۲۳ مهر ۱۳۹۴، ۹:۲۸
کد خبر: 81799976
T T
۰ نفر
دست نیاز تركیه به سمت پاكستان برای مقابله با تهدید داعش

اسلام آباد - ایرنا - تركیه برای مبارزه با تروریست های داعش و پ.ك.ك رسما از ارتش پاكستان درخواست كمك كرده و این درخواست همزمان با سفر روزهای اخیر فرمانده ارتش پاكستان به آنكارا و در جریان دیدارهای وی با عالی ترین مقامات دولتی و نظامی تركیه، مطرح شده است.

وبسایت روزنامه انگلیسی زبان اكسپرس تریبیون پاكستان به نقل از منابع آگاه از جزئیات دیدارهای ژنرال 'راحیل شریف' در آنكارا نوشت كه تركیه از پاكستان درخواست همكاری بیشتر در زمینه مبارزه با تروریسم، به ویژه پس از رخداد حوادث تروریستی مرگبار آنكار در روزهای اخیر، مطرح كرده است و این موضوعی بود كه در دیدارهای فرمانده ارتش پاكستان با مقامات عالی تركیه مطرح شد.
روز شنبه هفته جاری دو انفجار مرگبار در مقابل ایستگاه راه آهن شهر آنكارا، بیش از 130 كشته برجای گذاشت.
این روزنامه پاكستانی نوشته است: نگرانی تركیه از افزایش حملات تروریستی در این كشور روز به روز بیشتر می شود و این نگرانی همزمان با برچیده شدن موشك های پاتریوت آمریكایی از مرز میان تركیه و سوریه در ماه جاری، شدید تر شده است.
تركیه از اقدام آمریكا از برچیدن این موشك ها خوشحال نیست زیرا معتقد است با برداشته شدن این موشك ها، دیوار دفاع تركیه در برابر تروریست های فعال در سوریه عملا كنار رفته است.
برخی منابع می گویند پس از اقدام آمریكا در برچیدن موشك هایش از مرز میان تركیه و سوریه، تركیه به ناچار مجبور شده است تا برای دفاع از خود در برابر تهدید جدی گروه تروریستی داعش، به سمت پاكستان روی بیاورد و با توجه به روابط دوستانه دو كشور، از اسلام آباد درخواست كمك و حمایت كند.
علمیات نظامی موثر روسیه علیه تروریست ها داعش در سوریه نیز احتمال فرار داعشی ها از خاك سوریه و پناه بردن آنها خاك كشورهای همسایه به ویژه تركیه را افزایش داده است.
اگرچه فرمانده ارتش پاكستان در دیدارهای خود با مقامات عالی تركیه، برحمایت كامل اسلام آباد از آنكارا تاكید كرد، اما هنوز جزئیات زیادی در این باره مشخص نیست و معلوم نیست تركیه در نهایت چه پاسخی به درخواست كمك تركیه بدهد.
منابع رسمی پاكستان، ارتقای همكاری ها میان این كشور و تركیه به ویژه در بخش مبارزه با تروریسم به عنوان هدف اصلی سفر ژنرال راحیل شریف به آنكارا اعلام كرده اند.
پاكستان كه خود به شدت درگیر مبارزه با تروریست ها در داخل خاك این كشور است، تمام ظرفیت خود را برای از بین بردن این تروریست ها بكار گرفته و بنا به گفته كارشناسان نظامی و دفاعی، این كشور از توان و ظرفیت كافی برای انجام عملیات ضد تروریستی و اقدامات نظامی در خارج از مرزهایش را ندارد.
عربستان نیز در در اویل سال جاری بارها و بارها رسما از پاكستان خواست تا برای حمله نظامی به یمن نیرو اعزام كند و در این جنگ، در كنار عربستان حضور داشته باشد اما مخالفت شدید مردم، مجلس و نیز عدم تمایل ارتش پاكستان باعث شد تا دولت این كشور هم به ناچار از ملحق شدن به عربستان در جنگ علیه یمن منصرف شود.
بدون تردید گفت و گوهای مهمی میان عالی ترین مقام ارتش پاكستان با مقامات نظامی-سیاسی تركیه در خصوص موضوع سوریه و به ویژه عملیات نظامی روسیه علیه تروریست ها در این كشور به عنوان یكی از اصلی ترین موضوعات روز منطقه انجام شده كه به رسانه ها درز نكرده است.
پاكستان و تركیه روابط نزدیك و دوستانه ای به ویژه در زمینه همكاری های دفاعی-نظامی دارند.
آساق**1723