۱ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۴۳
کد خبر: 81810036
T T
۰ نفر
گيلاني هاي عاشق خاندان امامت، در تاسوعاي حسيني به سوگ نشسته اند

رشت - ايرنا - عاشقان و محبان اهل بيت عصمت و طهارت در استان گيلان، با فرا رسيدن تاسوعاي حسيني، با حضور در دسته هاي سينه زني و نوحه خواني به ياد حضرت سيدالشهدا (ع) و برادر باوفايش علمدار و سقاي دشت كربلا حضرت ابوالفضل العباس به سوگ نشسته اند.

به گزارش روز جمعه خبرنگار ايرنا، تشكيل دسته هاي عزاداري و سوگواري از آغازين روزهاي محرم شروع شده و از شب گذشته و امروز، همزمان با تاسوعاي حسيني به اوج رسيده است.
مردم مومن و خداجوي گيلان از ساعات اوليه صبح امروز در نهمين روز از محرم الحرام در تاسوعاي حسيني با حضور در حسينيه ها و تكايا در قالب دسته هاي عزاداري سينه زني و زنجير زني، در غم جانسوز و گداز سرور و سالار شهيدان امام حسين (ع) و ياران باوفايش به مرثيه سرايي و سوگواري پرداختند و ارادت خود به اهل بيت را نشان دادند.
سوگواران ولايتمدار و پيروان اهل بيت (ع) در شهرها، بخش ها و روستاهاي گيلان در شب هاي گذشته نيز در غم سالار كربلا و ياران باوفايش ، با به راه انداختن دسته هاي سينه و زنجيرزني در سوگ فرزند حضرت فاطمه زهرا (س) اشك ماتم ريختند.
مساجد، تكايا و هيات هاي عزاداري شاهد حضور انبوهي از عاشقان و دلسوختگاني از همه اقشار اعم از پير و جوان، زن و مرد و خردسال و نوجوان بود كه شور و عشق حسيني را با شكوه هر چه بيشتر در عزاي سومين اختر تابناك آسمان امامت و ولايت به نمايش گذاشتند.
امروز همزمان با تاسوعاي حسيني، جاي جاي شهرها و اقصي نقاط مختلف گيلان مملو از خيل عاشقاني است كه نواي يا حسين (ع) و يا ابوالفضل(ع) آنها به همراه صداي حزن انگيز طبل ها در آسمان طنين انداز شده است.
شهر رشت از سپيده دم امروز، حال و هواي معنوي خاصي به خود گرفته و همگان به شكل يكپارچه و خودجوش در ماتم سرور آزادگان و سالار شهيدان حضرت امام حسين (ع) ، قمر منير بني هاشم حضرت ابوالفضل العباس (ع) و ساير شهيدان كربلا اشك بر گونه هايشان جاري است.
قشرهاي مختلف مردم با حضور در مساجد، تكايا، حسينيه ها و همچنين حركت در خيابان ها، سينه زنان با سردادن فرياد هاي حسين حسين ، عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) به ويژه حضرت سيدالشهدا (ع) به نمايش گذاشته اند.
بيرق و علم هاي افراشته شده در مراسم اين سوگواري ها ، جاودانگي مكتب عاشوراي حسيني و شهداي دشت كربلا را به نمايش گذاشته است.
در مسيرهاي حركت كاروان هاي حسيني بوي عود ، عنبر و اسپند به مشام مي رسد و دلباختگان به آقا ابا عبدالله الحسين (ع ) براساس سنت هر ساله ، گاو و گوسفند قرباني مي كنند.
مرثيه سرايان و سخنرانان در خصوص رشادت هاي حضرت ابوالفضل (ع) و فلسفه قيام عاشورا براي مردم سخنراني و نوحه سرايي مي كنند و مردم نيز نواي سوزناك يا حسين يا حسين سر مي دهند.
ارادتمندان و محبان خاندان عصمت و طهارت نيز با پخت انواع غذاهاي نذري، عزاداران حسيني را در اين استان اطعام مي كنند.
در اين روز همچنين به ياد لب هاي تشنه قمر بني هاشم و فرزندان اباعبدالله (ع) با پخش نذري، از عزاداران پذيرايي مي شود.
گزارش هاي رسيده از نقاط مختلف استان گيلان نيز حاكي از آن است كه شب گذشته و امروز ، عزاداران حسيني در تكايا و مساجد و هيات هاي عزاداري با شكوه هرچه تمام تر به برگزاري آيين هاي سوگواري اين روز پرداخته اند.
برخي از مناطق استان گيلان همچون آستانه اشرفيه ، رشت ، شفت و سراوان كه امامزادگاني همچون حضرت سيد جلال الدين اشرف، خواهر امام ، امامزاده ابراهيم و امامزاده هاشم در آنجا زيارتگاه عاشقان خاندان عصمت و طهارت است؛ مملو از جمعيت زائران و سوگواراني است كه براي شركت در آيين هاي عزاداري ايام محرم به اين اماكن مقدس آمده اند.ك/4
7296/2007