نخستین دستگاه پیشرفته تشخیص بیماران سرطانی هرمزگان آماده نصب است

بندرعباس - ایرنا - رییس بخش پزشکی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از خرید نخستین دستگاه تصویربرداری و پیشرفته «پت سی تی» تشخیص سرطان در این استان خبر داد و گفت: این دستگاه تا پایان آذرماه امسال در مرکز رادیوتراپی امید بیمارستان شهید محمدی بندرعباس نصب و راه‌اندازی می‌شود.

دکتر پژمان شاهرخی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این دستگاه پیشرفته طی چهار ماه گذشته به ارزش یک میلیون و ۳۰۰ هزار یورو خریداری شده و در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس مستقر است اما نصب آن به دلیل آماده نبودن فضای فیزیکی، زمان‌بر شده است.

«"پت اسکن" که با عنوان توموگرافی انتشار پوزیترون و PET / CT نیز شناخته می‌شود، نوعی تصویربرداری است که می‌تواند به پزشکان نشان دهد چه اتفاقی در بدن در حال رخ‌دادن است؛ این دستگاه با روشی متفاوت از پرتونگاری در سیستم CT یا MRI کار می‌کند؛ همه این روش‌ها تصاویری را ارائه می‌دهند، اما پت اسکن نحوه عملکرد بدن را نشان می‌دهد؛ دستگاه پت سی تی علاوه بر پت اسکن، مجهز به سی تی اسکن پیشرفته و یکی از دستاوردهای جدید پزشکی- هسته‌ای در دنیا و کشور ایران است.»

وی بیان کرد: دستگاه پت سی‌تی یکی از پیشرفته‌ترین و دقیق ترین دستگاه‌ها برای تشخیص و درمان سرطان در دنیا است که با نصب و راه‌اندازی آن، گام مهمی برای تبدیل استان هرمزگان به قطب تشخیص درمان سرطان در کشور برداشته می‌شود.

رییس بخش پزشکی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اهمیت وجود دستگاه پت سی تی (PET_CT) برای تشخیص و درمان انواع سرطان، اظهار کرد: یکی از مزایای این دستگاه کاهش نیاز به اقدامات تهاجمی برای تعیین وسعت بیماری و امکان بررسی دقیق‌تر بیماری به دلیل وضوح و کیفیت بالای تصاویر است.

شاهرخی ادامه داد: به دلیل اینکه با دستگاه پت سی تصویربرداری از بیمار در یک مرحله انجام می‌گیرد؛ بنابراین بررسی وسعت بیماری بسیار آسان‌تر شده و روش درمانی مناسب و موثر در کمترین زمان ممکن پیشنهاد می‌شود.

به دلیل هزینه‌های بالای درمان بیماری‌های سرطان استفاده از این دستگاه در کاهش هزینه‌های درمانی نیز موثر بوده و برگی زرین از خدمات پزشکی استان هرمزگان برای تشخیص و درمان بیماران سرطانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha