۱۴ مهر ۱۳۹۴، ۱۸:۰۴
کد خبر: 81788216
T T
۰ نفر
پزشكیان: ما در بررسی برجام روش خود را مشخص نكردیم / زاكانی: شنبه برای مطبوعات توضیح می دهم

تهران ـ ایرنا ـ مسعود پزشكیان و علیرضا زاكانی عضو و رییس كمیسیون ویژه برجام مجلس به صورت اتفاقی در راهروی پارلمان با یكدیگر مناظره كردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، علیرضا زاكانی نماینده تهران و رییس كمیسیون ویژه بررسی برجام امروز (سه شنبه) پس از پایان جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی با خبرنگار گزارش هفتگی شبكه یك سیما به گفت و گوی تلویزیونی پرداخت.
دقایقی از گذشت این گفت و گو، خبرنگار گزارش هفتگی از مسعود پزشكیان كه در حال عبور از كنار زاكانی در راهروی مجلس بود خواست كه به اظهارات زاكانی پاسخ دهد.
یكی از خبرنگاران حاضر در راهروی مجلس نیز به پزشكیان گفت: آقای زاكانی یك طرفه صحبت می كند، شما بیایید و از خودتان دفاع كنید.
با اصرار خبرنگاران، پزشكیان نیز در كنار زاكانی قرار گرفت و این دو به مناظره پرداختند.
مسعود پزشكیان با بیان این كه در مورد روش های بررسی برجام در كمیسیون ویژه برجام با همه اعضا مشورت نشده بود گفت: ما باید این روشی را كه برجام در كمیسیون مورد بررسی قرار گرفت ، نقد كنیم كه چه قدر این روش درست و چه قدر غلط بوده است. ما ابتدا باید در كمیسیون مشخص می كردیم كه چه راهی را می رویم و سپس نظر نهایی را می دادیم.
وی تاكید كرد: ما در بررسی برجام روش خود را مشخص نكردیم .
در این هنگام خبرنگاری از زاكانی پرسید آیا شما روش را مشخص نكردید؟ كه زاكانی پاسخ داد: روز اول كه هیات رییسه كمیسیون ویژه برجام انتخاب شد، ما درباره روش ها بحث كردیم. دكتر پزشكیان در همان جلسه این موضوع را مطرح كرد و من اعلام كردم كه روش بررسی را آقای پزشكیان بنویسند و این موضوع به صورت ثبت و ضبط شده در اسناد كمیسیون موجود است.
وی اضافه كرد: پزشكیان بیان كرد كه من تا فردا صبح این روش را ارایه می دهم. فردای آن روز من دوبار به ایشان رجوع و اعلام كردم كه این روشی را كه می خواهید به ما بگویید زودتر ارایه كنید. این حرف های خوبی را كه بلدید بزنید را بنویسید و به ما بدهید. دو بار به وی مراجعه كردم ولی از روش خبری نبود. در كمیسیون هم این را گفتم كه آقای دكتر قرار بود روش را شما بدهید. شما حرف های خوب بلدید بزنید پس لطفا این را روی كاغذ بیاورید و بدهید.
زاكانی اضافه كرد: من روش بندی را نوشتم و در كمیسیون تصویب شد. آقای پزشكیان اگر می گوید نه ، در تاریخ سوم شهریورماه این موضوع در كمیسیون تصویب شد و ما در آنجا گفتیم كه باید چه گام هایی را برداریم تا در تاریخ هشتم مهرماه گزارش نهایی را به صحن بدهیم.
وی اضافه كرد: اگر ما از اساتید دانشگاهی استفاده كردیم، در آن روش بندی نوشته شده بود و ما تنها به عقل خود كفایت نكردیم، ما در آنجا بیان كردیم كه باید به اذهان دانشگاهی ها رجوع كنیم. چرا ما شعار خوب می دهیم ولی از افكار 80 تا 90 هزار استاد دانشگاه غفلت می كنیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در مورد روش بندی آقای پزشكیان فرمایشات خوبی دارند ولی بنا بود كه خودش این روش ها را ارایه كند. او ننوشت، ما نوشتیم و كمیسیون تصویب كرد و ما همان مسیر را رفتیم. نهایت امر، پزشكیان در روزهای آخر یك فرمایش ثانوی داشت و می گفت ما باید دقت كنیم ببینیم كه از كجا آمده ایم، كجا هستیم و به كجا می خواهیم برویم.
زاكانی اضافه كرد: ما به آقای پزشكیان گفتیم این حرف های بسیار خوبی است و بیان مطلوبی است اما این بیان مطلوب چه نسبتی با مسیری كه می خواهیم برویم، دارد. ما در این مسیری كه می خواهیم برویم با یك سند مواجه هستیم. این سندی كه ما با آن مواجه هستیم فردا در دادگاه های بین المللی، شورای امنیت و مراجع بین المللی با این سند مواجه هستیم. ما با آرزوهای خودمان كه نمی توانیم زندگی كنیم.
وی افزود: دوستان عزیز به متن سند دقت نمی كردند یعنی خودشان بفرمایند كه چه قدر از روی متن سند استدلال كرده اند؟
در این هنگام مسعود پزشكیان نماینده مردم تبریز گفت: این حرف هایی كه آقای زاكانی می گوید درست است. در مورد روش از من سوال كرد اما در این مورد رای گیری نكرد كه آیا من مسوول دادن این روش ها هستم یا خیر؟
در این هنگام زاكانی گفت: من رییس كمیسیون هستم و شما می بایست حرف مرا می پذیرفتید.
پزشكیان گفت: این گونه موارد باید در كمیسیون بررسی شود. قرار بود من این كار را بكنم ولی فردا دیدیم دستورالعمل را دادند و در كمیسیون تصویب شد. این كه آقای زاكانی می گوید حرفش ثبت و ضبط شده، بیاید و بگوید كجا تیم مرا مسوول كرده كه روش بیاورم؟ باید با رای گیری این كار را می كردم كه این كار را نكردم.
پزشكیان اضافه كرد: در بررسی برجام در مورد بررسی تحریم ها این كه بعد از تحریم باید چه كنیم و در موضوعات دیگر باید روش می دادیم كه چگونه بررسی كنیم، بالاخره قبول برجام یك معایب و مزایایی دارد، معایبش همان چیزی است كه این برادران ما دیده اند و بزرگ هم دیده اند ولی مزایای آن چه می شود؟ به اضافه این كه اگر این برجام را نپذیریم چه اتفاقی می افتد. اینها عدد و رقم است. این موضوعات با رای گیری حل نمی شود.
وی اضافه كرد: این كه تحریم ها برای ما چه قدر هزینه درست كرده است، هر كدام اینها از نظر عدد و رقمی، قابل محاسبه است. نمی توان گفت حالا رای بگیریم كه این كار را بكنیم یا نكنیم، محاسبه علمی می خواهد.
پزشكیان گفت: این كه الان ما ارزان می فروشیم و گران می كنیم، این كه خارج از چارچوب بانك ها عمل می كنیم، در نتیجه تا دلت بخواهد در این مملكت رانت خواری داریم.
وی افزود: تحریم ها یكسری معایب را برای ما داشته كه این قطعنامه می خواهد یكسری از این معایب را بردارد و یك مقدار را نمی خواهد بردارد. ما باید بررسی كنیم كه چه چیزی را از این برجام داریم می گیریم و چه چیزی را از دست می دهیم و خیلی هم روشن است.
این نماینده مجلس اظهارداشت: من در جمع بندی برجام در كمیسیون این را گفتم كه با چه فرمتی این را جمع بندی می كنید. ما قرار نیست با هم دعوا كنیم یا خدای نكرده به هم بی احترامی كنیم.
پزشكیان ادامه داد: وقتی با هم دعوا می كنیم یعنی روشهایمان را كنار گذاشته ایم و داریم از دید خود بررسی می كنیم. وقتی با دید خود نگاه می كنیم اختلاف به وجود می آید ولی اگر بر اساس روش و ابزار علمی جلو برویم نمی توانید اختلاف پیدا كنید.
وی گفت: روش اندازه گیری و نگاه به قضیه، متفاوت است. آن چیزی كه اینها نوشته اند روش نیست بلكه یك سوالی است كه می خواهند به آن پاسخ داده شود.
در این هنگام علیرضا زاكانی نماینده مردم تهران پاسخ داد: پزشكیان فرمایشات خوبی می گوید و می خواهد همه مشكلات جهان را در یك كمیسیونی كه یك ماه است تشكیل شده و در این یك ماه قرار است روشمندی خود را داشته باشد، جلسات خود را برقرار كند و در حقیقت، 55 ساعت نظرات مخالف و موافق را استماع كند، قریب 40 تا 50 ساعت این موضوع را بحث كند، با اساتید وقت بگذارد، جلسه بگذارد حل شود.
وی اظهارداشت: من خدمت آقای دكتر گفتم كه فرمایشات شما خیلی فرمایشات عالی است اما این فرمایشات مربوط به كمیسیون ما نیست. كمیسیون ما با یك سندی مواجه است و ما موظفیم برجام را بررسی كنیم. دوستان عزیز نظرشان این بود كه با متن برجام كاری نداشته باشیم كه در این هنگام پزشكیان گفت كه ما چنین نظری نداشتیم.
زاكانی ادامه داد: دوستان عزیز می گفتند ما بیاییم و با روندها صحبت كنیم. پیرامون این كه تحریم ها چه تبعاتی داشته، چگونه به وجود آمده و الی آخر و می گفتند باید یك فرمول و چارچوبی بگذاریم. آقای تاجگردون می گفت در مورد این متن صحبت نكنیم و خیلی صریح می گفت با این متن كاری نداشته باشیم. گزارش اقای تاجگردون است و انشاء الله من این گزارش را شنبه برای جامعه منتشر می كنم. من به آقای بروجردی گفتم گزارش كمیته شما را به مطبوعات خواهم داد. گزارش بخش سیاسی را نیز به مطبوعات خواهم داد زیرا كار خلافی را انجام داده اید.
در این هنگام خبرنگار گفت كه آیا این تهدید است كه زاكانی در پاسخ گفت: نه من به ایشان گفتم كه این خیلی دوستانه است چون شما دارید از یك موضوعی دفاع می كنید و من آن را به مطبوعات خواهم داد تا دوستان بدانند شما از چه چیزی دفاع می كنید.
وی در مورد نامه 165 بندی پنج نماینده مخالف گزارش نهایی كمیسیون برجام گفت: این 165 موضوعی كه بیان شده موضوعاتی است كه برخی از آنها را این افراد نخوانده اند كه بعضی از اینها خنده دار است چون نسبتی با برجام ندارد، كه پزشكیان گفت: آن گزارشی را هم كه شما داده اید ممكن است بعضی هایش این گونه باشد.
زاكانی اضافه كرد: ما می گوییم برخی از موارد آن با برجام نسبتی ندارد و راجع به توانمندی های اسلام و انقلاب است. این چه نسبتی با برجام دارد؟ ما كمیسیون برجام هستیم. ما نمی خواهیم راجع به عالم صحبت كنیم.
وی اضافه كرد: فرمایشات دكتر پزشكیان برای عالم خوب است برای این كه فرصت چند ساله داشته باشیم و تحقیق كنیم ولی ما یك گروه حقیقت یاب هستیم. این گروه حقیقت یاب مسیرش بر اساس یك متالوژی و روش بندی دقیق تهیه شده است. ما ظرف یك ماه می توانیم به نتیجه برسیم.
زاكانی افزود: مجلس به اعضای كمیسیون برجام رای داد و كمیسیون بسیار منسجم بود و روش هایمان كاملا معلوم بود. ما روش هایمان را در كمیسیون تصویب كرده بودیم. روز اول این بود كه هر كسی در مورد برجام تحقیق كرده درخواست دهد و ما تحقیقاتش را ببینیم. در این راستا من از كمیسیون امنیت ملی خواستم. به آقای حقیقت پور در جلسه گفتم كه در این چند ماهی كه ما جلسه گذاشتیم حتی یك برگ كاغذ هم نداریم كه سند آن در كمیسیون موجود است.
وی گفت: چند ماه در كمیسیون امنیت ملی مجلس به عنوان اصلی ترین كمیسیون، برجام بررسی شد ولی حتی یك برگ كاغذ هم وجود ندارد، این وضع مجلس ما است. ما از 7 یا 8 مرجع خواستیم تا در این موضوع كار كردند و از آنان خواستیم كه هر كاری كردند به ما بگویند
زاكانی اظهارداشت: ما در كمیسیون تصویب كردیم كه تیم مذاكره كننده بیاید و ما صحبتهایشان را بشنویم تا صحبت های دولت را به عنوان اولویت اول بدانیم چیست. همچنین تصویب كردیم همه تیم های مذاكره كننده از گذشته تا الان را حرف هایشان را بشنویم. مثلا درخواست كردیم اولین دیدارمان با لاریجانی باشد اما آقای لاریجانی به سفر رفتند و گفتند نمی توانم دیدار داشته باشم. دوباره درخواست كردیم كه آقای ابوترابی فرد بیان كردند كه بنده نیستم و در نهایت جلسه هفته قبل برگزار شد.
نماینده مردم تهران در مجلس اضافه كرد: اولین دیدار ما با آقای لاریجانی بود تا نقطه شروع مشخصی داشته باشیم زیرا بحث آقای روحانی را آقای ظریف می توانست بیان كند ولی ما از آقای لاریجانی به بعد را می خواستیم .
وی با تاكید بر این كه ما گام های منطقی برداشتیم گفت: بعد از آن، آقای جلیلی به دلیل آن كه 12 ساعت به شورای عالی امنیت ملی گزارش داده بود صحبت هایش برای ما مهم بود. نخست این كه گزارشی را كه به شورای عالی امنیت ملی داده بود برای ما دانستنش ضروری بود. دوم این كه ایشان 6 سال متصدی كار بود و باید می آمد و پاسخگوی موارد خود می بود. ما حدود 20 و خرده ای در اختیار تیم مذاكره كننده فعلی بودیم و حدود 14 ساعت هم در اختیار تیم آقای جلیلی بودیم یعنی تیم مذاكره كننده فعلی بیشتر از آن تیم مذاكره كننده قبلی صحبت كرد.
وی گفت: ما از صحبت های اینها 65 سوال استخراج كردیم كه این 65 سوال را برای دولت فرستادیم. گفتیم كه ممكن است تیم در جلسه حرف های متناقضی بزند و دقت لازم را نداشته باشد مثلا آقای عراقچی می گفت كه ما برنامه بلندمدت هسته ای نداریم و برنامه مان همین است. بعد كه آقای شمخانی و صالحی آمدند مشخص شد كه حرف نادرستی است و ما گفتیم به حرف شفاهی ایشان بسنده نكنیم و سوالات را برای دولت فرستادیم و اسنادی را نیز از وزارت خارجه خواستیم كه وزارت خارجه حتی یك برگ سند هم به ما نداد و من در روز شنبه خواهم گفت كه ما چه اسنادی را خواستیم.
زاكانی ادامه داد: وزارت خارجه یك سوال ما را جواب نداد اما سازمان انرژی اتمی پاسخ سوال های ما را داد كه ما از آنان تشكر هم كردیم حتی در گزارش كه می خواستیم بنویسیم آن قدر منصفانه نوشتیم كه تا این لحظه به دست ما نرسیده است یعنی این قدر رعایت انصاف را كردیم.
این نماینده مجلس افزود: ما همین سوالات را برای اساتید دانشگاهی فرستادیم. اساتید نظر دادند و ما نظر اساتید را گرفتیم. نظر اساتید را چاپ كردیم و چاپ كرده آن را روی میز آقایان گذاشتیم. بعد ما این نظرات را به همراه نظرات دولت و نظرات مختلف كنار هم گذاشتیم. ما پنج كمیته داشتیم، هر كمیته یك دانشجوی دكتری داشت چون آقایان كه فرصت نمی كردند این چیزها را بنویسند، این دانشجویان دكتری با محوریت خود بنده كه آنان را در جلسات می بردم و به آنان می گفتم موضوعات را پیاده سازی كنند.
زاكانی افزود: ما تمام جلساتمان را پیاده سازی كردیم كه این موضوع در تاریخ مجلس بی نظیر است. ما اینها را پیاده كردیم و آنها را تبدیل به یك متن كردیم. روز چهارشنبه این متن را آوردیم. آقای لاریجانی اصرار می كردند كه آن را زودتر بیاورید. بعد ما این متن را در جلسه آوردیم. البته آقای پزشكیان و ابوترابی در جلسه نبودند. ما جلسه را اعلام كردیم و 9 نفر در جلسه بودیم.
وی اضافه كرد: این سوالات را برای همه خواندم و در كمیسیون گذاشتم و گفتم شنبه ساعت هشت صبح جلسه است. از ب بسم الله بخوانید تا انتها و هر كس نظری دارد در این راستا بدهد.
زاكانی افزود: دوستان گفتند كه شما چرا این متن را آوردید و ما گفتیم متنی كه آورده ایم این مسیر را طی كرده است. حالا روی آن بحث كنید. هر چه حذف و اصلاح می خواهید روی آن انجام دهید. نهایتا ما باید رای گیری كنیم.
وی اظهارداشت: دوستان ناراحت شدند و رفتند و گفتند ما این كار را نمی كنیم و اصرار آقای منصوری و دیگران این بود كه متن اولیه خودمان بررسی شود كه انشاء الله من روز شنبه آن متن را هم خدمت رسانه ها خواهم داد.
زاكانی افزود: ما تا 10، 11 شب نشستیم، عدد هم داشتیم و 12 نماینده هم در كمیسیون بودند و آخر شب به 10 نماینده رسید و برای كلیت برجام بحث كردیم و اصلاحات لازم را انجام دادیم و نهایتا برای بخش بخش آن رای گرفتیم. برای كلیاتش هم رای گرفتیم و بعد هم هیات رییسه این مجوز را گرفت كه بنشیند و ادبیات اینها را یكسان كند و بعد هم نشستیم با هیات رییسه ادبیاتش را یكسان كردیم و تا ساعت دو بامداد نیز تایپش طول كشید و در نهایت آن را به هیات رییسه مجلس دادیم.
این نماینده مجلس اظهارداشت: این روش، روشی بود كه به نتیجه رسید و كاملا هم عقل جمعی در آن بود. مگر این كه شما بگویید رای گیری بد است، رای اساتید بد است.
در ادامه مسعود پزشكیان نماینده تبریز گفت: روشی كه اقای زاكانی می گوید ابزار علمی دارد، آن گونه نیست. این كه 10 تا صندلی داریم یا دو تا كه رای نمی گیرند، می شمارند و می گویند این 10 تا است و دعوا هم نمی كنند. این كه آقای زاكانی می گوید ما گفته ایم خارج از برجام حرف بزنیم این گونه نبوده است. ما در داخل برجام تحریم بانكی را داریم، تحریم حمل و نقل و صنعتی داریم. این كه این چه قدر برای ما هزینه ایجاد می كند و پذیرفتن و نپذیرفتن آن چه قدر هزینه دارد آیا این خارج برجام است؟
پزشكیان گفت: این كه مثلا ما بررسی وضعیت موجود را بكنیم، بررسی وضعیت موجود از نظر علمی ابزاری دارد یعنی من برای این كه فقط با نگاه خود نبینم ابزار وجود دارد هر كسی كه می خواهد بررسی كند باید تمام آیتم ها را ببیند و آنجا عددش را بنویسد. در نوشتن، رای نمی گیرند.
وی اظهارداشت: وقتی كه رای می گیریم یعنی دیده هایمان را نمی گیریم بلكه نظراتمان را می گوییم. كار علمی، كار نظری نیست. بعد از این كه داده ها را گرفتیم می توانیم بگوییم این داده ها است و با این داده ها تصمیم می گیریم كه چه كارهایی بكنیم ولی تا داده ها را نگرفته ایم كه داده را رای گیری نمی كنند.
وی افزود: چه كسی گفته كه می خواستیم خارج از برجام بحث كنیم. باید برطبق روش ها برجام بررسی می شد وگرنه اگر من هر آنچه را كه می خواهم بگویم كه نمی شود. یعنی آن چیزی كه بد است را نمی گویم و تنها چیزی كه خوشم می آید را مطرح می كنم.
پزشكیان گفت: هیچ روش علمی در گزارش برجام كه از سوی كمیسیون ویژه ارایه شده، نبوده است. گزارشی كه در مجلس ارایه شد همه اش یك طرفه بود. خیلی روشن بود كه در این گزارش جهت گیری وجود دارد. البته من این موضوع را از نظر علمی به وی گفتم نه این كه با كسی مساله دارم یا ندارم.
وی اظهارداشت: ما اگر می خواهیم به حقیقت دست یابیم باید داده ها را درست در كنار هم بگذاریم. داده را با رای گیری نمی بینند. بالاخره عده ای می گویند ما این برجام را نمی پذیریم. اشكالی ندارد ولی این را بگویند كه این روندی كه تحریم ها در بانك ها، تجارت، صنعت، تكنولوژی بر ما تحمیل كرده چه بلایی سر ما می آورد.
پزشكیان خاطرنشان كرد: این عدد است، این رای گیری نیست.
در ادامه علیرضا زاكانی اظهارداشت: فرمایشاتی كه آقای دكتر می گوید در مقام فرمایش، فرمایشات عمیق و خوبی است ولی این متفاوت از كاری است كه در كمیسیون و یا در مجلس انجام می شود.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ما در مجلس با رای گیری مواجه هستیم اما عمق و ارزش این رای گیری مبتنی بر یك فهم درست، ارزش و اهمیت پیدا می كند. راهی كه ما در این یك ماه رفتیم راهی بود كه می خواستیم عمق پیدا كند.
زاكانی ادامه داد: زمانی كه صحبت از داده ها می شود، مواجه می شوید با مسوولینی كه هر روز به كمیسیون می آیند و یك حرف می زنند و اعلام می كنند كه مثلا میزان پولی كه در خارج از كشور داریم از 120 و خرده ای میلیارد شروع می كنند تا می رسند به 7، 8 میلیارد یعنی اصلا هیچ قابل قیاس با یكدیگر نیست و ما با این داده هایی كه دولت یكی از آن را در جایی می گوید و دیگری را در جای دیگر می گوید مواجه هستیم. هر جای دولت یك صدایی ازش بلند می شود.
وی اظهارداشت: ما به عنوان یك عنصری كه می خواهیم استماع كنیم و این داده ها را بگیریم معلوم نیست كه در كدام دستگاه تجزیه و تحلیل كنیم. بر اساس روشی كه داشتیم گفتیم كه یك سندی است كه چه حقوقی و چه سیاسی تعهد آور است و ما تعهدات، مزایا، معایب و منافع آن را در كنار آن قرار دهیم و با الگویی كه در كمیسیون بررسی شده، آن را بررسی كنیم.
زاكانی اضافه كرد: گزارشاتی كه كمیته ها دادند، همه این گزارشات در داخل گزارش اصلی استفاده شد. بنده شنبه همه این موضوعات را توضیح می دهم.
وی با اشاره به گزارش كمیته های امنیتی و سیاسی اظهارداشت: زمانی كه گزارش سیاسی خوانده شد، همه در هیات رییسه شروع به خندیدن كردند كه این چه گزارشی است كه سر و ته و ادبیاتی ندارد. زشت است كه من این را بگویم ولی همه می خندیدند، شما بدانید كه از چه چیزی حمایت می كنید.
مسعود پزشكیان در این هنگام گفت: منظور، آقای زاكانی، این است كه فرمت كافی وجود نداشته است.
زاكانی در پاسخ گفت: غیر از فرمت ، محتوا نداشت. آقای پزشكیان، این گزارش هیچ چیز نداشت یعنی حداقل های یك گزارش را نداشت.
وی اظهارداشت: این گزارش سیاسی را به دانشجویان دكترایی كه در كمیسیون بودند، دادیم و به آنان گفتیم كه آن را به چند پاراگراف تبدیل كنند و آنها آن را تبدیل كردند و ما آن را در گزارش آوردیم.
وی گفت: گزارش كمیته امنیتی گزارشی بود كه در آن پیشنهاد بود، تحلیلی نبود. من این را روز شنبه منتشر می كنم تا ببینید.
زاكانی گفت: من این گزارش را به آقای حقیت پور دادم كه آن را تبدیل كند و گفتم این ادبیاتی كه در این گزارش به كار برده شده ادبیات پیشنهادی است و آن را به یك پیشنهادات تبدیل كن كه در آخر گزارش آمد.
پزشكیان در پاسخ به سوال خبرنگاری كه از وی پرسید كه نتیجه برجام در مجلس چه می شود گفت: من معتقدم كلیت قضیه را در بالای نظام حل كرده اند و ما اینجا به اصطلاح داشتیم كارهایی می كردیم . از نظر من این برجام رای می آورد.
وی اظهارداشت: تمام حرف من این است كه ما اگر بخواهیم حقیقت را پیدا كنیم، در این هنگام زاكانی گفت: ما در مجلس مسوولیت داریم و در قبال این مسوولیت برای آینده كشور باید فكر كنیم. تك تك كلمات ما مهم است. بنده معتقدم مجلس باید كارشناسی كند. روشی را كه هیات رییسه انتخاب كرد روش غیرمنطقی بود. حتی به عنوان یك كمیسیون فرعی، آن را به ما ارجاع ندادند. من امروز به آقای فرهنگی گفتم انتظار نداشتم كه شما این را امروز به كمیسیون ما ارجاع دهید و این به خاطر نوع نگاه سیاسی است كه شما دارید، چون نمی خواهید این بررسی تخصصی شود اما لااقل به عنوان یك كمیسیون فرعی آن را به ما می دادید.
زاكانی اظهارداشت: برادری به ما گفت كه غفلت شده است و من گفتم چه غفلتی؟ این مثل چیزهای دیگر است كه گاهی اوقات غفلت می شود.
در ادامه خبرنگاری به زاكانی گفت: اگر این شنبه می خواهید گزارشی را افشاگری كنید یا بگم بگم بكنید، سعی كنید همدلی خود را حفظ كنید.
زاكانی در پاسخ گفت: حرفی كه شما می زنید حرف بدی است. ما با حیثیت نظام طرف هستیم و با راهی كه آمده ایم طرف هستیم.
وی افزود: مردم بدانند كه من حق شاگردی به آقای پزشكیان دارم و دوستان می دانند در كمیسیون هر اتفاقی می افتاد من سعی می كردم حد وسط را بگیرم و اظهارنظر نمی كردم وگرنه من خودم حرف داشتم ولی سعی می كردم جلسه را اداره كنم. در این هنگام وی پزشكیان را بوسید و او را در آغوش كشید.
سیام**9121**9132 /1449