۱۳ مهر ۱۳۹۴، ۱۵:۵۰
کد خبر: 81786455
T T
۰ نفر

جشنواره انگور هزاوه استان مركزي برگزار مي شود

۱۳ مهر ۱۳۹۴، ۱۵:۵۰
کد خبر: 81786455
جشنواره انگور هزاوه استان مركزي برگزار مي شود

اراك - ايرنا - مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي گفت: پنجمين جشنواره انگور هزاوه 16 تا 18 مهرماه در روستاي هزاوه از توابع شهرستان اراك برگزار مي شود.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي، سيد محمد حسيني افزود: درحال حاضر بيش از 20 رقم انگور در هزاوه توليد مي شود كه توجه به ظرفيت توليدي اين محصول و توليدهاي وابسته به آن مي تواند يكي از منابع قوي درآمدزايي و جذب گردشگر در منطقه باشد.
وي اظهار كرد: روستاي هزاوه به دليل حاصل خيز بودن خاك و شرايط مساعد آب و هوايي از مزيت هاي گردشگري طبيعي استان مركزي است و علاوه بر باغ هاي پرمحصول انگور، وجود خانه اميركبير و همچنين آستان مقدس امزاده سلطان احمد(ع)، جد مقام معظم رهبري از نقاط قوت آن است.
حسيني گفت: در اين جشنواره جمعي از باغداران روستاي هزاوه انواع انگور و فرآورده هاي آن را در معرض ديد عموم قرار مي دهند.
وي با بيان اين كه روستاي هزاوه از قطب‌هاي مهم توليد انگور و مشتقات آن است ، افزود: اين منطقه با توجه به جاذبه‌هاي گردشگري مذهبي، فرهنگي و اقتصادي به عنوان يكي از مناطق مهم نمونه گردشگري روستايي استان است.
وي اظهار كرد: كشت انگور و توليد محصولات آن به عنوان يكي از مهمترين فعاليت‌هاي مردم روستاي هزاوه است و مسئولان با برنامه ريزي مدون مي توانند از اين ظرفيت اقتصادي براي توسعه و ايجاد اشتغال استفاده كنند.
حسيني ادامه داد: شيوه‌هاي سنتي، ابزار و ادوات و رسم هاي بومي متنوعي در زمينه انگور و توليد فرآورده‌هاي غذايي وابسته به آن در اين روستا وجود دارد و به اين دليل برگزاري جشنواره ياد شده در دستور كار بخشداري و دهياري و شوراي اسلامي هزاوه با همكاري اداره‌ كل ميراث‌ فرهنگي، ورزش وجوانان و جهاد كشاورزي قرار گرفت.
وي خاطرنشان كرد: اين جشنواره به منظور معرفي آرايه‌هاي فرهنگي و بومي مرتبط با انگور با توجه به نزديك بودن فصل برداشت اين محصول در كنار جاذبه‌هاي بكر طبيعي و مذهبي روستا برگزار مي‌شود.
وي گفت: انگور، كشمش، شيره، باسلق و ساير فرآورده‌هاي توليدي اين محصول به عنوان سوغات برجسته استان مركزي در اين جشنواره به بازديدكنندگان عرضه مي‌شود.
جشنواره انگور هزاوه هر ساله به منظور توسعه صنعت گردشگري در سه محور اقتصادي، گردشگري و مردم شناسي در منطقه هزاوه برگزار مي شود.
هزاوه از روستاهاي هدف گردشگري و يكي از بزرگ ترين مناطق توليد انگور در استان مركزي به شمار مي رود و شناسايي ظرفيت هاي اين منطقه نقش موثري در جذب گردشگر براي اين منطقه دارد.
روستاي هزاوه در 18 كيلومتري غرب اراك كه داراي بافت كوهستاني و آب و هواي مناسب براي باغداري و داراي تاكستان هاي وسيع انگور است.
روستاي هزاوه زادگاه اميركبير، ميرزا بزرگ قائم مقام و ميرزا ابوالقاسم قائم مقام است كه علاوه بر ويژگي هاي تاريخي داراي ذخاير آب فراوان، آب و هواي كوهستاني و چشم اندازهاي طبيعي و معماري است.
اين روستا داراي قدمتي يك هزار ساله بوده و مقبره شاهزاده سلطان احمد(ع) بر روي بلندترين قسمت روستا واقع در محله بالا قرار گرفته است كه نمايي بسيار زيبا به اين روستا بخشيده است.ك/1
/6013/6991/