۹ آبان ۱۳۹۴، ۸:۴۴
کد خبر: 81818537
T T
۰ نفر

پيشگويان دروغين و شيادان مدعي تغيير سرنوشت

۹ آبان ۱۳۹۴، ۸:۴۴
کد خبر: 81818537
پيشگويان دروغين و شيادان مدعي تغيير سرنوشت

شيروان- ايرنا- رونق كسب و كار دعانويسان و رمالان نتيجه اعتقاد خرافي عده اي است كه از روي بي اطلاعي، باورهاي غلط، اعتقادات ديني ضعيف و... به افرادي مراجعه مي كنند كه ادعا دارند از گذشته و آينده خبر دارند و مي توانند مسير سرنوشت افراد را تغيير بدهند.

به گزارش ايرنا، اين مدعيان دروغين كه با فريب، كلاهبرداري و شيادي، سوار بر مركب جهل خلايق، ادعاي گره گشايي از كار آنان را دارند، نه تنها گرهي از زندگي آنان نمي گشايند بلكه دين و اعتقاد آنان را به بازي گرفته و با سودجويي تمام، تنها به پر كردن جيب خود مي پردازند.
اين افراد بدون هيچ دانشي، با دادن اطلاعات نادرست، به گفته خود گذشته و آينده افراد را بازگو مي كنند و متاسفانه برخي از مردمان ساده لوح با پناه بردن به آنان و به اميد حل مشكلات خود، حاضرند پول هاي كلاني را در اين راه هزينه كنند.
بخت گشايي، رفع نازايي، افزايش مهر و محبت بين زن و شوهر، شفاي بيمار، يافتن خودروي سرقتي، اشتغال، كسب رزق و روزي فراوان و... از جمله خواست هايي است كه باعث شده برخي افراد به جاي تلاش براي رفع مشكلات خود از راه هاي درست و تعريف شده، به آرزوي رسيدن به اين خواست ها دست به دامن دعانويسان و رمالان شوند و با اين نگاه سخيف به مسايل اعتقادي، تنها به رونق كار و بار اين شيادان كمك كنند.
برخي از اين افراد با نوشتن عباراتي با آب زعفران بر كاغذ، فوت كردن برخي اوراد بر صورت افراد، سوزاندن چند نخ رنگي به صورت هفتگي و قرار دادن آن در لابلاي ديوارها و ... به شيوه هاي مختلف عوامفريبي كرده و برخي نيز از روي آينه و يا نگاه كردن به عكس فردي، دهان گشوده و ادعاهاي گزافي را مطرح مي كنند و سپس با گرفتن مبالغ هنگفت، عباراتي را در كاغذي نوشته و آنرا به عنوان تنها حلال مشكلات بغرنج، به مشتريان خود مي دهند.
رئيس شرواي فرهنگ عمومي و امام جمعه شيروان مي گويد: يكي از آسيب هاي اجتماعي اين روزها روي آوردن مردم به امور خرافي است كه افراد به جاي اينكه در پي علت واقعي معلول ها باشند با تفكرات خرافي علت سازي مي كنند.
حجت الاسلام حسين كوثري در گفت و گو با ايرنا اظهار مي دارد: يكي از اين خرافات آن است كه افراد مي خواهند زندگي شان را با فالگيري و دعانويسي و كارهايي از اين دست سامان بدهند كه ما معتقديم اثر واقعي در همه علت ها از ناحيه خداوند است و انسان تمام نيرو و توان حل مشكلات را از خداوند منان بايد بطلبد.
وي با بيان اينكه خداوند براي حل مشكلات راه پيش روي ما قرار داده است و بايد به دستورات الهي عمل كنيم، گفت: كسي كه دنبال پول و ثروت است و مي خواهد خود را از نظر مادي ارتقا دهد بايد كار و تلاش كند و اگر كسي مريض مي شود بدون مراجعه به پزشك و استفاده از دارو، بهبودي و سلامت به دست نخواهد آورد و كارهايي از اين قبيل مثل ازدواج و كسب مقامات علمي و ... كه بايد از راهش وارد شد.
كوثري افزود: اينكه كساني حل مشكل خود را از افرادي مي خواهند كه خود هزاران مشكل دارند و در كنار خيابان به دعانويسي و رمالي مي پردازند كاري عقلايي نيست و متاسفانه چون مردم داراي مشكلات هستند افراد سودجو از احساسات ديني آنان و عواطف پاك آنان استفاده كرده و از اين راه باطل و اخاذي مي كنند.
يك كارشناس فرهنگي مي گويد: در تمام مسائل فردي، اجتماعي و معنوي نبايد از چارچوب دين خارج شويم و هر حركت و تلاشي در چارچوب دين باشد در غير اين صورت دچار مشكل خرافات، دين گريزي، برداشت هاي غلط در دين خواهيم شد.
حجت الاسلام محمود عزيزي، دليل مراجعه برخي از افراد به دعانويس و فالگير را جهل و عدم آگاهي آنان عنوان و اظهار كرد: اين در صورتي است كه آنان آگاه نيستند بندگان خدا خود مخلوق هستند و كاري از دستشان برنمي آيد چرا كه خداوند فقط معجزه و رفع مشكل را در دست ائمه معصومين(ع) قرار داده نه بندگانش.
رييس اداره تبليغات اسلامي شيروان گفت: با توسل به اهل بيت(ع) و نذر كردن براي آن بزرگواران بسياري از مشكلات ما مرتفع مي شود و اينكه افرادي به دعانويسان مراجعه مي كنند ناشي از جهل آنان است كه از اين قضيه بي اطلاع هستند چرا كه غير از خدا افرادي هستند كه داراي كرامت، عصمت و علم غيب باشند و مردم عادي علم غيب ندارند.
عزيزي تنبلي و عدم مسئوليت پذيري را از ديگر دلايل روي آوردن افراد به دعانويسان برشمرد و افزود: اين گونه افراد دچار كم حوصلگي هستند و حوصله دعا و توسل به درگاه الهي را ندارند، در صورتي كه با باور و اعتقاد قلبي بسياري از مشكلات آنان حل مي شود و از سويي هم برخي از افراد مادي گرا و پول پرست فكر مي كنند معيار سنجش آنان پول و ماديات دنيا است و مي توانند مشكلات خود را از اين طريق حل كنند. ك/4
7186/5132 / 6042