۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۴
کد خبر: 81798582
T T
۰ نفر

جاي خالي دانشگاه صنعتي در كردستان

۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۴
کد خبر: 81798582
جاي خالي دانشگاه صنعتي در كردستان

هفته نامه سيروان چاپ سنندج در جديدترين شماره خود در مطلبي با عنوان 'جاي خالي دانشگاه صنعتي در كردستان' به ضرورت راه اندازي يك دانشگاه صنعتي در كردستان پرداخته است.

در ادامه اين مطلب به قلم دكتر پيمان عزتي آمده است: در سال‌هاي اخير با رشد فزآينده تاسيس دانشگاه‌هاي جديد درايران شاهد آن بوده‌ايم كه بومي سازي دانشجويان روند عادلانه‌تري داشته است. به گونه اي كه دانشجويان رشته‌هاي پزشكي، علوم پزشكي وفني مهندسي دراستان خود با شانس قبولي بهتري نسبت به استان‌هاي همسايه مشغول به تحصيل در دانشگاه‌هاي دولتي هستند. سكني گزيني دانشجويان بومي در استان خود از جهات مختلفي داراي اهميت است از جمله اينكه شرايط روحي و رواني دانشجوي جديدالورود حدوداً 20 ساله به مراتب سريع‌تر با هم استاني‌ها و هم كيشان خود تطبيق داده ‌شده و مانع از ايجاد حس غربت و تنهايي و نهايتاً مانع از تأثير منفي بر روي تحصيل خواهد شد. لذا بازدهي فكري و ذهني بهتري هم در ادامه تحصيل و در نهايت كارايي بهتري در ايجاد شغل و تشكيل خانواده خواهد داشت. علاوه بر تمامي اين مسايل از فرار مغزهاي داخل استان هم جلوگيري خواهد كرد و به گونه زنجيره آموزش ابتدايي و آموزش عالي يكديگر را در همان استان كامل خواهند كرد. با اين مقدمه مي‌بينيم كه در استان كردستان ايجاد دانشگاه دولتي جديد پس از دانشگاه كردستان صرفاً معطوف به گسترش دانشگاه‌هاي پيام نور و ايجاد دانشگاه‌هاي علمي كاربردي پراكنده ‌شده است.
با احترام به سطح علمي اين دانشگاه‌هاي نوظهور بايد قبول كرد هدف از ايجاد اين دو نوع دانشگاه يكي آموزش از راه دور و آموزش عالي كارمندان و كاركنان مشاغل مختلف است لذا نمي‌توان از گسترش آن‌ها به عنوان توسعه آموزش عالي دركردستان نام برد. از طرفي نمي‌توان انتظار داشت بهترين دانش‌آموز فارغ‌التحصيل دبيرستان‌ها با اين نوع دانشگاه‌ها تحصيلات عالي را آغاز كنند. كما اينكه آمار رتبه‌هاي برتر كنكور در استان هم اين واقعيت را نشان مي‌دهد. پس چگونه مي‌توان جذابيت را در جذب دانش‌آموزان نخبه با رتبه‌هاي برتر كنكور ايجاد كرد. جواب اينجاست كه بايد برند جديدي در دانشگاه‌هاي استان تأسيس كرد كه هم جذابيت داشته باشد و هم قدرت اجرايي در جذب هيئت علمي متخصص و تأسيس كارگاه‌ها و آزمايشگاه‌هاي قوي و صرفاً فقط دانشگاه با كلاس‌هاي درس اجاره‌اي نباشد. خوشبختانه رشد علمي و توسعه‌اي سال‌هاي اخير دانشگاه كردستان به عنوان يك دانشگاه جامع و دانشگاه علوم پزشكي كردستان به عنوان يك دانشگاه تخصصي در رده دانشگاه‌هاي دولتي و تحصيلات رايگان اين فضا را به وجود آورده است كه اكنون بايد نگاه ويژه‌اي به تأسيس يك دانشگاه صنعتي داشته باشيم؛ دانشگاهي به نام دانشگاه صنعتي كردستان.
بطور كلي دانشگاه‌هاي جامع يا مادر متشكل از رشته‌ها، افكار، سلايق و تخصص‌هاي متفاوتي هستند كه اين مسئله هم در امر توزيع منابع مالي و امكانات تخصصي از طرفي و مديريت و معاونت‌هاي دانشگاه و تصميم‌گيرندگان آن از طرف ديگر موجب ايجاد رشد نامتوازن مي شود. به‌گونه‌اي مي‌توان اظهار داشت كه دانشگاه جامع و مادر به علت چند تخصصي بودن به يك سازمان بزرگ، تنبل و سنگين تبديل مي‌شود كه حركت آن سخت خواهد بود.
به عبارتي دانشگاه صنعتي با افكار صنعتي، فني و مهندسي اداره خواهد شد و با اين نوع تفكر در قياس با دانشكده فني مهندسي در دانشگاه مادر منابع را راحت‌تر جذب كرده و رشد مي‌كند به نحوي كه چابك‌تر و تيزپاتر از دانشگاه جامع در توليد علم، تحصيلات تكميلي، جذب دانش‌آموزان برتر قدم بر خواهد داشت. از طرفي در حركت به سوي صنعتي شدن كردستان را با پرورش نيروهاي زبده ياري مي‌دهد و حتي با ايجاد بستر قوي‌تر و استقلال عمل در دانشگاه صنعت با تعريف پروژه‌هاي صنعتي در صنايع مختلف درآمدزايي معقول و ظرفيت توسعه تحصيلات تكميلي معقول خواهد داشت.
اما به مراتب اين روند بخصوص در بخش توسعه صنعتي در دانشگاه‌هاي جامع به علت تفكرات غير صنعتي برخي مديران كندتر و سخت‌تر خواهد بود.
با اين تفاسير و در راستاي سند چشم‌انداز ايران در سال 1404 و با توجه به سياست‌هاي وزارت علوم در گسترش آموزش عالي مي‌توان با توجه به نيازهاي صنعتي، معدني و همچنين وضعيت جغرافيايي استان رشته‌هاي فني مهندسي را بطور مجزا در چارچوب دانشگاه صنعتي كردستان سامان‌دهي كرد تا هم با تشريك مساعي مابين سه دانشگاه كردستان، علوم پزشكي كردستان، صنعتي كردستان موجبات رشد بيشتر دانشگاه هاي كردستان فراهم شود هم از فرار مغزهاي استان چه در بحث دانش‌آموزان توانا و چه در جذب هيئت علمي‌هاي هم استاني جلوگيري شود و از طرفي ‌پايه و فرهنگ كار صنعتي در استان به خصوص با نگاه عميق و تخصصي به آينده محكم‌تر بنيان نهاده شود. زيرا كه دانشجويان اكنون، صاحبان مشاغل و كارآفرينان فردا و نهايتاً مديران و گردانندگان استان خواهند بود.ك/1
1904