۲۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۴۴
کد خبر: 81841902
T T
۰ نفر

كمپيني براي سلامت زائران اربعين

۲۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۴۴
کد خبر: 81841902
كمپيني براي سلامت زائران اربعين

تهران- ايرنا- روزنامه جام جم در صفحه جامعه نوشت: زائران اربعين به دليل تغييرات جوي عراق و طولاني بودن مسافت پياده روي ممكن است ضعيف شده يا به بيماري مبتلا شوند؛ وزارت بهداشت براي كنترل اين مساله كمپيني راه‌اندازي كرده كه هدفش حفظ سلامت زائران است.

در اين گزارش كه در شماره سه شنبه 26 آبان 1394 خورشيدي به قلم مهدي آييني انتشار يافته است، مي خوانيم: گروه گروه به تعداد زائران اربعين اضافه مي‌شود، براساس آخرين اطلاعات حدود يك ميليون نفر از آنان در سامانه سماح ثبت‌نام كرده‌اند و براي خروج از كشور به نقاط مرزي مراجعه مي‌كنند، در اين ميان علاوه بر امكانات حمل و نقلي و پذيرايي، بايد دغدغه سلامت زائران را نيز داشت؛ زيرا با توجه به شرايط عراق، تغييرات جوي و طولاني بودن مسافت پياده روي احتمال ضعيف شدن زائران و ابتلاي آنها به بيماري وجود دارد، وزارت بهداشت براي كنترل اين مساله كمپيني راه‌اندازي كرده كه هدفش حفظ سلامت زائران است.
سالخورده، ميانسال،جوان و نوجوان؛ تمامي گروه‌هاي سني در بين زائران اربعين ديده مي‌شوند در اين ميان برخي از آنها در معرض خطرات بيشتري قرار دارند. هرچند تمامي زائران بايد نكات بهداشتي را رعايت كنند
اما افرادي كه به بيماري‌هاي قلبي، ديابت و آسم مبتلا هستند بايد بيش از ديگران نكات بهداشتي را رعايت كنند.
شهرام رفيعي‌فر، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي درباره كمپين وزارت بهداشت براي حفظ سلامت سالمندان مي‌گويد: اين كمپين به منظور حفظ سلامت زائران اربعين راه‌اندازي شده و قرار است در قالب بروشورها و تيزرهاي آموزشي براي سلامت زائران اربعين تلاش كند.
مدير دفتر آموزش و ارتقاي سلامت معاونت بهداشت، يادآور مي‌شود: اين كمپين حاوي اطلاعاتي در مورد نحوه صحيح انتخاب موادغذايي، استفاده از آب سالم بسته‌بندي شده، نكاتي در پيشگيري از بيماري‌هاي ويروسي، توصيه‌هايي براي بيماران قلبي - عروقي، بيماران ديابتي، مبتلايان به آسم و اسهال، راهنماي سفر سالم و ايمن براي گروه‌هاي آسيب‌پذير و برخي پيام‌هاي بهداشتي ديگر است.
**وبا، خطري جدي
يكي از بيماري‌هايي كه با توجه به شيوعش در عراق سلامت زائران اربعين را تهديد مي‌كند وباست، بنابراين زائران بايد نكات بهداشتي را رعايت كنند تا به اين بيماري مبتلا نشوند. در اين بين رعايت بهداشت فردي نقش مهمي دارد، زيرا اين بيماري از طريق مصرف آب و خوراك آلوده منتقل مي‌شود.
دكتر علي مرعشي، رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال‌احمر در گفت‌وگو با جام‌جم مي‌افزايد: بهترين كاري كه زائران مي‌توانند در برابر وبا انجام دهند، پيشگيري است. به همين دليل آنها بايد مرتب دست‌هاي خود را بشويند يا هنگام استفاده از سرويس بهداشتي نكات لازم را رعايت كنند، زيرا مدفوع و ادرار شخص مبتلا مي‌تواند افراد ديگر را به اين بيماري مبتلا كند.
وي يادآور مي‌شود: بيماري وباي شايع در عراق با نوعي كه در كشورمان وجود دارد، متفاوت است و به همين دليل ممكن است بدن افراد نسبت به آن مقاومت خاصي نداشته باشد و احتمال واگيري آن براي زائران ما وجود دارد. البته در چند روز اخير در كربلا موردي از ابتلا به وبا مشاهده نشده، اما با توجه به گفته‌هاي معاون استاندار كربلا مبني بر حضور پنج ميليون زائر خارجي در مراسم اربعين، بايد به زائران هشدار داد نكات بهداشتي را بيش از پيش رعايت كنند.
از نشانه‌هاي وبا نيز مي‌توان به بيرون‌روي شديد، تب، حالت تهوع و دل‌پيچه اشاره كرد به همين دليل زائران بايد اين نشانه‌ها را جدي گرفته و به محض بروز آنها به چادرهاي هلال‌احمر كه در مسير پياده روي برپا شده مراجعه كرده و مشكل خود را با پزشكان مستقر در اين چادرها در ميان بگذارند.
**داروهايتان را فراموش نكنيد
زائراني كه داروي خاص مصرف مي‌كنند يعني به بيماري‌هايي مانند فشار خون، قلب، اعصاب مبتلا هستند بايد قبل از سفر داروي لازم براي طول سفر را تهيه كنند ؛ در واقع بهتر است آنها براي مصرف 10 تا 12 روز دارو همراه داشته باشند. رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال‌احمر يادآور مي‌شود:زائراني كه دارو مصرف مي‌كنند بايد دوز مصرفي خود را نيز رعايت كرده و آن را تغيير ندهند.
مورد بعدي رعايت نكات بهداشتي هنگام خوردن و آشاميدن است؛ زيرا با توجه به وجود توقفگاه‌هايي كه به منظور استراحت زائران و پذيرايي از آنها تدارك ديده شده (موكب)، زائران نياز نيست با خود غذا حمل كرده و از آبي بنوشند كه از سلامت آن مطمئن نيستند.
براي اين كه زائران بر اثر خوردن و آشاميدن به بيماري مبتلا نشوند به آنها توصيه مي‌شود حتما قاشق و چنگال شخصي همراه داشته و غذايي را بخورند كه سرد نيست يا فقط از بطري‌هاي آب آشاميدني بسته بندي شده استفاده كنند.
افزون براين، زائران بايد به اندازه كافي آب بنوشند ؛ در واقع آنها نبايد در صورت احساس تشنگي آب بنوشند، زيرا در پياده‌روي‌هاي طولاني بدن آب بيشتري مصرف مي‌كند.
**سلامت پاها را جدي بگيريد
اين درحالي است كه زائران براي حفظ سلامت پاهاي خود نيز حتما بايد نكاتي را رعايت كنند ؛ براي نمونه پوشيدن كفش مناسب، محكم يا شل نبستن بند كفش نكاتي است كه بايد جدي گرفته شود. علاوه بر اين، پس از پايان پياده‌روي، زائران بايد پاهاي خود را شسته و آنها را ماساژ دهند. دراز كشيدن و قرار دادن پاها در سطحي بالاتر از سر نيز مي‌تواند به رفع خستگي پاها كمك كند.
دكتر مرعشي درباره مدت‌زمان پياده‌روي در طول روز خاطرنشان مي‌كند: بهتر است زائران به شكلي برنامه‌ريزي كنند كه پس از نماز صبح پياده‌روي را آغاز كرده و تا غروب آفتاب به محلي براي استراحت برسند. توصيه مي‌شود آنها روزانه بيش از هفت ساعت پياده‌روي نكنند. علاوه بر اين، زائران بايد هر لحظه كه در پا يا كمر خود احساس درد كرده يا پايشان تاول زد و زخم شد، پياده‌روي را متوقف كرده و از كمك امدادگران هلال‌احمر استفاده كنند. به بيماران ديابتي نيز توصيه مي‌شود هرگز پاي برهنه راه نروند، ناخن انگشتان پاي خود را كوتاه كرده و مراقب باشند پايشان تاول نزند. علاوه براين بهتر است اين افراد قبل از سفر واكسن آنفلوآنزا نيز بزنند.
**گرمازده نشويد
با توجه به اين كه مسير راهپيمايي حدود 80 كيلومتر است، زائران بايد به قول معروف آهسته و پيوسته سفر كنند تا سلامت و به موقع به مقصد برسند.همراه داشتن لباس مناسب نيز نكته‌اي است كه مي‌تواند مانع گرمازدگي زائران شود. براي جلوگيري از عرق سوز شدن و به دست آوردن انرژي بيشتر براي طي كردن مسير، به زائران توصيه مي‌شود از امكانات موكب‌هايي كه شرايط استحمام در آنها فراهم است، بهره ببرند.
اين درحالي است كه آنها بايد با توجه به توان خود كوله‌پشتي مناسبي انتخاب كنند كه زياد سنگين نباشد؛ زيرا استاندارد نبودن و سنگين بودن كوله پشتي مي‌تواند زمينه را براي آسيب ديدن ستون فقرات زائر فراهم كند. استفاده از عينك آفتابي، كرم ضد آفتاب، چتر و سايبان نيز در حفظ سلامت زائران تاثيرگذار است.
**در مرز گذرنامه صادر نمي‌شود
بارها تاكيد شده خروج از مرز تنها به وسيله گذرنامه امكان‌پذير خواهد بود؛ بنابراين زائران بايد قبل از حركت به سمت مرز براي تهيه گذرنامه خود دست به كار شوند. سردار حسن كرمي، فرمانده قرارگاه اربعين ناجا دراين باره به زائران توصيه كرده امكان صدور گذرنامه در مرز وجود ندارد؛ به همين دليل زائران بهتر است به دفاتر پليس+10 در شهرهاي مرزي مراجعه كرده و درخواست صدور گذرنامه بدهند. به گفته وي، بهتر است زائران از طريق مرزهاي خوزستان وارد كشور عراق شوند، چون زيرساخت‌ها و امكانات در اين استان مناسب تر است.
*منبع: روزنامه جام جم
**گروه اطلاع رساني**9165**9131
۰ نفر