۱ آذر ۱۳۹۴، ۱۶:۰۸
کد خبر: 81849141
T T
۰ نفر
استاندار واسط عراق: هیچ زائر ایرانی در راه نخواهد ماند

كوت-ایرنا- استاندار واسط به مركزیت كوت، در جوار استان ایلام در خاك ایران، تاكید كرد كه در مسیر مرز مهران تا مركز استان واسط هیچ زائر ایرانی در راه نخواهد ماند و در هر ساعتی از شب در اماكن پیش بینی شده پذیرایی و اسكان داده خواهند شد.

مالك خلف وادی الدریعی، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در كوت مركز استان واسط ، از پیشرفت سریع امور مربوط به آماده سازی زیرساخت های مرزی جهت تسهیل و ارائه خدمات بهتر به زائران اربعین، گفت دوایر اداری و نهادهای مردمی و نیز اهالی منطقه در انتظار ورود برادران ایرانی خود هستند و در آمادگی كامل بسر می برند.
وی با بیان اینكه ورود زائران ویژه زیارت اربعین به عراق از گذرگاه مرزی مهران - زرباطیه از چند روز پیش آغاز شده ، افزود: هر روز بر تعداد ورودی زائران از این مرز افزوده می شود و ما انتظار داریم از دهم صفر ، ورود زائران اربعین به اوج خود برسد.
الدریعی، به بسیج امكانات استان برای استقبال از زائران ایرانی اشاره كرد و گفت: ناوگان حمل و نقل استان اعم از اتوبوس، ون و تاكسی در مرز مستقر كرده ایم و بیمارستان ها ، درمانگاه ها و ایستگاه های سیار پزشكی و نیز هیات های مذهبی برای تغذیه و اسكان زائران راه اندازی شده و آماده پذیرایی از زائران هستند.
استاندار واسط عراق همچنین به كار مشترك ایران و عراق برای تجهیز مرز زرباطیه و ایجاد تسهیلات برای رفاه زائران اشاره كرد و گفت: هم اكنون تعداد 104 كیوسك و باجه ویژه كنترل گذرنامه در مرز نصب و راه اندازی شده است و 350 كارمند به صورت شبانه روزی قرار است ، كار تشریفات عبور زائران را انجام دهند.
وی افزود: مرز زرباطیه در استان واسط در این ایام 24 ساعته خواهد شد و در آن سوی مرز نیز اتوبوس ها و خودروها آماده انتقال زائران به كوت و از آنجا به شهرهای نجف و نزدیكترین مناطق به كربلای معلی هستند.
الدریعی گفت كه پیش بینی عراقی ها برای اوج عبور زائران در آخرین روزهای مانده به اربعین ، حدود 200 هزار نفر است كه ابراز امیدواری كرد با تسهیلات و امكانات ایجاد شده، كار ورود زائران به خوبی انجام شود.
وی در خصوص تامین امنیت زائران در استان واسط ، از نقطه صفر مرزی تا مرز استان بابل ، گفت: یك طرح امنیتی جامع برای اربعین به اجرا گذاشته شده است كه از مرز تا هنگام خروج از استان واسط از زائران حمایت خواهد شد و به غیر از نیروهای نظامی و سایر نیروهای امنیتی، 12 هزار پلیس محلی استان از مرز ایران تا مرز استان بابل مستقر خواهند شد و امنیت زائران را تامین خواهند كرد.
از استاندار واسط سوال كردیم ، با توجه به تعداد كم هیات های مذهبی در طول مسیر مرز تا مركز استان خدمت رسانی و كمك به زائران، بویژه هنگام تاریكی هوا، چگونه خواهد بود؟، تاكید كرد، تدابیری اندیشیده ایم كه هیچ زائری ، بویژه در شب هنگام در راه نخواهد ماند.
وی اطمینان داد كه هیات های مذهبی و اهالی منطقه و نیز نیروهای انتظامی و نظامی از هنگام غروب آفتاب در محور مرز به كوت تردد خواهند كرد و هركه را كه در راه مانده باشد، به اماكن در نظر گرفته شده هدایت خواهند كرد.
الدریعی در خصوص تمهیدات به عمل آمده نیز گفت كه از دو ماه پیش هماهنگی ها با طرف ایرانی را با فشردگی و ظرفیت بالا شروع كردیم و در این مدت هماهنگی خوبی با سفارت ایران در عراق و استانداری ایلام داشته ایم و بطور مرتب جلسات هماهنگی برگزار كرده ایم.
وی اضافه كرد كه نهادهای ایرانی برای حمایت از ناوگان حمل و نقل استان واسط اعزام 500 دستگاه اتوبوس و نیز استقرار تیم های پزشكی در مسیر زائران را تقبل كرده اند كه این گروه ها وارد مرز شده اند.
همچنین برپایی 10 هیات خدمت رسانی از سوی ایرانی ها در استان واسط نیز از دیگر مواردی است كه استاندار واسط به آن اشاره كرد.
الدریعی، با اشاره به اینكه هدف و نیت مسوولان عراقی ایجاد رفاه و خدمت رسانی مناسب و در شان زائر امام حسین(ع) است و تلاش داریم تشریفات عبور از مرز هرچه سریعتر و آسان تر انجام شود، گفت ما انتظار داریم كه زائران ایرانی به صورت گروهی و سازمان یافته وارد عراق شوند تا در روند امور تسریع شود.
وی در پایان ، از وجود كمیته مشترك هماهنگی ایران و عراق یاد كرد و گفت: انتظارات ما از همكاری و هماهنگی با مسوولان ایرانی محقق شده و با هماهنگی های خوب بعمل آمده ، هم اكنون كار در مرز بصورت شبانه روزی درحال انجام است تا زیر ساخت های مناسب هرچه سریعتر راه اندازی شود.
مرز مهران - زرباطیه ، از جمله گذرگاه های مرزی ایران و عراق است كه تاكنون از نظر امكانات بسیار ضعیف بوده است و از سال گذشته و با مراجعه انبوه زائران برای ورود به خاك عراق از این مرز، مقامات دو كشور كار توسعه و گسترش آن را در دستور كار قرار داده اند.
پیش بینی مقامات عراقی و ایرانی درباره اربعین امسال نیز مراجعه بیش از 50 درصد زائران برای ورود به عراق از طریق این مرز است.
در عین حال ، خبرنگاران ایرنا در بازدید از مرز چذابه ، گذرگاه مرزی میان دو استان خوزستان ایران و میسان عراق به مركزیت العماره حاكی است كه این گذرگاه مرزی از وضعیت به مراتب بهتری برخوردار است و از امكانات و تسهیلات بیشتری برخوردار است، بطوری كه روز شنبه هزاران زائری كه از این مرز عبور كردند، رضایت خود را ابراز داشتند.
خاورم*3*1770**1566