۱۶ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۴۱
کد خبر: 81868758
T T
۰ نفر
44 دستگاه اجرايي خراسان رضوي زير چتر نيروگاه خورشيدي

مشهد- ايرنا- معاون برنامه ريزي و تحقيقات شركت برق منطقه اي خراسان بزرگ گفت: براي 44 دستگاه اجرايي استان نيروگاه خورشيدي نصب شده است.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا به نقل از شركت برق منطقه اي خراسان بزرگ، حسين محمودي افزود: اين اقدام با هدف توسعه بهره مندي از انرژي هاي نو و با استفاده از اعتبارات بند 69 قانون بودجه عملي شده است.
وي اظهار كرد: علاوه بر آن دو نيروگاه خورشيدي نيز به ظرفيت 110 و 250 كيلووات در محل ساختمان مركزي اين شركت نصب و راه اندازي شده است.
وي افزود: اين شركت با استفاده از اعتبارات بند 69 قانون بودجه سال 92، با همكاري دانشگاه فردوسي مشهد پروژه ساخت ميكرو اينورتر را براي مولدين خورشيدي راه اندازي كرده و يك نمونه از آن را ساخته و به مرحله بهره برداري رسانده است.
معاون برنامه ريزي و تحقيقات شركت برق منطقه اي خراسان گفت: اين شركت در عمل به سياست هاي اقتصاد مقاومتي مورد نظر رهبري، با استفاده از ظرفيت هاي موجود دانشگاهي، اقدام به تعريف پروژه هاي تحقيقاتي و پژوهشي به منظور كاهش وابستگي در حوزه صنعت برق، كاهش هزينه ها، افزايش بهره وري، كاهش تلفات و مديريت مصرف كرده است.
محمودي گفت: شركت برق منطقه اي خراسان به عنوان قطب اتوماسيون كشور تعيين شده و براي اولين بار در كشور طرح اتوماسيون پست ها را تهيه كرده كه با استفاده از دانش داخلي و امكانات موجود توانست طرح اتوماسيون پست ها را به اجرا درآورد.
وي گفت: اكنون بيش از 30 درصد پست هاي برق اين شركت به صورت اتوماسيون بهره برداري مي شود كه اين اقدام علاوه بر افزايش ضريب اطمينان بهره برداري شبكه، باعث كاهش قابل توجه هزينه ها شده است.
معاون برنامه ريزي و تحقيقات شركت برق منطقه اي خراسان افزود: اكنون با انتخاب مشاور، تهيه طرح جامع اتوماسيون پست ها در حال تدوين است كه بر اساس آن كليه پست هاي برق در استان هاي خراسان به سامانه اتوماسيون متصل خواهند شد.
محمودي گفت: اين شركت به منظور قطع وابستگي به خارج، توجه به الزامات پدافند غير عامل و كاهش هزينه ها با همكاري دانشگاه حكيم سبزواري اقدام به طراحي و اجراي نرم افزار اسكاداي ملي (سام) كرد كه پس از تست هاي مختلف، در ديسپاچينگ استان هاي خراسان رضوي، جنوبي و شمالي به كار گرفته شد.
وي گفت: اجراي اين طرح باعث قطع وابستگي به خارج، حفظ امنيت شبكه برق، كاهش قابل توجه هزينه ها و جلوگيري از خروج ارز از كشور شده و علاوه بر آن محدوديت هاي اعمال شده در نرم افزارهاي خارجي برطرف شده و امكان هرگونه تغيير و افزايش تجهيزات به نرم افزار فراهم شده است.
معاون برنامه ريزي و تحقيقات شركت برق منطقه اي خراسان به طراحي و اجراي نرم افزار دي.سي.اس بومي در پست هاي فوق توزيع اشاره و اظهار كرد: اين اقدام براي اولين بار در كشور و با كمك شركت هاي دانش بنيان استان اجرا شده است.
محمودي افزود: كليه فرامين تجهيزات داخلي پست توسط اين نرم افزار كنترل و انجام مي شود با تهيه اين نرم افزار، عمليات اتوماسيون پست ها نيز تسهيل مي شود.
وي افزود: هر نسخه از نمونه خارجي اين نرم افزار بالغ بر 280 هزار يورو ارزش دارد كه با طراحي آن در داخل كشور از خروج ارز جلوگيري مي شود.
محمودي با اشاره به اجراي طرح ذخيره عملياتي در اين شركت با هدف مديريت بار در شبكه تحت پوشش، گفت: اين طرح با همكاري صنايع بزرگ استان هاي خراسان در ساعات اوج مصرف عملياتي شده كه بعد از آن به عنوان يك طرح ملي نيز مطرح و اجرايي شده است.
7500/5132