۲۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۴۳
کد خبر: 81808423
T T
۰ نفر
اقتصاد دانش بنيان در حوزه فناوري اطلاعات بايد گسترش يابد

زنجان - ايرنا - معاون دولت و مجلس وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: اقتصاد دانش بنيان در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات بايد در كشور گسترش يابد و به توليد محتوا و نرم افزار بپردازد.

مرتضي براري روز چهارشنبه در مراسم توديع و معارفه مديران كل ارتباطات و فناوري اطلاعات استان زنجان افزود: زنجان در حوزه فناوري اطلاعات بسيار غني است و بايد از توان آن براي اجراي برنامه ها استفاده كرد.
وي يادآورشد: امروز مهمترين بحث در حوزه فناوري اطلاعات موضوع اقتصاد مقاومتي است كه مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز قرار دارد.
براري اظهار كرد: در زنجان براي تبديل كردن اين استان به قطب IT و الكترونيك كشور، دو شاخص بسيار مهم از جمله توسعه زير ساخت ها و بهره گيري از توان نيروي انساني وجود دارد.
معاون دولت و مجلس وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: كشور براي تبديل اين استان به قطب آي و تي و الكترونيك، سه موضوع در دستور كار قرار داده است كه بر اساس آن بايد شركت هاي دانش بنيان توسعه يابد، محتواي مورد نياز توليد شود و خدمات الكترونيك مبتني بر نياز زنجان در حوزه هاي مورد نياز گسترش پيدا كند.
وي خاطرنشان كرد: سهم حضور ايران در بازار اقتصاد فناوري اطلاعات در جهان در سال 2012 به دو هزار و 650 ميليارد يورو مي رسيد.
براري با بيان اينكه در اواخر سال 2015 اين رقم به سه هزار و 500 ميليارد يورو رسيده است، ادامه داد: سهم بخش مخابرات از اين درآمد در زمان حاضر به 60 درصد و بخش فناوري اطلاعات به 40 درصد مي رسد.
معاون دولت و مجلس وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: در آينده بايد سهم مخابرات به كمتر از 20 درصد و بخش فناوري اطلاعات به بيش از 80 درصد برسد.
وي افزود: اين بدان معناست كه اقتصاد به سمتي برود كه فناوري اطلاعات و توليد نرم افزار ايران حضور پررنگتري در بازار جهاني داشته باشد.
براري يادآورشد: ايران يك درصد جمعيت جهان، يك درصد توليد علم و يك درصد توليد جهان را به خود اختصاص داده است و اين سهم در اقتصاد و توليد فناوري اطلاعات جهاني نيز بايد به بيش از يك درصد برسد.
معاون دولت و مجلس وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: در سال 2012 ما 26.5 ميليارد يورو از اقتصاد جهاني را به خود اختصاص داده ايم در حالي كه اين رقم امروز به 35 ميليارد يورو رسيده است.
وي تاكيد كرد: در صورتي كه ايرانيان قصد حفظ همان بازار 26.5 ميليارد يورويي را داشته باشند مي توانند به بازار 100 هزار ميليارد توماني دست يابند كه 80 درصد آن هم اكنون متعلق به مخابرات و 20درصد مختص بخش فناوري اطلاعات است.
براري اظهار كرد: سهم زنجان از اين 26.5 ميليارد يورو (معادل 100 هزار ميليارد تومان) 400 ميليارد تومان است.
معاون دولت و مجلس وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينكه زنجان صاحب بيش از 850 هزار خط تلفن همراه اول و 350 هزار خط ايرانسل است كه معناي نفوذ بيش از 100 درصدي موبايل در اين استان را مي دهد.
برابري اين ميزان تلفن همراه را به معناي درآمد بيش از دو ميليارد توماني در ماه براي اين استان عنوان و بر لزوم توليد خدمت برابر با اين ميزان درآمد تاكيد كرد.
معاون دولت و مجلس وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: آمار كنوني در جهان نشان مي دهد كه ميزان درآمد حاصل از توليد سخت افزار در جهان كاهش و درآمد حاصل از توليد نرم افزار و خدمت الكترونيك افزايش يافته است.
وي بر لزوم حركت به سوي توليد نرم افزار و خدمت الكترونيك در كشور تاكيد كرد و از بالا بودن سرعت حركت ايرانيان در اين عرصه جهاني خبر داد.
برابري ادامه داد: تداوم روند كنوني حركت ايرانيان در توليد نرم افراز مي تواند ايران را تا سال 2020 در زمره 10 كشور نخست توليد كننده نرم افزار قرار دهد.
معاون دولت و مجلس وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: 17 درصد از چهار ميليون دانشجوي كشور در رشته فناوري اطلاعات و كامپيوتر و نرم افزار تحصيل مي كنند و اين ميزان نشان دهنده وجود استعداد و توانمندي بالاي ايران در حوزه نيروي انساني است.
در پايان اين مراسم وحيد فرخي به عنوان مديركل ارتباطات و فناوري اطلاعات استان زنجان معرفي و از خدمات مرتضي شهامي مديركل قبلي اين اداره تقدير شد.
شهامي پيش از اين مديركل دفتر فناوري اطلاعات استانداري زنجان و قبل از آن نيز كارمند شركت مخابرات بود.
فرخي نيز از شركت برق منطقه اي به اين اداره كل راه يافته است.
3001/6085/ 6075
۰ نفر