۲۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۶:۵۹
کد خبر: 81838204
T T
۰ نفر
سازمان حفظ نباتات كشور:باغداران مراقب طغيان و خسارت كرم خراط باشند

مراغه - ايرنا - مديركل پيش آگاهي سازمان حفظ نباتات با اشاره به روند گسترش آفت كرم خراط در سطح باغات كشور گفت: مبارزه با اين آفت براي جلوگيري از خسارت در باغ هاي كشور و به ويژه استان آذربايجان شرقي نيازمند همكاري همه كشاورزان است.

كرامت الله‌ اكبرپور روز شنبه در همايش تخصصي مبارزه با كرم خراط و روش هاي كنترل تلفيقي آفت در شهرستان عجب شير افزود: كرم خراط از مهم‌ترين آفات چوبخوار در كشور است كه بيشتر به درختان گردو خسارت وارد مي‌كند و در درختاني مانند سيب، به و گلابي نيز خساراتي به بار مي‌آورد.
وي، يادآور شد: اين آفت چوبخوار در تمامي باغ هاي گردوي كشور در حال گسترش بوده به طوري كه در استان كرمان و خراسان جنوبي به مرحله طغيان رسيده و وضعيت باغ هاي آذربايجان شرقي و غربي بهتر از ساير استان هاست.
مديركل پيش آگاهي سازمان حفظ نباتات كشور، اظهار كرد: كرم خراط آفتي است كه هيچ كشاورزي به تنهايي نمي تواند با آن مقابله كند و براي مقابله با آن در يك منطقه همه باغداران بايد كمك كنند.
اكبرپور، با اشاره به اينكه اين آفت در ايران سابقه چند صد ساله دارد، ادامه داد: خشكسالي و تغييرات اقليمي چند سال گذشته، سبب گسترش و طغيان اين آفت شده است.
وي، در باره برنامه سازمان حفظ نباتات كشور براي مقابله با آفت كرم خراط گفت: در صورت همكاري كشاورزان و تشكل كشاورزي با صرف پنج ميليون ريال در هر هكتار مي توان در يك دوره سه ساله از طريق ايجاد اختلال در توليد مثل كرم خراط، اين حشره را كنترل كرد.
ايران با توليد سالانه بيش از 170 هزار تن گردو از 20 ميليون درخت موجود، چهارمين كشور توليد كننده اين محصول بوده ولي در صادرات آن در جايگاه 22 دنيا قرار دارد.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي نيز در اين همايش گفت: خشكسالي و تنش آبي علت اصلي بروز آفت كرم خراط است و تحقيقات نشان داده، انجام روش‌هاي تلفيقي مداوم بهترين راه مقابله با اين آفت است.
ايوب ايراني‌فام، افزود: سطح زير كشت گردو در آذربايجان شرقي 10 هزار و 930 هكتار است كه از اين ميزان يك هزار و 290 هكتار مربوط به عجب شير بوده و اين شهرستان بعد از اسكو بيشترين سطح زير كشت اين محصول را به خود اختصاص داده است.
وي، با بيان اينكه مبارزه با كرم خراط آسان‌تر و كم‌هزينه‌تر است، اظهار كرد: كرم خراط جزو آفت‌هاي ثانويه گردوست و بهترين راه مبارزه با آن، تغذيه مناسب درخت از طريق آبياري و كود حيواني است.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادكشاورزي آذربايجان شرقي، يادآوري كرد: هر پروانه ماده كرم خراط (شب پره) در هر بار 500 تخم مي‌گذارد كه لاروها (بچه‌هاي پروانه) در زمان رشد از سرشاخه‌ها به تنه درخت وارد و با اين كار خسارت هاي زيادي به آوندهاي تغذيه‌اي آن وارد مي‌كند.
ايراني فام، با بيان اينكه به مرور فعاليت اين آفت در درخت موجب خشك شدن سرشاخه‌ها و كم حاصل شدن آن مي‌شود، ادامه داد: در برخي مناطق براي مقابله با كرم خراط سرشاخه‌هاي درختان آلوده را مي‌برند اما چون اين كار به روش علمي انجام نمي‌شود نتيجه‌بخش نيست حتي موجب افزايش اين افت نيز مي‌شود.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادكشاورزي آذربايجان شرقي، اظهار كرد: تحقيقات نشان داده كه به كارگيري روش‌هاي تلفيقي به طور مداوم بهترين راه مقابله با اين آفت است و استفاده از سيم مفتولي نيز از جمله روش هاي مقابله با اين آفت است بدين صورت كه كشاورز سيم مفتولي را از كانال شاخه‌هايي كه به آفت مبتلا شده عبور مي‌دهد و با به عقب و جلو كشيدن سيم موجب از بين رفتن آفت مي‌شود.
ايراني فام، با بيان اين كه استفاده از فرمون‌هاي جنسي روش ديگر مقابله با اين آفت است، افزود: فرمون‌هاي جنسي 12 تا 16 تايي در باغ نصب مي شود و بوي حشره ماده را در فضا متصاعد مي‌كند.
وي يادآوري كرد: حشره نر با رفتن به سمت بوي حشره ماده در حفره مخزن فرمون ها گرفتار مي‌شود كه فرمون ها بايد هر چند وقت يك‌بار شارژ و تميز شود.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادكشاورزي آذربايجان شرقي، گفت: اختلال در جفت‌گيري و استفاده از خمير سمي از ديگر روش هاي مقابله با اين آفت است.
ايراني فام، افزود: براي كنترل كامل با آفت كرم خراط بايد روش‌هاي تلفيقي ياد شده به طور مستمر استفاده شود زيرا هر كدام از اين روش‌ها يك مرحله از زندگي آفت را تحت تاثير قرار مي‌دهد.
وي، با بيان اينكه شيوع اين آفت در ميان درختان گردوي آذربايجان شرقي گزارش شده و تمام درختان با درصدهاي مختلف در عجب شير آلوده است، اظهار كرد: شيوع كرم خراط موجبات از بين رفتن محصولات گردو و سيب و درختان غير مثمر نارون را فراهم مي كند بنابراين بايد براي جلوگيري از گسترش آن تلاش شود.
فرماندار عجب شير نيز در اين همايش با اشاره به شيوع آفت كرم خراط در اين شهرستان گفت: آفت كرم خراط جدي‌ترين تهديد درختان اين منطقه بوده به طوري كه بيش از 80 درصد درختان گردو به اين آفت آلوده ‌شده است.
ابراهيم طاهري، با اشاره به افزايش تغييرات آب و هوايي در اين منطقه، افزود: تغيير شرايط آب و هوايي، بروز خشكسالي در منطقه و كاهش آب‌هاي زيرزميني موجب شده تا آفت كرم خراط باعث خشك شدن ساقه درختان گردو شود.
وي، خواستار همكاري بيشتر كشاورزان براي مقابله و مبارزه با اين آفت در اين شهرستان شد.
مدير جهاد كشاورزي عجب شير نيز هدف از اين همايش را آشنايي كشاورزان با تنش هاي آبي، تغذيه باغات و معرفي آفت و نحوه مبارزه با كرم خراط اعلام كرد.
فرامرز افشاني، با اشاره به اقدام هاي اين اداره در خصوص جلوگيري از گسترش كرم خراط در باغ هاي اين شهرستان، افزود: در زمينه وجود اين آفت اطلاعيه‌هايي در اختيار دهياري‌ها، شوراها و كشاورزان قرار داده‌ شده و كلاس‌هاي آموزشي براي توجيه كشاورزان و باغداران در خصوص آشنايي و مبارزه با اين آفت برگزار شده است.
وي، با اشاره به خسارت آفت پروانه فري يا كرم خراط در سال هاي گذشته به باغداران اين شهرستان، يادآور شد: اين آفت داراي گونه هاي مختلفي است كه بيشترين آسيب را به درختان گردو و سيب وارد مي كند.
مدير جهاد كشاورزي عجب شير اظهار كرد: عمليات مبارزه بيولوژيك به روش تله فرموني در سطح باغها در هنگام جفتگيري اين حشره انجام خواهد شد.
افشاني، ادامه داد: اين طرح با همكاري جهاد كشاورزي و باغداران عجب شير در راستاي مبارزه با كرم خراط درختان ميوه در بيش از چهار هزار و 500 هكتار از باغات اين شهرستان كه هزار و 290 هكتار آن به باغ گردو اختصاص دارد، اجرا مي شود.
شهرستان عجب شير داراي حدود 30 هزار هكتار اراضي كشاورزي بوده كه از اين ميزان حدود پنج هزار هكتار به باغات اختصاص دارد.
اين شهرستان با حدود 85 هزار نفر جمعيت در 98 كيلومتري جنوب غربي تبريز مركز آذربايجان شرقي واقع است.
7485/8023/6183 /1596
۰ نفر