۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۳
کد خبر: 81853169
T T
۰ نفر
حماسه 4 آذر انديمشك افتخاري ماندگار در تاريخ دفاع مقدس

انديمشك - ايرنا - چهارم آذرماه سال 1365 روزي سرشار از ايستادگي و مقاومت مردمي است كه در دوران دفاع مقدس عاشقانه جان خود را در راه دفاع از كيان ايران اسلامي فدا كردند.

به گزارش ايرنا شهر انديمشك در شمال استان خوزستان در چهارم آذرماه سال 1365 و در اوج ايستادگي و مقاومت ملت ايران در مقابل دشمن متجاوز ، مورد هجوم ددمنشانه 54 فروند هواپيماي دشمن قرار گرفت.
دشمن بعثي با حمايت ابرقدرت ها با تجهيزات كامل و جنگنده هاي پيشرفته به جنگ با مردمي آمد كه سلاحي جز ايمان و آرزوي جز شهادت نداشتند.
مردم ديار انديمشك با داشتن اين سلاح ها در 4 آذر بار ديگر اوج اعتقاد خود را به آرمان هاي نظام اسلامي به نمايش گذاشتند و مقاومتي جانانه داشتند.
حمله وحشيانه جنگنده هاي هوايي دشمن در اين روز 300 تن را در انديمشك شهيد و 500 نفر ديگر ا مصدوم كردند.
در ميان شهداي اين روز تعدادي كودك معصوم نيز به چشم مي خورد.
در اين روز بمباران هوايي دشمن مدت يك ساعت و 45 دقيقه به طول انجاميد.
نخستين حمله هوايي دشمن بعثي در چهارم آذر ماه سال 1365 حوالي ظهر به ايستگاه راه آهن انديمشك صورت گرفت.
راه آهن به دليل اهميت استراتژيك در پشتيباني از جبهه ها بغض و كينه دشمن بعثي را موجب شده بود به طوريكه در اين روز راه آهن انديمشك چند بار مورد حمله هوايي دشمن قرار گرفت.
سد دز ، پلاژ سد دز ، بيمارستان شهيد بهشتي ، بازار ، مناطق مسكوني و حتي مدارس نيز از حملات راكت هاي دشمن در امان نماند به طوريكه شهر انديمشك به يكباره در دود ، خون فرو رفت اما اين حمله وحشيانه نه تنها روحيه مردم انديمشك را تضعيف نكرد بلكه مقاومتر از قبل به پشتيباني از رزمندگان ادامه دادند.
انديمشك را شهر لاله هاي سرخ ناميده اند و به حق اين عنوان برازنده اين شهر است چرا كه مادران شهدا در چهارم آذر سال 65 قطعات تكه تكه پراكنده فرزندان خود را بر بام منازل مشاهده كردند اما از ايمان و اعتقاد خود عقب نشيني نكردند.
عظيم روشني رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران انديمشك از حماسه 4 آذر به عنوان سند افتخار و مقاومت مردم انديمشك نام برد و گفت:بمباران وحشيانه مردم انديمشك در اين روز به دليل پشتيباني مردم از جبهه هاي نبرد در دوران دفاع مقدس بود.
هنوز هم شاهدان عيني حماسه مقاومت چهارم آذر انديمشك به خاطر دارند كه چگونه مقاومت حماسي و تاريخي مردم انديمشك با خون فرزندان اين مرز و بوم در تاريخ ماندگار گرديد.
مردم انديمشك در هفتم آذر 65 در روز تشييع پيكرهاي مطهر شهداي اين جنايت يكصدا شعار جنگ جنگ تا پيروزي سر دادند.
حميدرضا گودرزي فرماندار انديمشك هم گفت:مردم انديمشك در طول هشت سال جنگ تحميلي زير بمباران وحشيانه دشمن بعثي ايستادگي كرده و از رزمندگان اسلام پشتيباني كردند.
وي افزود:خطوط مواصلاتي،تمركز نيروهاي جبهه و جنگ،وجود راه آهن و ويژگي هاي خاص انديمشك موجب حملات وحشيانه دشمن به اين شهر شد.
فرماندار انديمشك اظهار كرد:مقاومت ستودني مردم شهرستان انديمشك در اين برهه موجب ناكامي دشمن بعثي شد.
حجت الاسلام نعمت اله خدامي امام جمعه انديمشك نيز واقعه چهارم آذر سال 1365 انديمشك را رويدادي سرشار از ايستادگي ذكر كرد و با اشاره به مقاومت ستودني مردم در چهارم آذرماه سال 1365 در مقابل ارتش بعث عراق گفت: اين روز بايد به عنوان روز مقاومت مردم انديمشك در تقويم كشور ثبت شود.
مرتضي طيبي پژوهشگر دوران دفاع مقدس نيز گفت:ثبت اين واقعه دردناك در تقويم كشور مطالبه ديرينه مردم شهرستان انديمشك است.
وي با بيان اينكه تاكنون چندين جلد كتاب از نويسندگان انديمشكي در خصوص حماسه 4 آذر به چاپ رسيده افزود:سال 65 اوج قدرت نيروي هوايي رژيم بعث عراق در سايه كمك هاي تسليحاتي كشورهاي حامي بود كه جنايات زيادي در حق مردم ايران انجام داد.
طيبي گفت:در هيچ جاي دنيا قوانين جنگ اجازه نمي دهد به مدارس و بيمارستان ها و مراكز غير دفاعي حمله شود اما عراق در جنگ به بسياري از مراكز غير نظامي حمله كرد.
مردم انديمشك با تقديم يكهزار شهيد نقش مهمي در پشتيباني از رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس داشتند.
7281/6068