۲۷ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۵۳
کد خبر: 81843603
T T
۰ نفر
مشمولين سهام عدالت مهرماه سال آينده از مانده بدهي خود اطلاع مي يابند

كيش - ايرنا - رئيس كل سازمان خصوصي سازي گفت: اين سازمان به موجب قانون ، مهر ماه سال آينده به مشمولين سهام عدالت اعلام مانده بدهي خواهد كرد.

ميرعلي اشرف عبدالله پوري حسيني روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در مورد وضعيت مشمولين داراي سهام عدالت گفت : با رسيدن به پايان سال جاري ، آخرين دوره مالي شركت هاي سرمايه پذير را تجربه مي كنيم كه بر اين اساس با توجه به برگزاري فصل مجمع عمومي در تير ماه 95، شركت ها تا چهار ماه فرصت دارند كه صورت هاي مالي منتهي به پايان اسفند ماه 94 را رسيدگي و سود را تصويب و تقسيم كنند .
پوري حسيني تاكيد كرد : سازمان خصوصي سازي تا 31 تيرماه 95 نيز از اينكه چه ميزان سود سهام عدالت از محل تقسيم سود شركت هاي سرمايه پذير براي مشمولين به خرانه ريخته مي شود بايد اطلاع پيدا كند.
به گفته رئيس كل سازمان خصوصي سازي، پنج شركت هستند كه سال مالي آنها تا 31 خرداد و شهريور است از آنها خواسته ايم تا پايان شهريور ماه سال آينده سودي كه براي مشمولين تقسيم مي شود را مشخص كنند و ما نيز طبق قانون اوايل مهر ماه سال آينده براي مشمولين سهام عدالت مانده بدهي اعلام خواهيم كرد .
وي اظهار داشت : البته بعيد است تا پايان سال مالي يعني شهريور ماه يك ميليون تومان اقساط سهام عدالت مشمولين از محل سود اين سهام تسويه شود؛ با اين حال مشمولين سال آينده پس از اعلام مانده بدهي شركت ها شش ماه فرصت دارند از محل آورده نقدي مبلغ را تهيه كنند تا ما هم بتوانيم مقدمات ازاد سازي سهام را برنامه ريزي كنيم .
پوري حسيني گفت : تا پايان سال 95 به مشمولين سهام عدالت فرصت مي دهيم باقي بدهي خود را از محل آورده نقدي خودشان تامين كنند و به سازمان خصوصي سازي بدهند و بر اين اساس براي اين دسته از مشمولين همه سهام عدالت را آزاد مي كنيم و براي سايرين متناسب با جمع دو عدد سود سهام تقسيم شده به اضافه آورده نقدي آنها ،سهام آزاد و قابليت خريد و فروش پيدا مي كند.
وي با بيان اينكه اين روند تا پايان سال 95 بطول مي انجامد گفت : در اوايل سال 96 قادر خواهيم بود براي هر يك از مشمولان صورت حساب صادر و ميزان پول و سهم آزاد شده را در آن مشخص كنيم تا مشمولين بتوانند سهام عدالت خود را خريد و فروش كنند و از مزاياي آن استفاده نمايند.
* متوليان خصوصي سازي بايد صبر و حوصله داشته باشند
پوري حسيني در مورد چالش هاي اجراي خصوصي سازي در كشور گفت : در همه جاي دنيا اجراي سياست خصوصي سازي با مشكلات و چالش هايي همراه است و زماني كه پس از واگذاري شركتها به بخش خصوصي خريدار اقدام به تعديل نيرو مي كند مورد اعتراض برخي افراد قرار مي گيرد.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي در ادامه ،خصوصي سازي را درمان دردي دانست كه بيمار ديده نمي شود اما زماني كه براي بهبودي ،جراحي انجام مي گيرد فرياد آن شنيده مي شود و براين اساس متاسفانه در برخي مواقع فريادها شنيده مي شود اما بيمار بهبود يافته را نمي بينيم.
وي اضافه كرد: برخي شركت ها پس از 10 سال فعاليت نه تنها سود ده نيستند بلكه زيان ده هستند و زماني كه ما براي درمان اين غده سرطاني ورود مي كنيم با مخالفت هاي زيادي روبرو مي شويم .
پوري حسيني همچنين اجراي فرايند خصوصي سازي در كشور را همراه با مشكل و چالش عنوان كرد و افزود : متوليان اين امر بايد صبر و حوصله داشته باشند.
رئيس كل سازمان خصوصي سازي بهترين راهكارهاي رفع موانع را داشتن مقاومت ، اطلاع رساني و فرهنگ سازي، تنوير افكار عمومي و صبر و حوصله در مسير اجراي خصوصي سازي دانست.
پوري حسيني در مورد برنامه هاي اين سازمان در فضاي پساتحريم گفت : به جهت اينكه اطمينان به فضاي پسا تحريم نداشتيم و بصورت محكم راه هاي پسا تحريم را طي نكرديم ابهام ها و سوال هايي در اين مسير وجود دارد كه بر اين اساس از شش ماه قبل در اين مسير ورود كرده ايم و بخشي از ابهام ها روشن شده و براي برخي سوال ها پاسخ پيدا كرده ايم.
وي اضافه كرد : از زمان ابلاغ اصل 44 قانون اساسي هيچ فروش خارجي نداشتيم و مسير را براي يكبار هم طي نكرديم كه بتوانيم آن را توسعه دهيم ، بنابراين بايد راه را هموار كرده و با مشاركت ايرانيان خارج از كشور و سرمايه گذاران در خارجي ابهام ها را برطرف سازيم .

* شرايط واگذاري ها رقابتي و يكسان است
رئيس كل سازمان خصوصي سازي در مورد ارائه تسهيلات در واگذاري ها به غير دولتي ها به ايرنا گفت : تسهيلات براي عموم متقاضيان يكسان و در قالب مزايده بوده و شرايط همان قيمت پايه است و نرخ سود و فروش اقساطي و چگونگي دريافت درصد سود نكاتي است كه در آگهي هاي مزايده گنجانده شده است .
وي تاكيد كرد : در مزايده ها، ايراني هاي مقيم خارج با فرد خارجي تفاوتي ندارند و شرايط براي همه رقابتي و يكسان است و اينكه بخواهيم غير رقابتي دست كسي را بگيريم و بالا بكشيم چنين قصدي نداريم .
1630*1641