند. سفاردي‌ها و اشكنازي‌ها يكديگر را نجس‌زاده مي‌شمارند و ازدواج با يكديگر را ممنوع مي‌دانند.
از نظر اقتصادي نيز سياست‌هاي كلي به‌گونه‌اي طراحي شده است كه منجر به تقويت بنيان اقتصادي اشكنازي‌ها و فقر و بيكاري و نااميدي سفاردي‌ها مي‌شود. نتيجه‌ي اين سياست‌ها، ايجاد دو طبقه‌ي فرادست و فرودست در ميان جامعه‌ي يهوديان است. از نظر سياسي هم راه نيل به مناصب عاليه‌ي حكومت صهيونيستي براي سفاردي‌ها مسدود يا حداقل همراه با دشواري‌هاي بسياري است. آمار مربوط به تعداد سفاردي‌ها در كنست يا كابينه، مبين تبعيض سياسي حاكم بر اين گروه است. در حوزه‌ي مسائل نظامي نيز اكثر مناصب مهم تحت كنترل اشكنازي‌ها قرار دارد و امور سخت و جان‌فرساي نظامي معمولاً به‌عهده‌ يهوديان سفاردي است.2 به‌ عقيده‌ي تحليل‌گران، اين شكاف اجتماعي به‌مرور مي‌تواند زمينه‌ فروپاشي از درون اين رژيم را فراهم آورد.
* شكاف مذهبيون-سكولارها
يكي ديگر از اختلافات اصلي در جامعه‌‌ صهيونيستي، پيرامون مفاهيمي اساسي مانند يهوديت، صهيونيسم و دولت است. در يك طرف اين تضاد، بنيادگرايان مذهبي طرفدار صهيونيسم و در طرف ديگر، سكولارهاي منادي پست‌صهيونيسم قرار دارند. در جامعه‌ي‌‌ صهيونيستي، در سه دهه‌ي‌ گذشته، گرايش‌هاي مذهبي تقويت و به‌ تبع آن، شكاف ميان مذهبيون و سكولارها نهادينه شده است. در چنين شرايطي، رژيم صهيونيستي قادر نيست منازعات مذهبي را به‌ دلخواه خود مديريت كند. احزاب و جريان‌هاي مذهبي، خواهان تعريف رژيم صهيونيستي به‌عنوان يك رژيم يهودي و نهادينه كردن تبعيض مذهبي هستند. حال آنكه احزاب و جريان‌هاي سكولار با تأكيد بر ماهيت سكولار اين رژيم، مي‌كوشند اقليت‌هاي غيريهودي را در اين جامعه ادغام كنند. هويتي كه بنيان‌گذاران صهيونيست آن را به ايدئولوژي غالب در حوزه‌ي شكاف‌هاي قومي-مذهبي تبديل كرده بودند، چالش‌هاي قومي-مذهبي ايجادشده در جامعه‌ي اسرائيل و تضادهاي نهفته در ايدئولوژي صهيونيسم را بيشتر از هر زمان ديگري عيان كرده است. تضادهايي كه اقليت‌هاي قومي-مذهبي و حتي خود يهوديان به آن معترف‌اند.3 در حقيقت، با گذشت زمان، تضادها و تناقضات ايدئولوژيك بنيان‌هاي رژيم صهيونيستي، خود را بيشتر نمايانده است؛ تا جايي كه صداي موافقان اين رژيم را درآورده است.
*مهاجرت معكوس
اساس شكل‌گيري رژيم صهيونيستي بر تشويق يهوديان به مهاجرت از سراسر جهان به فلسطين بود. با وجود آنكه صهيونيست‌ها موفق شدند جمعيت زيادي را در رژيم جعلي خود گرد هم بياورند، اما امروزه اين رژيم با پديده‌اي به نام «مهاجرت معكوس» مواجه شده است. در اين پديده، ساكنان سرزمين‌هاي اشغالي به‌دلايل مختلف، به‌ويژه ناامني مستمر و عدم تحقق رؤياي «رفاه اجتماعي»، اسرائيل را ترك مي‌‌گويند و به كشورهاي ديگر مهاجرت مي‌كنند. بنيان رژيم صهيونيستي بر مهاجرت گذاشته شده است. اهميت مهاجرت تنها در تاثير آن بر ميزان جمعيت و نرخ رشد آن نيست، بلكه مي‌توان گفت مهاجرت متغير مهمي در تعيين ويژگي‌هاي نژادي و فرهنگي و شكل‌دهي به ساختار طبقاتي جامعه‌ي اسرائيل محسوب مي‌شود.4
يكي از پژوهش‌هاي جديد صورت‌گرفته در رژيم صهيونيستي نشان مي‌دهد كه طي دو دهه‌ي گذشته، يك ميليون صهيونيست سرزمين اشغالي را ترك كرده‌اند. براساس گزارش‌هاي رسمي اين رژيم، در حال حاضر حدود 750 الي 850 هزار يهودي با تابعيت اسرائيلي در خارج از (فلسطين اشغالي) زندگي مي‌كنند. پديده‌ي مهاجرت معكوس تنها به اين يك ميليون صهيونيست كه عملا سرزمين‌هاي اشغالي را ترك كرده‌اند، ختم نمي‌شود، بلكه هم‌اكنون بسياري از شهروندان صهيونيست ساكن اين رژيم درصدد دريافت گذرنامه‌ي خارجي هستند. در نظرسنجي‌هاي انجام‌گرفته در اين مورد، دو عامل «ضعف ايده‌ي صهيونيست» و «كاهش امنيت و رفاه اجتماعي» به‌عنوان دو عامل مهم مهاجرت ذكر شده است.5
در سال 2014 ميلادي شبكه‌ي تلويزيوني «العاشره» رژيم صهيونيستي نيز نتايج يك نظرسنجي در مورد مهاجرت معكوس در اسرائيل را منتشر كرد. بنا بر اين نظرسنجي، بيشتر از نيم‌ميليون نفر به‌دليل شرايط بد معيشتي، آماده‌ي ترك اسرائيل هستند و پنجاه درصد از مردم ساكن در سرزمين‌هاي اشغالي به فكر آماده كردن شرايط براي خروج از اين رژيم هستند. اين شبكه همچنين اعلام كرد كه تاكنون هشت‌صد هزار نفر به‌صورت دائمي و هميشگي اسرائيل را ترك كرده‌اند.
در همين حال، شانزده مؤسسه و نهاد اطلاعاتي آمريكا در پژوهشي كه انجام داده‌اند، به اين نتيجه رسيده‌اند كه اسرائيل تا سال 2025 فرومي‌پاشد. پژوهش نهادهاي امنيتي آمريكا در ادامه، به ‌دليل اين فروپاشي مي‌پردازد و اعلام مي‌كند كه يهوديان به‌ميزان بسيار بالايي در حال بازگشت از فلسطين به كشورهايي كه از آنجا آمده‌اند هستند. همچنين براساس تجزيه‌وتحليل آينده‌پژوهان سازمان جاسوسي مركزي آمريكا (سيا) كه به نمايندگان سناي منتخب در امور اطلاعات و كميته‌ي منتخب دائم مجلس نمايندگان در امور اطلاعات ارائه شده است، اسرائيل تا سال 2029 بيشتر دوام و بقا نخواهد يافت. وخامت اوضاع اقتصادي، تهديدهاي امنيتي و كاهش احساس تعلق به دين يهود، مهم‌ترين دلايل مهاجرت معكوس در اسرائيل است.
*چالش‌هاي نظامي-امنيتي
رژيم صهيونيستي در نُه سال گذشته، در چهار جنگ مهم با حزب‌الله لبنان و گروه‌هاي مقاومت فلسطين شكست خورده است. نكته‌ي مهم در اين مورد اين است كه اسرائيل توسط هم‌پيمانان غرب اين رژيم به مدرن‌ترين سلاح‌ها تجهيز شده بود. در جنگ 33روزه، 22روزه و هشت‌روزه، نيروهاي مقاومت از لحاظ در اختيار داشتن تجهيزات نظامي در برابر اسرائيل، اوضاع چندان مناسبي نداشتند، اما با اين وجود پيروز شدند. اما در جنگ 51روزه در سال گذشته، اوضاع تغيير كرد و مبارزان فلسطيني با رونمايي از تجهيزات نظامي خود، اسرائيلي‌ها را غافل‌گير كردند و شكستي ديگر را متوجه اسرائيل نمودند. اكنون كه گروه‌هاي مقاومت اعلام نموده‌اند به تسليحات و موشك‌هاي پيشرفته‌تري نسبت به قبل دست پيدا كرده‌اند، تهديدات امنيتي بيش از پيش موجوديت اسرائيل و بقاي اين رژيم را به چالش خواهد كشيد. بي‌شك تهديدات امنيتي يكي از مهم‌ترين دلايل مهاجرت معكوس در اسرائيل است.
از كنار هم قرار دادن تمامي چالش‌ها و شكاف‌هاي موجود در مورد اسرائيل مي‌توان نتيجه گرفت كه پيش‌بيني رهبر معظم انقلاب در مورد نابودي اسرائيل تا 25 سال ديگر با واقعيت‌هاي موجود در مورد رژيم صهيونيستي كاملا همخواني دارد و چه‌بسا عمر اين رژيم زودتر از اين موعد نيز به سر آيد.
پي‌نوشت‌ها:
1. مراجعه شود به: عبدالعالي، عبدالقادر، رژيم اسرائيل و گسست‌هاي سياسي-اجتماعي آن، ترجمه‌ي محمد خواجويي، مؤسسه‌ي ابرار معاصر، 1391.
2. http://zionism.pchi.ir/show.php?page=contents&id=6013
3. http://isrjournals.ir/fa/special-articles/1101-special-article-farsi69.html
4. موشه ليساك و اليعيزر ليشيم، من روسيا الي اسرائيل: ثقافه و هويه في حاله تحول. تل أبيب، الكيبوتس الموحد، 2001، ص251-250.
5. به‌عنوان نمونه، به لينك‌هاي زير توجه كنيد:
ازدياد الهجرة العكسية من إسرائيل، قابل دسترسي در:
http://www.aljazeera.net/news/reportsandinterviews/2012/12/23
مستجدات عن الهجرة اليهودية المعاكسة من إسرائيل، قابل دسترسي در:
http://www.alrai.com/article/685396.html
نمو المسلمين الفلسطينيين بأراضي 48، قابل دسترسي در:
http://www.aljazeera.net/news/reportsandinterviews/2014/10/24/3-4-
گزارش سازمان سيا درباره‌ي حتميت نابودي رژيم صهيونيستي، قابل دسترسي در:
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8712211186
Reverse immigration grips Jews, in
http://gulfnews.com/opinion/thinkers/reverse-immigration-grips-jews-1.1471310
سيام(1)**3070**1449